loading











Gunnel och David kommunicerar genom bokstavstavlan. Foto: Privat
Gunnel och David kommunicerar genom bokstavstavlan. Foto: Privat
Röster från Sverige

Gunnels sons språk får bara användas på fritiden

Epoch Times

I artikelserien "Röster från Sverige" berättar individer om något de har varit med om. Det här är den intervjuades egen version av händelsen. Eventuella åsikter reflekterar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

Gunnel Ljungbergs son David har autism, och fram till gymnasieåldern hade han inte något språk att kommunicera med. På särgymnasiet insåg han att han kunde uttrycka sig genom stödjande kommunikation med skrift, men ett och ett halvt år senare förbjöds metoden. David miste därmed sina möjligheter till kommunikation i skola eller på daglig verksamhet.

"Han har testat nästan allt inom alternativ kommunikation. Vi har haft logopeder på skolan, han har sökt olika metoder hemma också, och fått hjälp av habiliteringens logoped. Han tyckte inte alls om bilder. Han hatade bilder och bildstöd. Han tog sönder bilderna på alla möjliga sätt för att slippa ha bilder. Bilder på dator att peka på var inte intressant."

"När han började på särgymnasiet så visste jag att det fanns en möjlighet för honom att använda stödjande kommunikation med skrift (härefter benämnt SKS). Jag hade sagt att det är David som ska tycka det är bra. Det är David som ska visa intresse. Och så en dag ville han sitta med de andra som skrev. SKS blev mer och mer intressant att närma sig."

"Så tänkte jag att om han är intresserad är det klart han ska få vara med. Han ska inte få sitta utanför. Då började han sakta att skriva med SKS och upptäckte ganska fort att det här var någonting för honom."

"Vi håller precis vid handen. Inte hårt, bara ett stöd. Vi följer Davids hand mot bokstaven, man följer bara med. Det är inte så att man styr själv. Med David gick det väldigt snabbt, man tar bara vid armbågen och i vissa lägen behöver han han känna stödet uppe vid axeln. Så det har med stödet att göra."

"Plötsligt fann min son David det han sökt efter. Han hade sökt så intensivt och nyfiket sedan han var liten. Vänt upp och ned på stenar och berg för att finna koden."

"Sedan den dagen skriver David på iPad, dator och mobil med sin kommunikation. Han har själv valt den och han kan göra sig förstådd med den och göra sina helt egna val."

"Han kan också bevisa för både sig själv och för oss andra att han är intelligent, förstår talat språk, kan läsa och räkna. Hans autism begränsar inte hans intelligens och han har ett sjätte sinne som andra inte har."

"Jag frågade min som om vilken känsla han kände när han gjorde upptäckten av kommunikationen. David skrev:"

- Mamma jag var bara genomglad fantastiskt bra att som ni kunna säga ord.

"Det var ett förbud från skolinspektionen som kom 2014, ungefär ett och ett halvt år efter att David lärt sig använda SKS. Då blev han utan kommunikation under dagtid i skolan resten av sin skolgång på särgymnasiet."

"David blev väldigt frustrerad av det här beslutet. Att gå till skolan och inte kunna kommunicera. Han blev väldigt, väldigt arg. Han blev utåtagerande både i skolan och i hemmet. Han blev behovsmedicinerad under lång tid efter beslutet."

"Skolan försökte på alla sätt också att underlätta för elever som tidigare hade skrivit, men det är svårt att gå tillbaka från att kunna skriva och sedan inte få skriva alls, bara peka igen på bilder. Han blev ju väldigt kränkt av det här."

"Man tar ju till exempel inte ifrån en fysiskt funktionshindrad sin rullstol som den är beroende av. Här tar man ju ifrån personer sitt språk."

"Stöd ger man ju ofta till personer med autism. Man tränar ju upp en funktion, till exempel träna att ta på sig strumpor. Det kan David inte ännu, fastän vi har tränat hur mycket som helst. Vissa saker går fort att träna fram, kanske tränar han många gånger om dagen och till slut går det. Andra saker går inte ens att träna fram, funktionen fungerar inte."

"Det är ofta vi måste hjälpa honom att ta i armbågen för att hämta en sak, för det fungerar inte. Han står kanske vid kylskåpet och vi säger 'hämta nu osten'. Han tittar på osten, men handen kommer inte fram till osten. Han vet att det är osten, men funktionen att röra handen mot osten och ta den, den finns inte."

"Vi överklagade förbudet hos skolinspektionen. Då kunde David bara skriva på fritiden med bokstavstavlan. Han skrev: 'jag vill skriva', 'jag vill lära mig', 'utan bokstavstavlan kan jag inte lära mig'."

"Vi fick avslag av skolinspektionen, sedan gick ärendet vidare till förvaltningsrätten, sedan till kammarrätten som meddelade att det blev inget prövnignstillstånd."

"Juni 2015 tog vi det till Kommittén för mänskliga rättigheter i Geneve, och där ligger ärendet kvar. Svenska regeringskansliet håller på att svara. Det har gått 3-4 gånger fram och tillbaka mellan kommittén i Geneve och svenska regeringskansliet. Och det är kvar där än."

"Nu är David hemma hela dagarna, så nu är det inga problem. Men om han skulle gå på daglig verksamhet skulle han inte få använda sitt språk, och därför så har inte David daglig verksamhet utan han har personlig assistans och vi ser till att han får sin dagliga verksamhet utifrån den, och gör aktiviteter som är berikande för honom. Då får han skriva. Han får kommunicera. "

"För oss är det jätteviktigt att David får sin rättighet att kommunicera. Skulle han gå till en daglig verksamhet där han inte får använda SKS på iPaden eller datorn att skriva på, det tar ju bort hans livskvalitet."

 Epoch Times står inte nödvändigtvis för de eventuella åsikter som uttrycks i artikeln.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading











Gunnel och David kommunicerar genom bokstavstavlan. Foto: Privat
Gunnel och David kommunicerar genom bokstavstavlan. Foto: Privat
Röster från Sverige

Gunnels sons språk får bara användas på fritiden

Epoch Times

I artikelserien "Röster från Sverige" berättar individer om något de har varit med om. Det här är den intervjuades egen version av händelsen. Eventuella åsikter reflekterar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

Gunnel Ljungbergs son David har autism, och fram till gymnasieåldern hade han inte något språk att kommunicera med. På särgymnasiet insåg han att han kunde uttrycka sig genom stödjande kommunikation med skrift, men ett och ett halvt år senare förbjöds metoden. David miste därmed sina möjligheter till kommunikation i skola eller på daglig verksamhet.

"Han har testat nästan allt inom alternativ kommunikation. Vi har haft logopeder på skolan, han har sökt olika metoder hemma också, och fått hjälp av habiliteringens logoped. Han tyckte inte alls om bilder. Han hatade bilder och bildstöd. Han tog sönder bilderna på alla möjliga sätt för att slippa ha bilder. Bilder på dator att peka på var inte intressant."

"När han började på särgymnasiet så visste jag att det fanns en möjlighet för honom att använda stödjande kommunikation med skrift (härefter benämnt SKS). Jag hade sagt att det är David som ska tycka det är bra. Det är David som ska visa intresse. Och så en dag ville han sitta med de andra som skrev. SKS blev mer och mer intressant att närma sig."

"Så tänkte jag att om han är intresserad är det klart han ska få vara med. Han ska inte få sitta utanför. Då började han sakta att skriva med SKS och upptäckte ganska fort att det här var någonting för honom."

"Vi håller precis vid handen. Inte hårt, bara ett stöd. Vi följer Davids hand mot bokstaven, man följer bara med. Det är inte så att man styr själv. Med David gick det väldigt snabbt, man tar bara vid armbågen och i vissa lägen behöver han han känna stödet uppe vid axeln. Så det har med stödet att göra."

"Plötsligt fann min son David det han sökt efter. Han hade sökt så intensivt och nyfiket sedan han var liten. Vänt upp och ned på stenar och berg för att finna koden."

"Sedan den dagen skriver David på iPad, dator och mobil med sin kommunikation. Han har själv valt den och han kan göra sig förstådd med den och göra sina helt egna val."

"Han kan också bevisa för både sig själv och för oss andra att han är intelligent, förstår talat språk, kan läsa och räkna. Hans autism begränsar inte hans intelligens och han har ett sjätte sinne som andra inte har."

"Jag frågade min som om vilken känsla han kände när han gjorde upptäckten av kommunikationen. David skrev:"

- Mamma jag var bara genomglad fantastiskt bra att som ni kunna säga ord.

"Det var ett förbud från skolinspektionen som kom 2014, ungefär ett och ett halvt år efter att David lärt sig använda SKS. Då blev han utan kommunikation under dagtid i skolan resten av sin skolgång på särgymnasiet."

"David blev väldigt frustrerad av det här beslutet. Att gå till skolan och inte kunna kommunicera. Han blev väldigt, väldigt arg. Han blev utåtagerande både i skolan och i hemmet. Han blev behovsmedicinerad under lång tid efter beslutet."

"Skolan försökte på alla sätt också att underlätta för elever som tidigare hade skrivit, men det är svårt att gå tillbaka från att kunna skriva och sedan inte få skriva alls, bara peka igen på bilder. Han blev ju väldigt kränkt av det här."

"Man tar ju till exempel inte ifrån en fysiskt funktionshindrad sin rullstol som den är beroende av. Här tar man ju ifrån personer sitt språk."

"Stöd ger man ju ofta till personer med autism. Man tränar ju upp en funktion, till exempel träna att ta på sig strumpor. Det kan David inte ännu, fastän vi har tränat hur mycket som helst. Vissa saker går fort att träna fram, kanske tränar han många gånger om dagen och till slut går det. Andra saker går inte ens att träna fram, funktionen fungerar inte."

"Det är ofta vi måste hjälpa honom att ta i armbågen för att hämta en sak, för det fungerar inte. Han står kanske vid kylskåpet och vi säger 'hämta nu osten'. Han tittar på osten, men handen kommer inte fram till osten. Han vet att det är osten, men funktionen att röra handen mot osten och ta den, den finns inte."

"Vi överklagade förbudet hos skolinspektionen. Då kunde David bara skriva på fritiden med bokstavstavlan. Han skrev: 'jag vill skriva', 'jag vill lära mig', 'utan bokstavstavlan kan jag inte lära mig'."

"Vi fick avslag av skolinspektionen, sedan gick ärendet vidare till förvaltningsrätten, sedan till kammarrätten som meddelade att det blev inget prövnignstillstånd."

"Juni 2015 tog vi det till Kommittén för mänskliga rättigheter i Geneve, och där ligger ärendet kvar. Svenska regeringskansliet håller på att svara. Det har gått 3-4 gånger fram och tillbaka mellan kommittén i Geneve och svenska regeringskansliet. Och det är kvar där än."

"Nu är David hemma hela dagarna, så nu är det inga problem. Men om han skulle gå på daglig verksamhet skulle han inte få använda sitt språk, och därför så har inte David daglig verksamhet utan han har personlig assistans och vi ser till att han får sin dagliga verksamhet utifrån den, och gör aktiviteter som är berikande för honom. Då får han skriva. Han får kommunicera. "

"För oss är det jätteviktigt att David får sin rättighet att kommunicera. Skulle han gå till en daglig verksamhet där han inte får använda SKS på iPaden eller datorn att skriva på, det tar ju bort hans livskvalitet."

 Epoch Times står inte nödvändigtvis för de eventuella åsikter som uttrycks i artikeln.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024