loading

Spendrups Bryggeri har valt att plocka bort reklambilden på alla sina lastbilar efter det att deras chaufförer utsatts för hot. Foto: Maja Suslin/TT
Spendrups Bryggeri har valt att plocka bort reklambilden på alla sina lastbilar efter det att deras chaufförer utsatts för hot. Foto: Maja Suslin/TT
Inrikes

Hot mot Spendrups chaufförer

Epoch Times

Många av Spendrups chaufförer känner oro efter attentatet i Stockholm då en av företagets lastbilar kapades. Extra stöd har införts, men samtidigt blottades trakasserierna som chaufförerna utsätts för.

– Chaufförerna uttryckte en oro för att sätta sig i en transportbil igen. Den känslan tror jag att de delar med många andra chaufförer i Sverige. När vi fångade upp signaler om oro så vi vill göra något, säger Helena Nylén, direktör för varuförsörjningen på Spendrups Bryggeri.

Ett upprop gick ut till alla medarbetare på huvudkontoret om att följa med som stödpersoner i lastbilarna. Ett stort gäng slöt upp på terminalen på måndagsmorgonen och de chaufförer som kände ett behov av stöd fick en kollega med sig i bilen. För varje dag som gått har fler och fler känt ett behov av extra stöd.

I samband med samåkningen visade det sig också att chaufförerna var utsatta för trakasserier. Chaufförerna har berättat att människor pekade, visade fingret, fotograferade och fällde otrevliga kommentarer, säger Helena Nylén. Reklambilden som fanns på lastbilen plockades då bort från alla andra lastbilar.

– Vi förstår att allmänheten tycker att det är jobbigt att se en exakt likadan bil som användes i dådet. Så därför fattade vi snabbt beslutet att både skydda allmänheten och våra chaufförer från den här upplevelsen.

Samtidigt betonar Helena Nylén att företaget mötts av mycket kärlek och omsorg.

– Men människor reagerar olika. De är inte alla som kan se hela bilden och förstå att vi också är ett offer i det här. Hade det inte varit vår bil, hade det kunnat vara någon annans.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading

Spendrups Bryggeri har valt att plocka bort reklambilden på alla sina lastbilar efter det att deras chaufförer utsatts för hot. Foto: Maja Suslin/TT
Spendrups Bryggeri har valt att plocka bort reklambilden på alla sina lastbilar efter det att deras chaufförer utsatts för hot. Foto: Maja Suslin/TT
Inrikes

Hot mot Spendrups chaufförer

Epoch Times

Många av Spendrups chaufförer känner oro efter attentatet i Stockholm då en av företagets lastbilar kapades. Extra stöd har införts, men samtidigt blottades trakasserierna som chaufförerna utsätts för.

– Chaufförerna uttryckte en oro för att sätta sig i en transportbil igen. Den känslan tror jag att de delar med många andra chaufförer i Sverige. När vi fångade upp signaler om oro så vi vill göra något, säger Helena Nylén, direktör för varuförsörjningen på Spendrups Bryggeri.

Ett upprop gick ut till alla medarbetare på huvudkontoret om att följa med som stödpersoner i lastbilarna. Ett stort gäng slöt upp på terminalen på måndagsmorgonen och de chaufförer som kände ett behov av stöd fick en kollega med sig i bilen. För varje dag som gått har fler och fler känt ett behov av extra stöd.

I samband med samåkningen visade det sig också att chaufförerna var utsatta för trakasserier. Chaufförerna har berättat att människor pekade, visade fingret, fotograferade och fällde otrevliga kommentarer, säger Helena Nylén. Reklambilden som fanns på lastbilen plockades då bort från alla andra lastbilar.

– Vi förstår att allmänheten tycker att det är jobbigt att se en exakt likadan bil som användes i dådet. Så därför fattade vi snabbt beslutet att både skydda allmänheten och våra chaufförer från den här upplevelsen.

Samtidigt betonar Helena Nylén att företaget mötts av mycket kärlek och omsorg.

– Men människor reagerar olika. De är inte alla som kan se hela bilden och förstå att vi också är ett offer i det här. Hade det inte varit vår bil, hade det kunnat vara någon annans.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025