loadingDet fejkade Instagramkontot "fjallraveninfluencer" lockade tusentals följare med löfte om gratis Fjällrävenprodukter. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Det fejkade Instagramkontot "fjallraveninfluencer" lockade tusentals följare med löfte om gratis Fjällrävenprodukter. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Inrikes

Falskt Instagramkonto lurade tusentals

Epoch Times

På bara tre dagar fick Instagramkontot "fjallraveninfluencer" över 60 000 följare. Kontot utlovade gratis produkter från märket Fjällräven till de följare som publicerade innehåll från kontot i sina egna kanaler, rapporterar Örnsköldsviks Allehanda.

I ett av inläggen efterlyser kontot 300 influensers som vill marknadsföra Fjällrävenprodukter, men det enda kravet att man har över 150 följare.

När Fjällvräven på måndagen fick nys om kontot gick de ut med en varning om att det hela var en bluff och tog kontakt med Instagram som nu har plockat bort kontot.

– Vi överväger ytterligare rättsliga åtgärder eftersom det här är uppenbart varumärkes- och upphovsrättsintrång, säger Philipp Kloeters, pr-chef för Fjällräven, till tidningen.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet fejkade Instagramkontot "fjallraveninfluencer" lockade tusentals följare med löfte om gratis Fjällrävenprodukter. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Det fejkade Instagramkontot "fjallraveninfluencer" lockade tusentals följare med löfte om gratis Fjällrävenprodukter. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Inrikes

Falskt Instagramkonto lurade tusentals

Epoch Times

På bara tre dagar fick Instagramkontot "fjallraveninfluencer" över 60 000 följare. Kontot utlovade gratis produkter från märket Fjällräven till de följare som publicerade innehåll från kontot i sina egna kanaler, rapporterar Örnsköldsviks Allehanda.

I ett av inläggen efterlyser kontot 300 influensers som vill marknadsföra Fjällrävenprodukter, men det enda kravet att man har över 150 följare.

När Fjällvräven på måndagen fick nys om kontot gick de ut med en varning om att det hela var en bluff och tog kontakt med Instagram som nu har plockat bort kontot.

– Vi överväger ytterligare rättsliga åtgärder eftersom det här är uppenbart varumärkes- och upphovsrättsintrång, säger Philipp Kloeters, pr-chef för Fjällräven, till tidningen.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024