Forskning: Barn som tittar på en skärm mer än sju timmar per dag har en annan hjärnstruktur
Bild från funktionell magnetresonanstomografi av ett barns hjärna, medan barnet utför en minnesuppgift. Regionerna i gult och rött är mest aktiva. Bild: Richard Watts, University of Vermont och Fair Neuroimaging Lab, Oregon Health and Science University


En banbrytande studie har upptäckt att barn som lägger minst sju timmar om dagen på smarta telefoner eller surfplattor förändrar strukturen på sina hjärnor.

Den nya forskningen finansierades av amerikanska National Institute of Health, en statlig myndighet, och visar teknologins resultat på barn.

Forskare scannade hjärnorna på 4 500 barn, dessutom följer studien över 11 000 9- och 10-åringar under ungefär tio år. De första resultaten visar att för mycket skärmtid kan ha en negativ effekt på barn.

”Forskare kan titta på olika karaktäristik hos hjärnan kopplad till impulsivitet eller tidig psykopati; påverkan av hälsofaktorer (till exempel sömn, fysisk aktivitet) på hjärnans och den kognitiva utvecklingen; eller drag som kopplas till mediaanvändning, inklusive tid vid skärmar. Till exempel visar en ny studie gjord av ABCD-forskare kopplingar mellan olika mängder och typer av skärmtid (till exempel spel kontra sociala media) och olika strukturella karaktäristika i hjärnan, psykologiska drag och kognitiv funktion”, står det i en sammanfattning från National Institute of Health.

”Forskare kommer att kunna följa deltagare över tid för att förstå hur mediaanvändning påverkar en persons utveckling, vilket understryker det unika tillfället som ges genom ABCD-studien”, säger den.

Fler svar med tiden

Forskarna upptäckte att daglig skärmanvändning visade att barn hade en för tidig förtunning av hjärnans kortex, vilket är det yttersta lagret som bearbetar information. De med mindre skärmtid visade en skillnad i jämförelse med de som använde skärmarna mer. Gaya Dowling, NIHs koordinator av studien, varnar dock för att dra någon slutsats än.

– Vi vet inte om det orsakas av skärmtiden. Vi vet ännu inte om det är någonting dåligt. Inte förrän vi följer dem över tid kan vi se om det ger ett resultat som kan kopplas till de skillnader som vi ser i den här ögonblicksbilden, sade Dowling till CBS News.

Forskare vet inte säkert om en tunnare kortex, som de ser i scanningen av hjärnan, orsakas av skärmtid, enligt CBS rapport.

– Om några år kommer vi att kunna ge svar på en del frågor, men några av de riktigt intressanta frågorna om den långsiktiga påverkan kommer vi att behöva vänta ett tag på eftersom de behöver hända först, sade Dowling.

Barn som sitter mer än två timmar varje dag vid en skärm fick lägre poäng på tanke- och språktesterna.

Gaya Dowling, koordinator av studien

Hon lade också till att:

”Intervjuerna och data från NIHs studie har redan visat någonting annat: barn som sitter mer än två timmar varje dag vid en skärm fick lägre poäng på tanke- och språktesterna.”

Dowling hoppas att forskarna när studien är slut kommer att kunna dra en slutsats kring om skärmtid är beroendeframkallande.

”Utöver att vi får se hur mycket tid de lägger på skärmar kommer vi också att få se hur de uppfattar att det påverkar dem, men också vilken ytterligare påverkan det har. Och det kommer att peka på frågan om det finns beroende eller inte”, sade hon till CBS.

Svaren får vi inte förrän om några år, sade hon.

Förmågan förs inte över

Dimitri Christakis, läkare vid Seattle Children´s Hospital var huvudförfattare till American Academy of Pediatrics senaste riktlinjer gällande skärmtid, vilka säger att föräldrar borde ”undvika att använda digitala medier, förutom videosamtal, hos barn yngre än 18-24 månader”.

”Så vad vi vet om bebisar som leker med iPad är att de inte för över vad de lär sig från plattan till den verkliga världen, vilket innebär att om du ger ett barn en app där de leker med virtuellt Lego, virtuella klossar, som de staplar, och sedan ställer riktiga klossar framför dem, då börjar de om från början”, sade han i rapporten.

Han sade att kunskapen man tar till sig genom att leka med virtuella klossar och Lego inte förs över till den verkliga världen.

”Det är ingen förmåga som kan föras över. De för inte över kunskapen från två dimensioner till tre”, sade han.

 

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?


Mest Lästa