loadingDen nya tekniken som Sjöfartsverket utvecklat ska effektivisera tiden i hamnen för transportfartyg,. Arkivbild. Foto: Tim Aro/TT
Den nya tekniken som Sjöfartsverket utvecklat ska effektivisera tiden i hamnen för transportfartyg,. Arkivbild. Foto: Tim Aro/TT
Inrikes

Internationell sjöfart kan få svensk standard

Linnéa Wannefors

De senaste tio åren har en teknik för att effektivisera sjöfartens transporter utvecklats av Sjöfartsverket. Nu har FN:s sjöfartsorgan, IMO, antagit det svenskutvecklade förslaget – som kan bli internationell standard redan 2029.

– Det är en teknisk lösning för att dela rutter mellan fartyg och hamn och vice versa. Alla resor planeras i navigationssystemen redan i dag, men med den här tekniken kan man dela rutten och ankomsttiden med hamnen så service, av- och pålastning och så vidare kan planeras, säger Magnus Wallhagen, chef för internationellt arbete på Sjöfartsverket, till TT.

Konkret handlar det om en digital infrastruktur för ruttdelning som länkar samman och gör alla steg arbetsflödet synligt för alla aktörer, i realtid.

Detta är ruttdelning

(TT)

Ruttdelningssystemet möjliggör för fartyg, hamnar och transportföretag att dela information med varandra i realtid.

Syftet är att minska köerna vid av- och pålastning i hamnarna och också möjliggöra mer ekonomisk bränsleförbrukning under resan.

Fartygen kan skicka planerad rutt och hamnar kan föreslå nya, som till exempel säkerställer att bogserbåtar är redo att sättas in när fartyget kommer eller när väder påverkar.

Det EU-finansierade projektet Monalisa som kom igång 2011 ligger till grund för den nya tekniken som man hoppas ska bli standard. Det har koordinerats av Sjöfartsverket, och engagerat ett 15-tal länder.

På svenska sida är det ett samarbete mellan Sjöfartsverket och Transportstyrelsen, där Sjöfartsverkets forsknings- och innovationsavdelning utvecklat tekniken.

Källa: Sjöfartsverket

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen nya tekniken som Sjöfartsverket utvecklat ska effektivisera tiden i hamnen för transportfartyg,. Arkivbild. Foto: Tim Aro/TT
Den nya tekniken som Sjöfartsverket utvecklat ska effektivisera tiden i hamnen för transportfartyg,. Arkivbild. Foto: Tim Aro/TT
Inrikes

Internationell sjöfart kan få svensk standard

Linnéa Wannefors

De senaste tio åren har en teknik för att effektivisera sjöfartens transporter utvecklats av Sjöfartsverket. Nu har FN:s sjöfartsorgan, IMO, antagit det svenskutvecklade förslaget – som kan bli internationell standard redan 2029.

– Det är en teknisk lösning för att dela rutter mellan fartyg och hamn och vice versa. Alla resor planeras i navigationssystemen redan i dag, men med den här tekniken kan man dela rutten och ankomsttiden med hamnen så service, av- och pålastning och så vidare kan planeras, säger Magnus Wallhagen, chef för internationellt arbete på Sjöfartsverket, till TT.

Konkret handlar det om en digital infrastruktur för ruttdelning som länkar samman och gör alla steg arbetsflödet synligt för alla aktörer, i realtid.

Detta är ruttdelning

(TT)

Ruttdelningssystemet möjliggör för fartyg, hamnar och transportföretag att dela information med varandra i realtid.

Syftet är att minska köerna vid av- och pålastning i hamnarna och också möjliggöra mer ekonomisk bränsleförbrukning under resan.

Fartygen kan skicka planerad rutt och hamnar kan föreslå nya, som till exempel säkerställer att bogserbåtar är redo att sättas in när fartyget kommer eller när väder påverkar.

Det EU-finansierade projektet Monalisa som kom igång 2011 ligger till grund för den nya tekniken som man hoppas ska bli standard. Det har koordinerats av Sjöfartsverket, och engagerat ett 15-tal länder.

På svenska sida är det ett samarbete mellan Sjöfartsverket och Transportstyrelsen, där Sjöfartsverkets forsknings- och innovationsavdelning utvecklat tekniken.

Källa: Sjöfartsverket

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024