loading


Vänneberga Gård Bed & Breakfast är bland de företag som ligger längs väg 801 som syns i förgrunden, precis där vägen korsar Göta Kanal. Foto: Foto: Länsstyrelsen i E-län, kulturmiljöenheten/ Jan Norrman, Riksantikvarieämbetet. 1991.
Vänneberga Gård Bed & Breakfast är bland de företag som ligger längs väg 801 som syns i förgrunden, precis där vägen korsar Göta Kanal. Foto: Foto: Länsstyrelsen i E-län, kulturmiljöenheten/ Jan Norrman, Riksantikvarieämbetet. 1991.
Inrikes

Upprörda bybor vill inte ta över Trafikverkets vägansvar

Epoch Times

Trafikverket vill lämna över ansvaret för 2 000 mil landsväg till boende längs vägarna. Dorthems byalag som kan tvingas ta hand om 5 km landsväg i Söderköpings kommun är inte glada. 

Byalaget i Dorthem har kämpat mot Trafikverket i ett år för att slippa ta hand om väg 801, som Trafikverket vill privatisera.

Väg 801 är relativt vältrafikerad. 59 företag finns utmed den 5 km långa vägen, däribland en restaurang som årligen har tiotusentals besökare. De boende i området anser att vägtrafiken är för stor för att de ska kunna ta hand om vägen. De har ägnat mer än 1 000 timmar åt att ta reda på vilka regler som gäller, och de känner sig lurade av Trafikverket:

– När vi konstaterar att trafiken per dygn på vägen är hög, då börjar man tala om trafikflöden i stället. Man inför helt enkelt en ny term. För oss känns det här som att spela kort med en som känner att han är på väg att förlora, då ändrar den personen reglerna, sade byalagets ordförande Ingegerd Edman till Svt.

– Vi ska spara åt staten, det var det enda motiv vi fick från början, vilket vi inte accepterar.

Trafikverkets regionchef Einar Schuch säger dock att det inte finns några skäl till att staten alltid ska ta ansvar för den här typen av vägar. Han håller inte med om kritiken från byalaget i Dorthem, säger han till Svt

Förutom underhåll och reparationer innebär väghållning både ekonomiskt och juridiskt ansvar. Inträffar en dödsolycka på grund av ett hål i vägen kan väghållaren bli ansvarig för olyckan.

Byalagets advokat Sven Olsson säger till Svt att de som förväntas sköta vägen ”inte har några vägkunskaper överhuvudtaget”.

– Trafikverket har inte utrett vad följderna blir av det här. Vi menar att det är fråga om stor olägenhet för de boende, säger Sven Olsson till Svt.

 

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Vänneberga Gård Bed & Breakfast är bland de företag som ligger längs väg 801 som syns i förgrunden, precis där vägen korsar Göta Kanal. Foto: Foto: Länsstyrelsen i E-län, kulturmiljöenheten/ Jan Norrman, Riksantikvarieämbetet. 1991.
Vänneberga Gård Bed & Breakfast är bland de företag som ligger längs väg 801 som syns i förgrunden, precis där vägen korsar Göta Kanal. Foto: Foto: Länsstyrelsen i E-län, kulturmiljöenheten/ Jan Norrman, Riksantikvarieämbetet. 1991.
Inrikes

Upprörda bybor vill inte ta över Trafikverkets vägansvar

Epoch Times

Trafikverket vill lämna över ansvaret för 2 000 mil landsväg till boende längs vägarna. Dorthems byalag som kan tvingas ta hand om 5 km landsväg i Söderköpings kommun är inte glada. 

Byalaget i Dorthem har kämpat mot Trafikverket i ett år för att slippa ta hand om väg 801, som Trafikverket vill privatisera.

Väg 801 är relativt vältrafikerad. 59 företag finns utmed den 5 km långa vägen, däribland en restaurang som årligen har tiotusentals besökare. De boende i området anser att vägtrafiken är för stor för att de ska kunna ta hand om vägen. De har ägnat mer än 1 000 timmar åt att ta reda på vilka regler som gäller, och de känner sig lurade av Trafikverket:

– När vi konstaterar att trafiken per dygn på vägen är hög, då börjar man tala om trafikflöden i stället. Man inför helt enkelt en ny term. För oss känns det här som att spela kort med en som känner att han är på väg att förlora, då ändrar den personen reglerna, sade byalagets ordförande Ingegerd Edman till Svt.

– Vi ska spara åt staten, det var det enda motiv vi fick från början, vilket vi inte accepterar.

Trafikverkets regionchef Einar Schuch säger dock att det inte finns några skäl till att staten alltid ska ta ansvar för den här typen av vägar. Han håller inte med om kritiken från byalaget i Dorthem, säger han till Svt

Förutom underhåll och reparationer innebär väghållning både ekonomiskt och juridiskt ansvar. Inträffar en dödsolycka på grund av ett hål i vägen kan väghållaren bli ansvarig för olyckan.

Byalagets advokat Sven Olsson säger till Svt att de som förväntas sköta vägen ”inte har några vägkunskaper överhuvudtaget”.

– Trafikverket har inte utrett vad följderna blir av det här. Vi menar att det är fråga om stor olägenhet för de boende, säger Sven Olsson till Svt.

 

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024