loading
Jordan Peterson är i Sverige mest känd för sin bok 12 livsregler men har även skrivit en rad essäer och producerat poddar om såväl psykologi som religion. Foto: Gage Skidmore
Jordan Peterson är i Sverige mest känd för sin bok 12 livsregler men har även skrivit en rad essäer och producerat poddar om såväl psykologi som religion. Foto: Gage Skidmore
Litteratur

Kulturledare: I vilken riktning styr vi våra känslor?

Anton Nilsson

Jag har inte läst Jordan Petersons nya bok ”Beyond order” men jag följer hans bonusessäer på thinkspot. De är korta och kärnfulla samtidigt som de ger mer frågor än svar.

Det finns någonting lätt meditativt över att läsa kortare texter vars syfte är att starta en tankeprocess hos läsaren. Även om texterna inte direkt är vackra liknar de poesi på så sätt att de befäster en tanke eller ett koncept inom mig. Denna tanke följer med mig under mina promenader samtidigt som den sakta blir en del av mig eller förkastas.

Flera tankar dök upp när jag i veckan läste hans essä ”om moral”. För moraliska, goda, människor är något vi alla vill vara. Naturligtvis med vissa undantag men i det stora hela så skiljer sig våra tankar mer åt i frågan om vad moral är, än i frågan om man ska vara moralisk.

Moral och värderingar är starka krafter som påverkar flera delar av våra liv. Vid vilka tillfällen får jag dåligt samvete? När ångrar jag saker? Vilka är mina gränser för vad jag kan tänkas göra och vad vägrar jag göra oavsett konsekvenser? Vid första anblicken kan dessa frågor verka handla enbart om social prägling och uppväxtmiljö. Detta är en del men det handlar samtidigt om ett djupt mänskligt behov.

Ett allmänt uttryck i andliga kretsar är att vi inte blir lyckliga av yttre ting utan att lycka kommer inifrån. Vi har inre och yttre behov. Medvetet eller omedvetet försöker vi skapa en yttre värld som passar överens med våra inre behov. Frågan är hur väl vi känner oss själva. Hur ytlig eller djup är egentligen vår förståelse av oss själva? När jag läser vad jag skrivit känns det som floskler, det där vet väl alla, men samtidigt är jag mycket tveksam till om jag själv lever efter det.

Vi överöses av material om värderingar, allas lika värde, antirasism och vem man bör vara, vilka ord man bör använda. Detta är dock enbart material utifrån. Hur mycket av detta blir under mina promenader en del av mig och hur mycket förkastas? Och vem är jag som medskapare i denna process?

Peterson anlägger här ett annat tankesätt jag inte reflekterat över. Han skriver:

– Att ställa frågan ”vad är moral?” på ett rationellt sätt är på ett vis att sluta vara uppmärksam och alldeles för tidigt tänka i termer av konsekvenser. Vi borde istället fråga oss själva: var finns harmonin?

När är jag i harmoni? Petersons sätt att tänka ligger på ett vis ganska nära vad vi brukar kalla mindfulness. Även om detta blir ett alldeles för snävt sätt att tänka kring moral sätter det fingret på en intressant fråga: Hur använder jag mina känslor för att förstå världen? Och hur utgår jag från mig själv för att försöka förstå rätt och fel? Han fortsätter:

– Vi ska starta där, observera noggrant – och endast efter det ska vi börja tänka.

Att tyst observera oss själva och världen blir här en förutsättning för oss att börja förstå vad moral handlar om.

För kanske handlar detta egentligen om att förstå oss själva? Att i vardagen söka efter de stunder vi är lugna och harmoniska för att sakta försöka styra våra liv mot att oftare vara just där.

Moral har ofta setts som en ganska hård egenskap. Att vara moralisk ses som att ha förmågan att följa normer och regler i samhället. Eller sammanfalla med uppsatta ideal. Men här blir plötsligt moral en utforskande egenskap, att försöka förstå världen och styra in sina känslor genom tidlösa begrepp. Som att moral inte är något statiskt utan en beskrivning av ett uppsatt skiftande mål.

”Det sanna, det goda och det sköna”, ”Att älska sin fiende”, ”Att vara god mot de som inte är goda, så nås godhet”. Peterson lade in begreppet harmoni men vi har genom tiderna använt en mängd olika begrepp i precis detta syfte. Hur styr jag mitt känsloliv mot ”Det sanna, det goda och det sköna”. Hur ser jag till att i vardagen känna en känsla av ömhet mot min fiende?

Peterson kommer gång på gång tillbaka till meningsfullhet i sina texter och poddar. Som ett mantra kan han upprepa just detta ord samtidigt som han diskuterar hur grunden till allt liv är lidande. Jag tänker att han i alla fall är medveten om just vilka principer som för honom är oerhört viktiga i livet. Han styr in sitt liv mot att känna en känsla av mening och har det med sig när han hanterar oerhört svåra situationer i sitt privata liv.

Det finns en avundsjuka i mig här. För även om jag delvis vet vilka moraliska principer jag har så känner jag mig aldrig så säker. Jag kan inte säga vad som driver mig att kliva upp ur sängen på morgonen och mitt sökande efter vad jag vill har främst varit intellektuellt. Jag tror det är dags att finna mina principer och sakta söka mig dit utan att använda huvudet så mycket. Det är dags att ställa frågan: Var finns harmonin?

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Jordan Peterson är i Sverige mest känd för sin bok 12 livsregler men har även skrivit en rad essäer och producerat poddar om såväl psykologi som religion. Foto: Gage Skidmore
Jordan Peterson är i Sverige mest känd för sin bok 12 livsregler men har även skrivit en rad essäer och producerat poddar om såväl psykologi som religion. Foto: Gage Skidmore
Litteratur

Kulturledare: I vilken riktning styr vi våra känslor?

Anton Nilsson

Jag har inte läst Jordan Petersons nya bok ”Beyond order” men jag följer hans bonusessäer på thinkspot. De är korta och kärnfulla samtidigt som de ger mer frågor än svar.

Det finns någonting lätt meditativt över att läsa kortare texter vars syfte är att starta en tankeprocess hos läsaren. Även om texterna inte direkt är vackra liknar de poesi på så sätt att de befäster en tanke eller ett koncept inom mig. Denna tanke följer med mig under mina promenader samtidigt som den sakta blir en del av mig eller förkastas.

Flera tankar dök upp när jag i veckan läste hans essä ”om moral”. För moraliska, goda, människor är något vi alla vill vara. Naturligtvis med vissa undantag men i det stora hela så skiljer sig våra tankar mer åt i frågan om vad moral är, än i frågan om man ska vara moralisk.

Moral och värderingar är starka krafter som påverkar flera delar av våra liv. Vid vilka tillfällen får jag dåligt samvete? När ångrar jag saker? Vilka är mina gränser för vad jag kan tänkas göra och vad vägrar jag göra oavsett konsekvenser? Vid första anblicken kan dessa frågor verka handla enbart om social prägling och uppväxtmiljö. Detta är en del men det handlar samtidigt om ett djupt mänskligt behov.

Ett allmänt uttryck i andliga kretsar är att vi inte blir lyckliga av yttre ting utan att lycka kommer inifrån. Vi har inre och yttre behov. Medvetet eller omedvetet försöker vi skapa en yttre värld som passar överens med våra inre behov. Frågan är hur väl vi känner oss själva. Hur ytlig eller djup är egentligen vår förståelse av oss själva? När jag läser vad jag skrivit känns det som floskler, det där vet väl alla, men samtidigt är jag mycket tveksam till om jag själv lever efter det.

Vi överöses av material om värderingar, allas lika värde, antirasism och vem man bör vara, vilka ord man bör använda. Detta är dock enbart material utifrån. Hur mycket av detta blir under mina promenader en del av mig och hur mycket förkastas? Och vem är jag som medskapare i denna process?

Peterson anlägger här ett annat tankesätt jag inte reflekterat över. Han skriver:

– Att ställa frågan ”vad är moral?” på ett rationellt sätt är på ett vis att sluta vara uppmärksam och alldeles för tidigt tänka i termer av konsekvenser. Vi borde istället fråga oss själva: var finns harmonin?

När är jag i harmoni? Petersons sätt att tänka ligger på ett vis ganska nära vad vi brukar kalla mindfulness. Även om detta blir ett alldeles för snävt sätt att tänka kring moral sätter det fingret på en intressant fråga: Hur använder jag mina känslor för att förstå världen? Och hur utgår jag från mig själv för att försöka förstå rätt och fel? Han fortsätter:

– Vi ska starta där, observera noggrant – och endast efter det ska vi börja tänka.

Att tyst observera oss själva och världen blir här en förutsättning för oss att börja förstå vad moral handlar om.

För kanske handlar detta egentligen om att förstå oss själva? Att i vardagen söka efter de stunder vi är lugna och harmoniska för att sakta försöka styra våra liv mot att oftare vara just där.

Moral har ofta setts som en ganska hård egenskap. Att vara moralisk ses som att ha förmågan att följa normer och regler i samhället. Eller sammanfalla med uppsatta ideal. Men här blir plötsligt moral en utforskande egenskap, att försöka förstå världen och styra in sina känslor genom tidlösa begrepp. Som att moral inte är något statiskt utan en beskrivning av ett uppsatt skiftande mål.

”Det sanna, det goda och det sköna”, ”Att älska sin fiende”, ”Att vara god mot de som inte är goda, så nås godhet”. Peterson lade in begreppet harmoni men vi har genom tiderna använt en mängd olika begrepp i precis detta syfte. Hur styr jag mitt känsloliv mot ”Det sanna, det goda och det sköna”. Hur ser jag till att i vardagen känna en känsla av ömhet mot min fiende?

Peterson kommer gång på gång tillbaka till meningsfullhet i sina texter och poddar. Som ett mantra kan han upprepa just detta ord samtidigt som han diskuterar hur grunden till allt liv är lidande. Jag tänker att han i alla fall är medveten om just vilka principer som för honom är oerhört viktiga i livet. Han styr in sitt liv mot att känna en känsla av mening och har det med sig när han hanterar oerhört svåra situationer i sitt privata liv.

Det finns en avundsjuka i mig här. För även om jag delvis vet vilka moraliska principer jag har så känner jag mig aldrig så säker. Jag kan inte säga vad som driver mig att kliva upp ur sängen på morgonen och mitt sökande efter vad jag vill har främst varit intellektuellt. Jag tror det är dags att finna mina principer och sakta söka mig dit utan att använda huvudet så mycket. Det är dags att ställa frågan: Var finns harmonin?

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024