Fyrkantigt format fyller 40
Text-tv fyller 40 år. Foto: Fanni Olin Dahl/TT-arkivbild


Senaste nytt, utan reklam, ständigt uppdaterad. Låter det som slogan för en ny app? Nej, det är text-tv som fyller 40 år.

– Det begränsade utrymmet gör sig bra även på dataskärm, säger Ulrika Facht, forskningsinformatör på Nordicom vid Göteborgs universitet.

Den 12 mars är det 40 år sedan SVT publicerade sin första nyhetssida på text-tv. Storhetstiden ligger i det förflutna, men användningen är fortsatt relativt utbredd. Nya siffror från Mediebarometern från Göteborgs universitet visar att 16 procent av svenskarna använder text-tv en genomsnittlig dag.

– Trenden pekar nedåt, men de som är kvar använder det under längre perioder, säger Ulrika Facht.

Genomsnittsanvändaren tar del av texttjänsten 21 minuter per dag, och det är i huvudsak män som hittar dit.

Sport populärt

– Vi ser att medelåldern går uppåt, det är bland 30 år och uppåt som användarna finns. Yngre människor har andra kanaler, och det är främst män som använder. När vi frågat varför är de stora anledningarna nyheter och sport, säger Ulrika Facht.

Just enkelheten att snabbt uppdatera sig på sportresultat eller tabelläget har lockat många genom åren, och gör det fortfarande.

– Jag använder den fortfarande, i mobilen men via webbläsaren, jag är inte så appkompatibel, säger före detta höjdhoppsstjärnan Stefan Holm.

Det är uteslutande sporten som lockar den olympiske guldmedaljören från Aten 2004.

– 377 är en klassisk sida. Jag tycker det är jävligt smidigt, det är där man hittar tabellerna enklast och snabbast, säger han.

Framtid i mobilen?

Förlagan till text-tv, teletext, kommer från de brittiska öarna och BBC men pixlig text på tv-skärmen existerar på många ställen. 2016 gav Nordicom ut publikationen "Teletext in Europe". Där går bland annat att läsa om kroatisk porrfilmsreklam – ett relativt långt steg från de svenska pollenprognoserna.

Användartoppen i Sverige ser ut att ha inträffat år 2000, då använde nästan en tredjedel av befolkningen text-tv dagligen. Men Ulrika Facht tror att det finns liv i formatet än.

– Text är snabbare än att behöva titta på en video, och i och med appen är det inte knutet till en tv. Jag kommer fortsätta i alla fall, det är begränsat och kärnfullt, säger hon.

(Marcus Alexandersson/TT)