loadingInflationen påverkar dagligvaruhandeln. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inflationen påverkar dagligvaruhandeln. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Fortsatt trögt för matförsäljningen

TT

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,7 procent under november 2022, jämfört med samma månad året innan. Det visar siffror från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Ökningen är dock kopplad till inflationen. Priset på matvaror har stigit med drygt 18 procent, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln beräknas ligga på -9,3 procent.

"Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln. Den prisjusterade försäljningen är fortsatt kraftigt negativ. Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre.", säger Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingInflationen påverkar dagligvaruhandeln. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inflationen påverkar dagligvaruhandeln. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Fortsatt trögt för matförsäljningen

TT

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,7 procent under november 2022, jämfört med samma månad året innan. Det visar siffror från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Ökningen är dock kopplad till inflationen. Priset på matvaror har stigit med drygt 18 procent, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln beräknas ligga på -9,3 procent.

"Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln. Den prisjusterade försäljningen är fortsatt kraftigt negativ. Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre.", säger Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024