Recension

Succé för Accademia Bizantina på Stockholm Early Music Festival

Pär Lindh
loadingAccademia Bizantina framförde åtta konserter av Antonio Vivaldi, en av barockens stora mästare. Foto: Silvia Camporesi
Accademia Bizantina framförde åtta konserter av Antonio Vivaldi, en av barockens stora mästare. Foto: Silvia Camporesi
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

”Vivaldi in Love!” stod det i programbladet – och denna kväll, den 4 juni, var både musiker och åhörare verkligen ”in love” med Antonio Vivaldi. Att öppningskonserten för årets Early Music Festival blev en sådan succé ger oss alla hopp om att även i framtiden kunna njuta av den tidiga musikens mästare framförda på detta mästerliga sätt.

Tyska kyrkan var vid denna öppningskonsert fullsatt av en förväntansfull publik. Först hördes en portugisisk säckpipa spelandes från orgelläktaren, därefter bjöds några prov ur kommande konserter i den fem dagar långa festival som nu inleddes. Det spelades ett stycke av Giovanni Pierluigi da Palestrina framförd på den förnämliga Düben-orgeln. Därefter spelade Erik Rydvall en mycket imponerande och väl framförd version på nyckelharpa av satsen Allegro assai ur violinsonat nr 3 av Johann Sebastian Bach.

När Accademia Bizantina denna kväll framförde inte mindre än åtta konserter av en av barockens stora mästare, Antonio Vivaldi, så kunde man ha fruktat en viss slentrian. Men denna världsledande ensemble visade sig stå konstnärligt skyhögt över ett rutinmässigt tänkande. Här hade vi en ensemble ledd av både konsertmästaren Alessandro Tampieri, spelande viola d’amore, och Ottavio Dantone, som dirigerade orkestern från sin plats vid cembalon med säker hand. Tillsammans lotsade de ensemblen till enastående musikaliska höjder.

Musik

Stockholm Early Music Festival 2025 gavs den 4–8 juni i Gamla stan

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Recension

Succé för Accademia Bizantina på Stockholm Early Music Festival

Pär Lindh
loadingAccademia Bizantina framförde åtta konserter av Antonio Vivaldi, en av barockens stora mästare. Foto: Silvia Camporesi
Accademia Bizantina framförde åtta konserter av Antonio Vivaldi, en av barockens stora mästare. Foto: Silvia Camporesi
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

”Vivaldi in Love!” stod det i programbladet – och denna kväll, den 4 juni, var både musiker och åhörare verkligen ”in love” med Antonio Vivaldi. Att öppningskonserten för årets Early Music Festival blev en sådan succé ger oss alla hopp om att även i framtiden kunna njuta av den tidiga musikens mästare framförda på detta mästerliga sätt.

Tyska kyrkan var vid denna öppningskonsert fullsatt av en förväntansfull publik. Först hördes en portugisisk säckpipa spelandes från orgelläktaren, därefter bjöds några prov ur kommande konserter i den fem dagar långa festival som nu inleddes. Det spelades ett stycke av Giovanni Pierluigi da Palestrina framförd på den förnämliga Düben-orgeln. Därefter spelade Erik Rydvall en mycket imponerande och väl framförd version på nyckelharpa av satsen Allegro assai ur violinsonat nr 3 av Johann Sebastian Bach.

När Accademia Bizantina denna kväll framförde inte mindre än åtta konserter av en av barockens stora mästare, Antonio Vivaldi, så kunde man ha fruktat en viss slentrian. Men denna världsledande ensemble visade sig stå konstnärligt skyhögt över ett rutinmässigt tänkande. Här hade vi en ensemble ledd av både konsertmästaren Alessandro Tampieri, spelande viola d’amore, och Ottavio Dantone, som dirigerade orkestern från sin plats vid cembalon med säker hand. Tillsammans lotsade de ensemblen till enastående musikaliska höjder.

Musik

Stockholm Early Music Festival 2025 gavs den 4–8 juni i Gamla stan

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025