loadingFör mycket skärmtid är inte bra för små barn. Det anser en grupp forskare. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
För mycket skärmtid är inte bra för små barn. Det anser en grupp forskare. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Hälsa

Forskare: Små barn ska inte sitta med skärmar

Karin Johansson

Skärmtid har negativa effekter på yngre barn. Det kan bland annat försvåra inlärningen, vilket har visats i studier, skriver tio forskare på DN Debatt. De är kritiska till att Folkhälsomyndigheten inte har rekommendationer kring små barns användande av skärmar.

Forskargruppen skriver att Sverige är det enda landet i världen som har inskrivet i läroplanen att förskolebarn ska arbeta med digitala verktyg. Det beslutet togs utan medicinsk konsultation och konsekvensanalys. Artikelförfattarna ser risker med att det saknas tydliga riktlinjer för hur förskolan ska digitaliseras.

Ett barns första två år är en känslig period då hjärnans grundläggande funktioner utvecklas, skriver forskarna. Då är det svårt för barnet att översätta vad de ser på en skärm till kunskap. De yngsta lär sig bättre om de interagerar med andra människor. De finns också en koppling mellan en hög användning av digitala medier och en sämre språk­utveckling.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFör mycket skärmtid är inte bra för små barn. Det anser en grupp forskare. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
För mycket skärmtid är inte bra för små barn. Det anser en grupp forskare. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Hälsa

Forskare: Små barn ska inte sitta med skärmar

Karin Johansson

Skärmtid har negativa effekter på yngre barn. Det kan bland annat försvåra inlärningen, vilket har visats i studier, skriver tio forskare på DN Debatt. De är kritiska till att Folkhälsomyndigheten inte har rekommendationer kring små barns användande av skärmar.

Forskargruppen skriver att Sverige är det enda landet i världen som har inskrivet i läroplanen att förskolebarn ska arbeta med digitala verktyg. Det beslutet togs utan medicinsk konsultation och konsekvensanalys. Artikelförfattarna ser risker med att det saknas tydliga riktlinjer för hur förskolan ska digitaliseras.

Ett barns första två år är en känslig period då hjärnans grundläggande funktioner utvecklas, skriver forskarna. Då är det svårt för barnet att översätta vad de ser på en skärm till kunskap. De yngsta lär sig bättre om de interagerar med andra människor. De finns också en koppling mellan en hög användning av digitala medier och en sämre språk­utveckling.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024