loadingPå frågor om vad som kan få kunderna att stanna kvar hos sina elbolag beskrivs bättre digitala tjänster som en viktig faktor, efter prisfråga, enligt SKI. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
På frågor om vad som kan få kunderna att stanna kvar hos sina elbolag beskrivs bättre digitala tjänster som en viktig faktor, efter prisfråga, enligt SKI. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Lägsta förtroendet för elbranschen på 15 år

Joakim Hugert Lundberg

Kundernas nöjdhet med de stora el- och värmebolagen fortsätter att falla. Branschen som helhet får sitt lägsta betyg på 15 år, visar en färsk undersökning från Svenskt kvalitetsindex (SKI).

Sammantaget minskar kundnöjdheten med 1,0 indexenheter, till 63,2 i en färsk och årlig mätning av privat- och företagskundernas nöjdhet med elhandlare, elnätsbolag och fjärrvärmeleverantörer.

Ekonomisk kris och global osäkerhet påverkar kundernas behov, krav och förväntningar, konstaterar SKI.

Svenskt kvalitetsindex

(TT)

Svenskt kvalitetsindex (SKI) har sedan 2005 mätt kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme.

I år har den sammantagna kundnöjdheten minskat med 1,0 indexenheter, jämfört med 2022, och landar på 63,2, vilket är det lägsta på 15 år.

Bland elhandlarna får GodEl högst betyg av privatkunderna. På andra plats hamnar Tibber, som följs av Skellefteå Kraft och Trollhättan Energi.

Lägst betyg ger privatkunderna Fortum. Näst sämst betyg får Eon, följt av Vattenfall och Oskarshamn Energi.

I snitt får branschen en kundnöjdhet på 64,2 . GodEls betyg landar på 77,6 och Fortums på 58,3.

Bland elnätsbolagen får Skellefteå Kraft högst betyg av privatkunderna, 72,4. Sämst betyg får Falbygdens Energi, 36,2.

Skellefteåkraft får också bäst betyg av privatkunderna bland fjärrvärmebolagen. Även här hamnar Eon i botten.

Betygen bygger på närmare 10 400 intervjuer genomförda under oktober och november. Enligt SKI brukar ett betyg under 60 avspegla stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar, medan ett betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Källa: Svenskt kvalitetsindex

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPå frågor om vad som kan få kunderna att stanna kvar hos sina elbolag beskrivs bättre digitala tjänster som en viktig faktor, efter prisfråga, enligt SKI. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
På frågor om vad som kan få kunderna att stanna kvar hos sina elbolag beskrivs bättre digitala tjänster som en viktig faktor, efter prisfråga, enligt SKI. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Lägsta förtroendet för elbranschen på 15 år

Joakim Hugert Lundberg

Kundernas nöjdhet med de stora el- och värmebolagen fortsätter att falla. Branschen som helhet får sitt lägsta betyg på 15 år, visar en färsk undersökning från Svenskt kvalitetsindex (SKI).

Sammantaget minskar kundnöjdheten med 1,0 indexenheter, till 63,2 i en färsk och årlig mätning av privat- och företagskundernas nöjdhet med elhandlare, elnätsbolag och fjärrvärmeleverantörer.

Ekonomisk kris och global osäkerhet påverkar kundernas behov, krav och förväntningar, konstaterar SKI.

Svenskt kvalitetsindex

(TT)

Svenskt kvalitetsindex (SKI) har sedan 2005 mätt kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme.

I år har den sammantagna kundnöjdheten minskat med 1,0 indexenheter, jämfört med 2022, och landar på 63,2, vilket är det lägsta på 15 år.

Bland elhandlarna får GodEl högst betyg av privatkunderna. På andra plats hamnar Tibber, som följs av Skellefteå Kraft och Trollhättan Energi.

Lägst betyg ger privatkunderna Fortum. Näst sämst betyg får Eon, följt av Vattenfall och Oskarshamn Energi.

I snitt får branschen en kundnöjdhet på 64,2 . GodEls betyg landar på 77,6 och Fortums på 58,3.

Bland elnätsbolagen får Skellefteå Kraft högst betyg av privatkunderna, 72,4. Sämst betyg får Falbygdens Energi, 36,2.

Skellefteåkraft får också bäst betyg av privatkunderna bland fjärrvärmebolagen. Även här hamnar Eon i botten.

Betygen bygger på närmare 10 400 intervjuer genomförda under oktober och november. Enligt SKI brukar ett betyg under 60 avspegla stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar, medan ett betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Källa: Svenskt kvalitetsindex

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024