Farigh Ghaderi ställer ut klassiskt måleri med sina elever
Farigh Ghaderi framför två av målningarna i utställningen "Farigh Ghaderi med elever" på Farsta Galleri 16/6-8/7 2018. Den vänstra har Ghaderi själv målat, den högra är ett elevarbete. Foto: Susanne W Lamm


Som lekman inser man kanske inte hur mycket kunskap som ligger bakom bra oljemåleri. Ofta ser man om något inte riktigt stämmer, men en fulländad målning kan se så självklar ut, som att den inte hade kunnat se ut på något annat sätt. Samlingsutställningen ”Farigh Ghaderi med elever”, som visas på Farsta Galleri i Stockholm, är speciell på så vis att den rymmer allt från de första stadierna av teckning till oljemåleri i världsklass – och de många åren av studier och hårt arbete som ligger däremellan.

Farigh Ghaderi utbildade sig i klassiskt måleri i Italien och Ryssland. Nu driver han en egen skola i Stockholm, där han vidarebefordrar sina kunskaper till över 20 målmedvetna elever. Hittills har han inte vänt sig utåt så mycket, eftersom eleverna har hittat honom ändå, men utställningen på Farsta Galleri är ett sätt att visa att de finns. Han visar oss stolt runt bland elevernas arbeten.

Här hänger modellteckningar, antikritningar och studier av Charles Bargue-öron tillsammans med stilleben i olja och oljekopior av Repin och Bouguereau, jämte fyra av lärarens egna målningar. Utställningen motsvarar på så vis den högst individuella undervisningen som Farigh Ghaderi bedriver på olika nivåer – och han brukar själv stå och måla tillsammans med sina elever.

– Så de ser mig måla från scratch till färdig produkt. Jag tror att det kanske är inspirerande för eleverna att se sin lärare bredvid, säger han.

Farigh Ghaderi; "The Observer".  Foto: Farigh Ghaderi

Undervisningen vid Farigh Ghaderi Art Studio är en traditionell tradering från lärare till elev. Ghaderi fick själv åka till Italien och Ryssland för att förvärva den kunskap han besitter, och han vill göra den tillgänglig för elever i Sverige.

Flera som har sökt upp honom har tidigare studerat på konstfack, där de inte fått lära sig en ordentlig teckningsmetod; de statliga institutionerna i Sverige har inte erbjudit undervisning i klassiskt måleri och teckning på många år. I konstvärlden anses det generellt att fotografi har ersatt den här typen av måleri, trots att foto är en helt annan konstform.

Mästerverket

Ghaderi blev förtrollad av de stora mästarna när han var 19. Han minns särskilt hur han drabbades av Velazquez målning av en gammal dam som steker ägg. Det var inte bara konstnärens skicklighet eller hur han lyckades återge en scen, målningen påminde också Ghaderi om hans barndom.

– Velazques hade målat den här tavlan för 400 år sedan och den kunde gå rakt in i mitt hjärta och tala till mig. Varför skulle inte en konstnär kunna skapa sådan konst idag?

– Jag tycker man kan göra det. Att skapa realistisk konst genom att se sig omkring, och använda sig av det för att uttrycka något inom sig som fler kan relatera till, på ett sätt så att alla förstår.

De riktiga mästerverken penetrerar rakt in i hjärtat, säger han. Ett mästerverk vill man se om och om igen, utan att ha löst mysteriet med målningen.

Genom att kopiera mästarmålningar kan eleven få inblick i mästarens teknik och vilka beslut som fattats i processen. Andra bilden från vänster är en kopia av Ilja Repins porträtt av kompositören Modest Musorgskij från 1881. Foto: Susanne W Lamm

Att skapa konst handlar förstås inte bara om teknik, men undervisningen ska ge eleven de verktyg som behövs för att överföra sina idéer till duken. Ibland behöver de ställas inför problemen som uppstår i processen för att förstå hur pass svårt det faktiskt är.

En del av eleverna som kommit till skolan har trott att de ska kunna måla ett mästerverk direkt, och vissa blir förnärmade när han säger till dem att inte ha bråttom, att det tar tid att lära sig.

– Jag är bara ärlig och säger att du klarar inte av det: för att göra den där målningen så krävs det och det och det, och du har inte lärt dig alla de stegen. Insisterar de låter jag dem försöka, men efter 45 minuter säger de ”nej, jag backar, jag gör precis som du säger”. 

– Eftersom man är här så vill man ha något av mig. Jag har något att erbjuda, och om de följer de stegen jag har sagt, då kommer det att leda till någonting de blir nöjda med själva. Jag tror på en öppen och ärlig kommunikation där lärare och elever kan mötas med ömsesidig respekt. 

Teckning

Innan eleverna börjar med oljefärg ägnar de 1-1,5 år åt att utveckla sina färdigheter i teckning, i likhet med de klassiskt inriktade skolorna som Ghaderi själv utbildat sig vid: Florence Academy of Art i Florens (FAA, där han även undervisade), men kanske ännu mer så Repin State Academy of Art (RSAA) i St Petersburg. På den ryska konstakademin behandlas teckning som en egen konstart, som under renässansen.

Elevarbeten: Först brukar eleverna teckna av bl a Charles Bargues plåtar, sedan går de över till geometriska former.

Utan en grund i teckning är det mycket svårt att måla realistiskt, säger Ghaderi. Teckningen underlättar för måleriet. När eleven väl är på den nivån att den börjar måla behöver den inte tänka på så mycket annat.

– För i ett penseldrag har du med själva formen att göra, eller siluetten av formen. Du har att göra med mörkhet och ljushet. Du har att göra med kulör, hur stark intensitet den ska ha. Och så är det kanternas mjukhet och hårdhet. Så ett enda penseldrag du drar ska innehålla 4-5 element. Skickliga konstnärer kan göra det, men det krävs övning, övning, övning. Att kunna göra det här utan kunskap i teckning är väldigt svårt om inte omöjligt. 

– Om man tittar på Dürer, eller renässanskonstnärer över lag, de gjorde alla en ordentlig teckning, och sen färglade de hela målningen. En målning man ser är kanske till 70-80 procent teckning.

Olika skolor

Ghaderi kombinerar i sin undervisning det han tycker är bra för eleverna från de olika världar som han själv är skolad i. Även om grunden och målet liknar varandra så är det mycket som skiljer skolorna åt. FAA betonar vad ögat ser och jobbar mer med visuella effekter, medan RSAA fäster något större vikt vid kunskap om vad ögat ser, vilket tar sig i uttryck bland annat i rigorösa anatomistudier.

– Anatomi är A och O på den ryska konstakademin. Anatomi befriar dig och anatomi gör att du förstår det du ser. När du förstår det du ser så kan du återge det väldigt enkelt och du kan leka med det om du vill.

Elevarbeten, teckningar.

I sin egen undervisning har han kommit att luta åt den ryska skolan, som är lite mer mental, men han låter eleverna experimentera och förklarar olika metoder för dem. Han avråder dem emellertid från att använda uteslutande sight-size, som FAA bygger sin undervisning på:

– Jag sa hejdå till sight-size när jag lämnade Florence Academy. Metoden var bra i början, men jag kom inte långt med sight-size för det var emot min natur. Jag ville ha friheten att teckna hur jag ville. När jag kom till ryska konstakademin fick jag bekräftat att man inte behöver sight-size för att teckna och måla bra.

Ghaderi brukar kalla en av lärarna på RSAA, Vitalii Borovic, för sin mästare.

– Han är så fri i sitt sätt att teckna och måla och den här friheten vill jag uppnå. Jag vill inte vara slav till det jag ser, utan jag vill att det jag ser ska vara slav till det jag uttrycker. När man ser honom teckna, hans penna dansar på pappret. Det är häftigt att titta på.

Borovic är en av de lärare som Ghaderi regelbundet bjuder in för att undervisa vid Farigh Ghaderis Art Studio.

Farigh Ghaderi i ateljén i Hökarängen: "Det är mycket som ska till för att driva en konstskola i egen regi och inget hade varit möjligt utan min fru Lindas stöd och uppmuntran," säger han.

Utöver deltidselever och distanselever som går tecknings- måleri- och skulpturprogrammet på 4-6 år, erbjuder Ghaderi även kortare kurser. De som kommer och lär sig teckna och måla har varit allt mellan 17 och 92 år. Så länge eleven är bestämd och övar så finns det inget som hindrar dem från att utvecklas, säger Farigh Ghaderi.

Utställningen ”Farigh Ghaderi med elever” pågår på Farsta Galleri fram till 8 juli 2018.