Statens haverikommission vill undersöka Estonias skrov för att kunna utreda hur hålen kunde uppstå.
I slutet av september sändes den uppmärksammade dokumentärserien ”Estonia – fyndet som ändrar allt” på Dplay. I den framkommer det uppgifter om ett fyra meter långt hål på fartygets styrbordssida. Senare upptäcktes även ytterligare ett hål.
Inga beslut om nya dykningar
Utredarna på myndigheten har fått tillgång till det oredigerade råfilmsmaterialet och man har också inspekterat bogvisiret på M/S Estonia.
I ett pressmeddelande skriver haverikommissionen att man har träffat några av överlevarna och företrädare till anhöriga. Ytterligare möten med överlevare är planerade.
Vidare säger myndigheten att man vill få tillgång till ritningar av fartyget och att man vill kartlägga bottenförhållandena på platsen.
”Analyser av fartygets skrovkonstruktion och material behöver också göras för att bedöma uppkomsten av de hål som finns i fartygets skrov”, skriver haverikommissionen.
Det finns dock ännu inga beslut om att göra nya dykningar vid skrovet, säger ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand till Sveriges Radios Ekot.
– Till att börja med så handlar det ju om att, utifrån ritningar och andra uppgifter om fartygets konstruktion samt materialet i fartyget, analysera vilka krafter som behövs och vilka scenarier som är sannolika för att orsaka hålen som finns i fartyget. Frågan om nya framtida dykningar, där är vi inte framme ännu. Men vi utesluter ingenting.
Krav på ny utredning
852 människor, varav över 500 från Sverige, miste livet när M/S Estonia gick under den 28 september 1994. Tidigare har överlevare, anhöriga och många andra krävt att vraket ska undersökas. Bland annat för att få klarhet varför passagerarfärjan kunde sjunka på mindre än en timme.
89 barn till omkomna och överlevande skrev nyligen ett öppet brev till bland annat statsminister Stefan Löfven (S) och regeringen. De kräver att det görs en ny utredning av Estoniakatastrofen.
De vill bland annat ha svar på varför det transporterades militära materiel på färjan två veckor innan Estonia sjönk och hur det kommer sig att regeringen ville täcka över färjan med betong och makadam. De 89 personerna vill också ha svar på varför inte kropparna togs upp i samband med att dykningar genomfördes för 26 år sedan.
Estlands statssekreterare Taimar Peterkop har sagt att han vill att dykare ska undersöka vraket innan sommaren. Samtidigt har inrikesminister Alar Laneman sagt att han är positiv till att försöka lyfta färjan för att få fram en helhetsbild av katastrofen.
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.