loading
Göteborgs hamn drabbades hårt av den nya nätattacken. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Göteborgs hamn drabbades hårt av den nya nätattacken. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Inrikes

Hamnar åter i gång efter cyberattack

Epoch Times

Den danska fraktjätten A P Møller-Mærsk är ett av de hårdast drabbade företagen i den senaste cyberattacken. Nu ska en majoritet av bolagets terminaler vara i drift igen.

Utpressningsviruset, som en del experter kallar Petya, slog ut stora delar av A P Møller-Mærsks IT-system. Det är fortfarande oklart hur omfattande problemen har varit eller när verksamheten fungerar normalt igen, enligt bolaget. Även om en majoritet av bolagets terminaler runtom i världen ska vara i drift igen är kapaciteten på många håll lägre än normalt, rapporterar AP.

Bolagets hamndriftsbolag APM Terminals har varit hårt drabbat, med minst 17 hamnar påverkade i världen. En av dem är Göteborgs hamn, som redan är påverkad av den segdragna hamnkonflikten.

Enligt Joachim Steivik vid speditionsbolaget Swedebridge var situationen mycket allvarlig under gårdagen. Strejker och blockader hade redan lett till att gods inte kom in till terminalen. När dessutom datasystemet låg nere gick det inte att hämta ut det lilla som kom in.

– Det är riktigt illa. Man kan inte ens hämta ut containrar i Göteborg och Århus. Kunder kommer att gå omkull på grund av det här, sade Steivik till TT då.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Göteborgs hamn drabbades hårt av den nya nätattacken. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Göteborgs hamn drabbades hårt av den nya nätattacken. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Inrikes

Hamnar åter i gång efter cyberattack

Epoch Times

Den danska fraktjätten A P Møller-Mærsk är ett av de hårdast drabbade företagen i den senaste cyberattacken. Nu ska en majoritet av bolagets terminaler vara i drift igen.

Utpressningsviruset, som en del experter kallar Petya, slog ut stora delar av A P Møller-Mærsks IT-system. Det är fortfarande oklart hur omfattande problemen har varit eller när verksamheten fungerar normalt igen, enligt bolaget. Även om en majoritet av bolagets terminaler runtom i världen ska vara i drift igen är kapaciteten på många håll lägre än normalt, rapporterar AP.

Bolagets hamndriftsbolag APM Terminals har varit hårt drabbat, med minst 17 hamnar påverkade i världen. En av dem är Göteborgs hamn, som redan är påverkad av den segdragna hamnkonflikten.

Enligt Joachim Steivik vid speditionsbolaget Swedebridge var situationen mycket allvarlig under gårdagen. Strejker och blockader hade redan lett till att gods inte kom in till terminalen. När dessutom datasystemet låg nere gick det inte att hämta ut det lilla som kom in.

– Det är riktigt illa. Man kan inte ens hämta ut containrar i Göteborg och Århus. Kunder kommer att gå omkull på grund av det här, sade Steivik till TT då.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024