Kinas regim ändrar tonen mot Ukraina under sanktionspress
Kriget i Ukraina
Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj på väg till en presskonferens i Kiev. Kinesiska medier har börjat rapportera mer positivt om Zelenskyj. Foto: Genya Savilov/AFP via Getty Images


De statliga kinesiska medierna, vars innehåll styrs av kommunistpartiet, har på sistone ändrat ton i Ukrainakonflikten. Nu rapporterar man allt mer positivt om den ukrainske presidenten Zelenskyj, tvärtemot tidigare hållning.

Peking oroar sig för att om landet drabbas av sanktioner på grund av sitt stöd till Ryssland så kan den kinesiska ekonomin kollapsa. Detta har lett till mindre justeringar i regimens position, givet de dystra ekonomiska utsikterna för landets ekonomi.

Nyhetsbyrån Xinhua, som är KKP:s officiella nyhetsbyrå, citerade för första gången den ukrainske utrikesministern Dmytro Kulebas ord om ”Rysslands invasion av Ukraina” tre gånger under en intervju med honom den 30 april. Tidigare har den kinesiska regimen vägrat att använda ordet ”invasion”. Sedan Ryssland gick in i Ukraina har KKP fram tills nu hållit samma linje som den officiella ryska.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!