loading
Göteborgs hamn drabbades hårt av den nya nätattacken. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Göteborgs hamn drabbades hårt av den nya nätattacken. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Göteborgs hamn fortsatt stängd

Epoch Times

Den danska fraktjätten A P Møller-Mærsk är ett av de hårdast drabbade företagen i den senaste cyberattacken. En majoritet av bolagets hamnterminaler ska åter vara i drift igen - men inte Göteborgs hamn.

–  Det är fortsatt stenkört. Det går fortfarande inte att få ut några containrar, säger Joachim Steivik vid speditionsbolaget Swedebridge.

Göteborgs hamn är redan svårt påverkad av den segdragna hamnkonflikten. Strejker och blockader hade lett till att gods inte kommer in till terminalen. När dessutom datasystemet ligger nere går det inte att hämta ut det lilla som kommer in.

–  På grund av hamnkonflikten som pågått i ett och ett halvt år finns det redan stora förseningar. Vi har kunder som nu sitter och väntar. Så kommer detta med värsta tänkbara tajmning. Ur askan in och in i elden, säger Joachim Steivik.

Utpressningsviruset, som en del experter kallar Petya, slog ut stora delar av A P Møller-Mærsks IT-system. Det är fortfarande oklart hur omfattande problemen har varit eller när verksamheten fungerar normalt igen. Bolagets hamndriftsbolag APM Terminals har varit hårt drabbat, med minst 17 hamnar påverkade i världen. Även om en majoritet av bolagets terminaler runtom i världen ska vara i drift igen är kapaciteten på många håll lägre än normalt, rapporterar AP.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Göteborgs hamn drabbades hårt av den nya nätattacken. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Göteborgs hamn drabbades hårt av den nya nätattacken. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Göteborgs hamn fortsatt stängd

Epoch Times

Den danska fraktjätten A P Møller-Mærsk är ett av de hårdast drabbade företagen i den senaste cyberattacken. En majoritet av bolagets hamnterminaler ska åter vara i drift igen - men inte Göteborgs hamn.

–  Det är fortsatt stenkört. Det går fortfarande inte att få ut några containrar, säger Joachim Steivik vid speditionsbolaget Swedebridge.

Göteborgs hamn är redan svårt påverkad av den segdragna hamnkonflikten. Strejker och blockader hade lett till att gods inte kommer in till terminalen. När dessutom datasystemet ligger nere går det inte att hämta ut det lilla som kommer in.

–  På grund av hamnkonflikten som pågått i ett och ett halvt år finns det redan stora förseningar. Vi har kunder som nu sitter och väntar. Så kommer detta med värsta tänkbara tajmning. Ur askan in och in i elden, säger Joachim Steivik.

Utpressningsviruset, som en del experter kallar Petya, slog ut stora delar av A P Møller-Mærsks IT-system. Det är fortfarande oklart hur omfattande problemen har varit eller när verksamheten fungerar normalt igen. Bolagets hamndriftsbolag APM Terminals har varit hårt drabbat, med minst 17 hamnar påverkade i världen. Även om en majoritet av bolagets terminaler runtom i världen ska vara i drift igen är kapaciteten på många håll lägre än normalt, rapporterar AP.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024