Jamie Oliver vill förbjuda energidrycker till barn
Kocken Jamie Oliver vill ha ett förbud mot försäljning av energidrycker till barn under 16 år. Här medverkar Oliver vid World Economic Forum, 18 januari 2017, Davos. Foto: Fabrice Coffrini/AFP/Getty Images


Kändiskocken Jamie Oliver uppmanar den brittiska regeringen att förbjuda försäljning av energidrycker till barn. Han vill att dessa produkter regleras i lag som cigaretter.

”Vi måste göra det här, eftersom de här dryckerna gör våra barn till missbrukare”, säger Oliver enligt the Mirror. ”För mig liknar det här att använda droger.”

Oliver har riktat in sig på insatser för att kämpa mot kostrelaterade sjukdomar hos barn. Han stödjer National Education Unions förslag att sätta en åldersgräns på 16 år för all försäljning av energidrycker, enligt Independent.

Vanligt i skolorna

Han berättade för Daily Record om en näringskampanj där han stod vid skolporten med värdechecker på middagar. Han erbjöd sig att byta dem mot de energidrycker eleverna hade med sig till skolan i sina väskor.

”Då kunde jag hitta energidrycker i ungefär var fjärde lunchlåda hos grundskoleelever”, säger han. ”Men det har ökat sedan dess.”

Lärare säger att barn som är ”höga” på energidrycker i klassrummet i hög grad stör både sin egen inlärning och för sina klasskompisar.

”Det är skrämmande. Och det är helt fel. Men det händer i hundratals skolor i Storbritannien varje dag”, säger Oliver.

Han arbetar för ett totalförbud mot försäljning av energidrycker till barn under 16 år.

Många märken på energidrycker innehåller 160 mg koffein per 500 ml. Enligt Oliver borde en 10-åring inte få i sig mer än 99 mg per dag.

”Det finns barn som köper dem i smyg, sedan gömmer de dem när det går neråt och för att komma upp igen dricker de dem till lunch och även innan de lägger sig, vilket ger dem osammanhängande sömn”, säger Oliver till Mirror.

Industrin tjänar pengar på barnen

Enligt Oliver är industrin för energidryckerna en stor affär värd 1,5 miljarder pund (18 miljarder SEK).

Trots att tillverkarna säger att de vidtar åtgärder för att avskräcka barn från att dricka deras produkter, till exempel med texten ”Rekommenderas ej för barn”, så hävdar Oliver att färgerna och bilderna på burkarna, liksom marknadsföringen riktas mot barn.

”När vi pratar med människor från drickaindustrin säger de alla ”Åh, vi håller helt med, vi får inte marknadsföra de här mot barn”. Men jag vet att de är medvetna om hur stor deras försäljning är till barn. Jag skulle säga att 25 % kommer från barn under 16 år.”

Kan vinna

Oliver tycker inte att det här kan kallas att överreglera.

”Det är så mycket prat om överreglering, men det handlar bara om att säga till de stora killarna: ”Uppför er. Och behandla våra barn schysst.””

Han tror att han kan vinna den här kampanjen.

”Det här kan vi göra”, säger han. ”Om vi kan ta hem det här, då kan vi ta tag i fler saker framöver.”