Det är inte ett problem – det är en upplevelse
Att ta sig bortom att fly livets smärtor eller att döma sig för hur man hanterar dem


 

Att leva till fullo, vara människa till fullo och helt vaken är att hela tiden kastas ut ur boet.

Pema Chodron

Livet har sina perioder: chefen är inte nöjd med dig, det är tufft för ditt företag, du hamnar i bråk med ditt livs kärlek, du har det svårt ekonomiskt, du har svårt att sova bra, du blir sjuk eller har kronisk smärta.

Vanligen hanterar vi det på något eller några av följande sätt:

- Tar oss ur problemet – slutar jobbet, gör slut med partnern eller slutar att bry oss. Vad som helst för att komma ur det.

- Ignorerar problemet – låter bara bli att tänka på det. Låtsas som att ingenting är fel. Tänker på något annat.

- Tröstar oss själva – dricker, röker, äter, tittar på TV, internet, sociala medier, spel. Vad som helst för att inte tänka på svårigheterna.

- Klagar – sparkar och slår på någon annan, gormar, klagar inför en vän, känner oss stötta, säger till den andre personen att den är problemet (för det är de ju, eller hur?!).

Det är ingenting fel med de här sätten. Känn ingen skuld om det är så du brukar göra. Ibland kan det ge tröst eller hjälp. Att till exempel prata med någon om problemen är en bra idé. Att ta en paus så att du bättre kan klara av att ta dig an världsproblemen… det är inte heller någon dålig idé.

Men att försöka undvika problemet, lämna det bakom sig, eller till och med trösta sig – det har begränsad effekt. Det vet vi vid det här laget, eftersom trots våra bästa ansträngningar så fortsätter vi att ramla ner. Vi hamnar i en dipp, känner oss eländiga och nere.

Att tänka annorlunda kan hjälpa: när du känner dig sårad, ledsen, arg, överhopad, tänk inte på det som ett problem, utan som en upplevelse.

Känn känslan helt och hållet – smärtan, sorgen eller ilskan

Sluta undvika den och bara känn den. Tillåt dig själv att känna den.

Medan du känner den, tänk inte på den där svåra känslan som ett problem du behöver lösa, något du behöver göra dig av med. Tänk på den som en upplevelse du har.

Det är inte ett problem, det är en upplevelse

Det är allt det är; en upplevelse, en känsla. Ingenting att få panik över. (Om du känner panik så är det förstås också ok.) Det är något du upplever just nu, och det är varken bra eller dåligt. Det är bara en upplevelse. Det kanske inte känns bra, men det gör inget. Alla upplevelser känns inte bra, eller hur? Ibland behöver vi helt enkelt uppleva kyla, värme, stormar, och smärta. Det är en del av livets upplevelse, och vi behöver inte stänga allt ute.

Känn din svårighet helt och hållet, med ett så öppet hjärta som du kan klara. Låt det få komma in i hjärtat, så som du skulle släppa in en god vän. Och bara var med den, utan att döma, utan att behöva göra någonting alls. Det är bara din upplevelse just nu.

Vad du än har gjort för att trösta dig själv – inga dömanden kring det heller. Det är inget problem, det är bara en upplevelse.

Du kan komma till ro med den upplevelsen oavsett vad det är.

Dags att skrida till handling

Från det här läget med acceptans för den du är och vad du upplever, kan du ta nästa steg. Det kan vara något som till exempel:

- Tyck om känslan, upplevelsen, smärtan.

- Tyck om personen mittemot dig, som smärtar dig. Känn dem.

- Tyck om världen. Ge världen din gåva.

- Ta ett litet steg för att inse ditt uppdrag i livet.

- Var tyst så att du kan höra. Men lugn, så att du kan uppleva.

Vad du ska göra beror på situationen, men det börjar med en känsla av att vara tillfreds med din upplevelse.

Leo Babauta är författare till flera böcker och skriver bloggen ”Zen Habits” som har över två miljoner följare.  

 

Vildhundarna vill ta elefantungen men mamman ingriper – otrolig urkraft

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?