loading

Självporträtt (1895) av Helene Schjerfbeck. Skiljelinjen mellan det storslagna upphöjda och fula poänglösa går mellan en Schjerfbeck och en rostig plåtkossa på trottoaren i Malmö, menar krönikören. Foto: Public domain
Självporträtt (1895) av Helene Schjerfbeck. Skiljelinjen mellan det storslagna upphöjda och fula poänglösa går mellan en Schjerfbeck och en rostig plåtkossa på trottoaren i Malmö, menar krönikören. Foto: Public domain
Konst

Krönika: Konsten måste vara vacker

Göran Adamson

En hög metallskrot mitt på trottoaren i Malmö? Bussen hade stannat för rött och jag vred mig om i sätet. Herregud, tänkte jag, kan ingen dra bort det? Så såg jag metallplåtarna med nya ögon: en rostig plåtko framtippad på knä med mulen tungt hängande ovanför marken. Jaha, konst.

Men vad uttryckte den rostiga plåtkossan? Hjälplöshet. Undergång. Trötthet och död. Vacker var den inte, och jag förstod att det var konstnärens avsikt. Den väckte också något elakt inom mig, snäll som jag är. Den var så ynklig och löjeväckande så jag fick lust att sätta foten i den rostiga sidan och tippa hela plåtschabraket ner i asfalten. Men det här arma plåtdjuret, funderade jag olyckligt medan regnet rann ner längs bussfönstret, det var vi. Det var så vi såg på vårt land. Konsten är kulturens självbild.

Det var ju den där gamla frågan om konstens roll. Somliga sade att konsten ska spegla samhället, och om samhället är dödsdömt ska konsten också vara det. Andra sade att konstens roll är att visa på något annat, peka uppåt. Att ge hopp, kanske tröst, och vara vacker.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Självporträtt (1895) av Helene Schjerfbeck. Skiljelinjen mellan det storslagna upphöjda och fula poänglösa går mellan en Schjerfbeck och en rostig plåtkossa på trottoaren i Malmö, menar krönikören. Foto: Public domain
Självporträtt (1895) av Helene Schjerfbeck. Skiljelinjen mellan det storslagna upphöjda och fula poänglösa går mellan en Schjerfbeck och en rostig plåtkossa på trottoaren i Malmö, menar krönikören. Foto: Public domain
Konst

Krönika: Konsten måste vara vacker

Göran Adamson

En hög metallskrot mitt på trottoaren i Malmö? Bussen hade stannat för rött och jag vred mig om i sätet. Herregud, tänkte jag, kan ingen dra bort det? Så såg jag metallplåtarna med nya ögon: en rostig plåtko framtippad på knä med mulen tungt hängande ovanför marken. Jaha, konst.

Men vad uttryckte den rostiga plåtkossan? Hjälplöshet. Undergång. Trötthet och död. Vacker var den inte, och jag förstod att det var konstnärens avsikt. Den väckte också något elakt inom mig, snäll som jag är. Den var så ynklig och löjeväckande så jag fick lust att sätta foten i den rostiga sidan och tippa hela plåtschabraket ner i asfalten. Men det här arma plåtdjuret, funderade jag olyckligt medan regnet rann ner längs bussfönstret, det var vi. Det var så vi såg på vårt land. Konsten är kulturens självbild.

Det var ju den där gamla frågan om konstens roll. Somliga sade att konsten ska spegla samhället, och om samhället är dödsdömt ska konsten också vara det. Andra sade att konstens roll är att visa på något annat, peka uppåt. Att ge hopp, kanske tröst, och vara vacker.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024