loadingBränder i elbilar är svårsläckta när litiumjonbatteriet börjar brinna. Brandröken innehåller också giftiga gaser såsom flourväten, vilka är mycket hälsofarliga. Foto: Johan Nilsson/TT
Bränder i elbilar är svårsläckta när litiumjonbatteriet börjar brinna. Brandröken innehåller också giftiga gaser såsom flourväten, vilka är mycket hälsofarliga. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Faran med elbilsbränder tonas ner men risker kvarstår

Malin Nordstrand

Sedan flera stora fraktfartyg med bilar brunnit på senare tid har riskerna med elbilsbränder åter blivit aktuell. Även om forskning nu tonar ner faran kvarstår faktum att släckningsarbetet och risken för återantändning kan innebära stora utmaningar.

I somras fattade biltransportfartyget Fremantle Highway eld utanför Hollands kust. En person i besättningen dog och ett drygt dussintal skadades. Om elbilsbatterier var en del i dramat är dock fortfarande oklart.

Branden på Fremantle Highway med nära 4 000 nya bilar i lasten var den senaste av flera stora bränder på fraktfartyg med fordon under senare år. I början av 2022 brann även Felicity Ace i Atlanten, även det med tusentals nya bilar ombord. Alla i besättningen räddades, men hela fartyget med dess last sjönk. I båda fallen tog det omkring en vecka innan man fick bukt med bränderna.

Litiumjonbatterier

Det finns framför allt tre risker med litiumjonbatterier till skillnad från andra batterier.

1. Termisk rusning: Det innebär att batteriet har blivit instabilt vilket ger upphov till en hastig temperaturökning som tillsammans med batteriets kemiska beståndsdelar kan orsaka en brand eller explosion med ett häftigt och svårsläckt brandförlopp. Orsaken till att ett litiumjonbatteri börjar brinna kan vara skada på batteriet, felaktig laddning, kortslutning, eller att batteriet utsätts för värme.

2. Utsläpp av farliga gaser: Vid en brand i ett litiumjonbatteri frigörs mycket giftiga gaser som kan ge andningsbesvär och allvarligt skada hälsan.

3. Återantändning: Ett litiumjonbatteri som inte kylts tillräckligt efter en brand kan börja brinna igen. När branden är släckt fortsätter ofta värmeutvecklingen under lång tid eftersom den kemiska reaktionen i batteriet fortfarande pågår. Därför krävs långvarig kylning med stora mängder vatten.

KÄLLA: STORSTOCKHOLMS BRANDFÖRSVAR

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBränder i elbilar är svårsläckta när litiumjonbatteriet börjar brinna. Brandröken innehåller också giftiga gaser såsom flourväten, vilka är mycket hälsofarliga. Foto: Johan Nilsson/TT
Bränder i elbilar är svårsläckta när litiumjonbatteriet börjar brinna. Brandröken innehåller också giftiga gaser såsom flourväten, vilka är mycket hälsofarliga. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Faran med elbilsbränder tonas ner men risker kvarstår

Malin Nordstrand

Sedan flera stora fraktfartyg med bilar brunnit på senare tid har riskerna med elbilsbränder åter blivit aktuell. Även om forskning nu tonar ner faran kvarstår faktum att släckningsarbetet och risken för återantändning kan innebära stora utmaningar.

I somras fattade biltransportfartyget Fremantle Highway eld utanför Hollands kust. En person i besättningen dog och ett drygt dussintal skadades. Om elbilsbatterier var en del i dramat är dock fortfarande oklart.

Branden på Fremantle Highway med nära 4 000 nya bilar i lasten var den senaste av flera stora bränder på fraktfartyg med fordon under senare år. I början av 2022 brann även Felicity Ace i Atlanten, även det med tusentals nya bilar ombord. Alla i besättningen räddades, men hela fartyget med dess last sjönk. I båda fallen tog det omkring en vecka innan man fick bukt med bränderna.

Litiumjonbatterier

Det finns framför allt tre risker med litiumjonbatterier till skillnad från andra batterier.

1. Termisk rusning: Det innebär att batteriet har blivit instabilt vilket ger upphov till en hastig temperaturökning som tillsammans med batteriets kemiska beståndsdelar kan orsaka en brand eller explosion med ett häftigt och svårsläckt brandförlopp. Orsaken till att ett litiumjonbatteri börjar brinna kan vara skada på batteriet, felaktig laddning, kortslutning, eller att batteriet utsätts för värme.

2. Utsläpp av farliga gaser: Vid en brand i ett litiumjonbatteri frigörs mycket giftiga gaser som kan ge andningsbesvär och allvarligt skada hälsan.

3. Återantändning: Ett litiumjonbatteri som inte kylts tillräckligt efter en brand kan börja brinna igen. När branden är släckt fortsätter ofta värmeutvecklingen under lång tid eftersom den kemiska reaktionen i batteriet fortfarande pågår. Därför krävs långvarig kylning med stora mängder vatten.

KÄLLA: STORSTOCKHOLMS BRANDFÖRSVAR

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025