loading




Isbrytaren Ymer, en av Sjöfartsverkets fem isbrytare. Foto: Sjöfartsverket
Isbrytaren Ymer, en av Sjöfartsverkets fem isbrytare. Foto: Sjöfartsverket
Inrikes

Isbrytaren Ymer andra svenska isbrytare i drift

Epoch Times

Isbrytaren Ymer blev under tisdagen den 16 januari säsongens andra svenska isbrytare i drift. Under tisdagen gjorde hon sin första assistans till Luleå och Karlsborg.

– Det är mycket blåsigt vinterväder i Bottenviken för tillfället, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Årets isbrytarsäsong inleddes den 6 december då isbrytaren Ale, minst av de fem statsisbrytarna, togs i drift. Sedan dess har vintervädret och därmed istillväxten varierat. Nu är dock behovet av assistans till hamnarna Haraholmen, Luleå och Karlsborg större än att Ale klarar att täcka det på egen hand, och därmed går ytterligare en av de fem svenska statsisbrytarna i drift.

– Ale kommer att assistera fartyg till och från Haraholmen medan Ymer tar hand om assistanserna till och från Luleå och Karlsborg, säger Amund E.B. Lindberg.

Isbrytaren Ale är minst av de fem statsisbrytarna och har inlett årets isbrytarsäsong. Foto: Sjöfartsverket

Det rådande vädret med starka sydsydostliga vindar har pressat in isen mot den svenska kusten utmed Bottenviken. Det innebär att assistanserna för tillfället är relativt korta, men att det förekommer stampisvallar som handelsfartygen behöver isbrytarassistans för att komma igenom.

– Stampisvallar är is eller snösörja som packats ihop av vågor och vind. Stampisvallen höjer sig inte nämnvärt över den omgivande isen men kan sträcka sig åtskilliga meter ned mot djupet och innebära stora utmaningar för fartygen som ska passera, säger Amund E.B. Lindberg.

– Väderprognosen för de kommande dagarna innebär att vi räknar med istillväxt Bottenviken, Norra Kvarken och i Mälaren till helgen och i inledningen av nästa vecka. Därför höjs restriktionerna för fartyg på Mälaren från och med söndag 21 januari och för fartyg i Norra Kvarken och Bottenviken från och med måndag 22 januari, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Restriktioner införs varje vinter och innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete angående isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt. Från den finska isbrytarflottan är Kontio och Otso i drift. Nästa svenska isbrytare som beräknas gå i drift är Oden som ska kunna vara igång inom 24 timmar.

 

Isbrytning

Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




Isbrytaren Ymer, en av Sjöfartsverkets fem isbrytare. Foto: Sjöfartsverket
Isbrytaren Ymer, en av Sjöfartsverkets fem isbrytare. Foto: Sjöfartsverket
Inrikes

Isbrytaren Ymer andra svenska isbrytare i drift

Epoch Times

Isbrytaren Ymer blev under tisdagen den 16 januari säsongens andra svenska isbrytare i drift. Under tisdagen gjorde hon sin första assistans till Luleå och Karlsborg.

– Det är mycket blåsigt vinterväder i Bottenviken för tillfället, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Årets isbrytarsäsong inleddes den 6 december då isbrytaren Ale, minst av de fem statsisbrytarna, togs i drift. Sedan dess har vintervädret och därmed istillväxten varierat. Nu är dock behovet av assistans till hamnarna Haraholmen, Luleå och Karlsborg större än att Ale klarar att täcka det på egen hand, och därmed går ytterligare en av de fem svenska statsisbrytarna i drift.

– Ale kommer att assistera fartyg till och från Haraholmen medan Ymer tar hand om assistanserna till och från Luleå och Karlsborg, säger Amund E.B. Lindberg.

Isbrytaren Ale är minst av de fem statsisbrytarna och har inlett årets isbrytarsäsong. Foto: Sjöfartsverket

Det rådande vädret med starka sydsydostliga vindar har pressat in isen mot den svenska kusten utmed Bottenviken. Det innebär att assistanserna för tillfället är relativt korta, men att det förekommer stampisvallar som handelsfartygen behöver isbrytarassistans för att komma igenom.

– Stampisvallar är is eller snösörja som packats ihop av vågor och vind. Stampisvallen höjer sig inte nämnvärt över den omgivande isen men kan sträcka sig åtskilliga meter ned mot djupet och innebära stora utmaningar för fartygen som ska passera, säger Amund E.B. Lindberg.

– Väderprognosen för de kommande dagarna innebär att vi räknar med istillväxt Bottenviken, Norra Kvarken och i Mälaren till helgen och i inledningen av nästa vecka. Därför höjs restriktionerna för fartyg på Mälaren från och med söndag 21 januari och för fartyg i Norra Kvarken och Bottenviken från och med måndag 22 januari, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Restriktioner införs varje vinter och innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete angående isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt. Från den finska isbrytarflottan är Kontio och Otso i drift. Nästa svenska isbrytare som beräknas gå i drift är Oden som ska kunna vara igång inom 24 timmar.

 

Isbrytning

Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024