loadingUnder trafiksäkerhetsveckan kommer polisen att göra fler hastighetskontroller i tätorterna. Foto: Liza Simonsson
Under trafiksäkerhetsveckan kommer polisen att göra fler hastighetskontroller i tätorterna. Foto: Liza Simonsson
Inrikes

Fler hastighetskontroller i tätbebyggda områden

Lotta Svedin

Vecka tio, den 7 – 13 mars, genomför polisen en nationell trafikvecka med fler hastighetskontroller i tätbebyggda områden. Enligt Trafikverket är sänkta hastigheter avgörande för att mildra konsekvenserna vid en trafikolycka.

– Trafiken är ett gemensamt utrymme, vårt gemensamma vardagsrum och vi behöver följa de regler som finns. Alla bor vi någonstans och om alla körde lika försiktigt som i det egna bostadsområdet skulle tryggheten på våra vägar öka, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid Polisen, i ett uttalande på Polisens hemsida.

Under trafiksäkerhetsveckan, den 7 – 13 mars, kommer polisen att göra fler hastighetskontroller i tätbebyggda områden. Till exempel i närheten av skolor och förskolor, i bostadsområden och i stadskärnorna där många oskyddade trafikanter rör sig.

– Trafiksäkerhet i tätort bidrar till långsiktig hållbarhet. För att trafiken ska kännas trygg att vistas i behöver den vara säker. Att som cyklist eller gångtrafikant bli påkörd i 50 kilometer i timmen eller mer är direkt livshotande, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.

Hastigheten är avörande

För oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister eller mopedister är hastigheten helt avgörande för hur allvarliga konsekvenserna blir. Enligt Trafikverket löper en person som blir påkörd i 30 kilometer i timmen tio procents risk att omkomma. Vid en påkörning i 50 kilometer i timmen ökar risken till 80 procent.

– Varje kilometer har betydelse, både för chauffören och eventuella passagerare, men också för oskyddade trafikanter. Lätta på gasen och bidra till en säkrare trafikmiljö, säger Ursula Edström.

Hastigheten har också stor betydelse för hur allvarliga konsekvenserna blir i en krock.

Att frontalkrocka i 30 kilometer i timmen är som att falla från första våningen, enligt Trafikverket. En krock i 50 kilometer i timmen motsvarar ett fall från tredje våningen, vid 70 ett fall från sjätte våningen och vid 90 ett fall från tionde våningen.

Trafikveckor med olika teman

Varje år genomför polisen tio trafikveckor med olika fokus som hastighet, nykterhet, brott på väg och yrkestrafik. Enligt Polisen är dessa trafikveckor till för att kraftsamla resurser och för att göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Hastighetskontrollerna kommer att genomföras dels synligt, men även genom dold övervakning i video-/pilot-fordon, uppger Polisen på sin hemsida.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingUnder trafiksäkerhetsveckan kommer polisen att göra fler hastighetskontroller i tätorterna. Foto: Liza Simonsson
Under trafiksäkerhetsveckan kommer polisen att göra fler hastighetskontroller i tätorterna. Foto: Liza Simonsson
Inrikes

Fler hastighetskontroller i tätbebyggda områden

Lotta Svedin

Vecka tio, den 7 – 13 mars, genomför polisen en nationell trafikvecka med fler hastighetskontroller i tätbebyggda områden. Enligt Trafikverket är sänkta hastigheter avgörande för att mildra konsekvenserna vid en trafikolycka.

– Trafiken är ett gemensamt utrymme, vårt gemensamma vardagsrum och vi behöver följa de regler som finns. Alla bor vi någonstans och om alla körde lika försiktigt som i det egna bostadsområdet skulle tryggheten på våra vägar öka, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid Polisen, i ett uttalande på Polisens hemsida.

Under trafiksäkerhetsveckan, den 7 – 13 mars, kommer polisen att göra fler hastighetskontroller i tätbebyggda områden. Till exempel i närheten av skolor och förskolor, i bostadsområden och i stadskärnorna där många oskyddade trafikanter rör sig.

– Trafiksäkerhet i tätort bidrar till långsiktig hållbarhet. För att trafiken ska kännas trygg att vistas i behöver den vara säker. Att som cyklist eller gångtrafikant bli påkörd i 50 kilometer i timmen eller mer är direkt livshotande, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.

Hastigheten är avörande

För oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister eller mopedister är hastigheten helt avgörande för hur allvarliga konsekvenserna blir. Enligt Trafikverket löper en person som blir påkörd i 30 kilometer i timmen tio procents risk att omkomma. Vid en påkörning i 50 kilometer i timmen ökar risken till 80 procent.

– Varje kilometer har betydelse, både för chauffören och eventuella passagerare, men också för oskyddade trafikanter. Lätta på gasen och bidra till en säkrare trafikmiljö, säger Ursula Edström.

Hastigheten har också stor betydelse för hur allvarliga konsekvenserna blir i en krock.

Att frontalkrocka i 30 kilometer i timmen är som att falla från första våningen, enligt Trafikverket. En krock i 50 kilometer i timmen motsvarar ett fall från tredje våningen, vid 70 ett fall från sjätte våningen och vid 90 ett fall från tionde våningen.

Trafikveckor med olika teman

Varje år genomför polisen tio trafikveckor med olika fokus som hastighet, nykterhet, brott på väg och yrkestrafik. Enligt Polisen är dessa trafikveckor till för att kraftsamla resurser och för att göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Hastighetskontrollerna kommer att genomföras dels synligt, men även genom dold övervakning i video-/pilot-fordon, uppger Polisen på sin hemsida.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025