Inrikes

Debattörer: Skolverket motarbetade aktivt krav på faktakunskaper i skolan

Epoch Times

Debatten om skolans läroplaner har tagit fart den senaste tiden. Det märks inte minst efter en reportageserie som Studio Ett har sänt under våren. Dagens kursplaner är utformade på ett otydligt sätt så att få förstår dem och de gynnar elever som är duktiga på att diskutera – dessutom har tjänstemän på Skolverket aktivt förvanskat sitt uppdrag, skriver skolexperten Per Kornhall och högstadieläraren Isak Skogstad på DN Debatt.

Enligt de två författarna till debattartikeln kan man med hjälp av opublicerade dokument visa hur tjänstemän på Skolverket aktivt har förvanskat sitt uppdrag.

För över tio år sedan gav regeringen i uppdrag till Skolverket att ta fram tydligare kursplaner då den föregående ansågs bristfällig och otydlig. Men enligt de två författarna valde tjänstemän att behålla den äldre kursplanens postmoderna kunskapssyn i strid med utredningens uppdrag.

"Det är en kunskapssyn som nedvärderar inlärning av faktakunskaper till förmån för utveckling av abstrakta förmågor. Tjänstemännen strök till exempel formuleringar om vikten av minneskunskaper. Detta i strid mot kognitionsvetenskapen, som visar att kunskap på högre nivåer är beroende av just minneskunskaper. Det går inte att analysera något om man inte besitter goda ämneskunskaper", skriver författarna.

Ett av dokumenten innehåller stark kritik från lärare mot kunskapskraven och Skolverkets arbete med dem. Men tjänstemännen på utbildningsavdelningen har dock ändrat i utvärderingen och tonat ner kritiken. Även annan kritik har raderats.

Per Kornhall och Isak Skogstad sammanfattar det hela i debattartikeln:

”Dagens kursplaner avviker kraftfullt från den politiska beställningen och är utformade på ett sätt som få förstår. Lärare är utsatta för en undermålig styrning som några få men mäktiga tjänstemän på Skolverket varit ansvariga för.”

Kornhall och Skogstad tycker att det är anmärkningsvärt att tjänstemän på en myndighet, som Skolverket, förvanskar ett uppdrag som politiker har gett dem. Enligt dem behöver den här processen en grundlig utredning. Man menar också att man behöver ”undersöka hur man kan ta fram ett kursplane- och betygssystem som är förankrad i lärarkåren, bygger på verklig vetenskap och beprövad erfarenhet – och som ligger i linje med den politiska viljan”.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

Inrikes

Debattörer: Skolverket motarbetade aktivt krav på faktakunskaper i skolan

Epoch Times

Debatten om skolans läroplaner har tagit fart den senaste tiden. Det märks inte minst efter en reportageserie som Studio Ett har sänt under våren. Dagens kursplaner är utformade på ett otydligt sätt så att få förstår dem och de gynnar elever som är duktiga på att diskutera – dessutom har tjänstemän på Skolverket aktivt förvanskat sitt uppdrag, skriver skolexperten Per Kornhall och högstadieläraren Isak Skogstad på DN Debatt.

Enligt de två författarna till debattartikeln kan man med hjälp av opublicerade dokument visa hur tjänstemän på Skolverket aktivt har förvanskat sitt uppdrag.

För över tio år sedan gav regeringen i uppdrag till Skolverket att ta fram tydligare kursplaner då den föregående ansågs bristfällig och otydlig. Men enligt de två författarna valde tjänstemän att behålla den äldre kursplanens postmoderna kunskapssyn i strid med utredningens uppdrag.

"Det är en kunskapssyn som nedvärderar inlärning av faktakunskaper till förmån för utveckling av abstrakta förmågor. Tjänstemännen strök till exempel formuleringar om vikten av minneskunskaper. Detta i strid mot kognitionsvetenskapen, som visar att kunskap på högre nivåer är beroende av just minneskunskaper. Det går inte att analysera något om man inte besitter goda ämneskunskaper", skriver författarna.

Ett av dokumenten innehåller stark kritik från lärare mot kunskapskraven och Skolverkets arbete med dem. Men tjänstemännen på utbildningsavdelningen har dock ändrat i utvärderingen och tonat ner kritiken. Även annan kritik har raderats.

Per Kornhall och Isak Skogstad sammanfattar det hela i debattartikeln:

”Dagens kursplaner avviker kraftfullt från den politiska beställningen och är utformade på ett sätt som få förstår. Lärare är utsatta för en undermålig styrning som några få men mäktiga tjänstemän på Skolverket varit ansvariga för.”

Kornhall och Skogstad tycker att det är anmärkningsvärt att tjänstemän på en myndighet, som Skolverket, förvanskar ett uppdrag som politiker har gett dem. Enligt dem behöver den här processen en grundlig utredning. Man menar också att man behöver ”undersöka hur man kan ta fram ett kursplane- och betygssystem som är förankrad i lärarkåren, bygger på verklig vetenskap och beprövad erfarenhet – och som ligger i linje med den politiska viljan”.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024