loading
Debattörerna menar att regeringen fattade beslut om långtgående inskränkningar på den lagstadgade personliga friheten baserat på ett felaktigt underlag. Bild från den första demonstrationen mot restriktioner i Stockholm, november 2020. Foto: Sofia Drevemo
Debattörerna menar att regeringen fattade beslut om långtgående inskränkningar på den lagstadgade personliga friheten baserat på ett felaktigt underlag. Bild från den första demonstrationen mot restriktioner i Stockholm, november 2020. Foto: Sofia Drevemo
Pandemin

Debatt: En demokrati ska styras med välvilja och folkets bästa i åtanke

Markus Johansson-Martis och Hanna Sigunger

Alltsedan vaccinpassen infördes har det gått att fråga sig om inte regeringens agerande snarare visar prov på godtycklighet än omtanke. Under hela pandemins gång har de facto regeringen vid upprepade tillfällen tagit sig själva friheten att tumma på den demokratiska processen. Det hävdar juriststudenterna Markus Johansson-Martis och Hanna Sigunger.

Nationalekonomen Milton Friedman sade en gång att ”Nothing is so permanent as a temporary government program”. Vad citatet sätter fingret på är kanske det att om historien har lärt oss något, så är det att i händelser av kriser tar staten alla möjligheter den kan till att utöka sin makt över befolkningen genom att genomdriva extraordinära åtgärder, för att senare aldrig riktigt överge dem. Om vi nu backar tillbaka bandet och försöker oss på att förstå händelseförloppet är det svårt att blunda för vissa processuella oegentligheter i regeringens pandemihantering. Vissa beslut har juridiskt sett varit helt lagliga, men har emellertid inte alls legat i den demokratiska andan.

Till att börja med angavs det i underlaget till covidlagen att cirka två procent av alla människor som smittades riskerade att dö, fastän vi i dag vet att dödligheten hos viruset ligger någonstans i spannet mellan 0,15– 0,30 procent. Regeringen fattade alltså ett beslut om en författning baserat på ett felaktigt underlag som uppger att dödligheten är sju till 13 gånger högre än dagens konsensus. Under remissrundan till samma proposition uttalade både Justitie- och Diskrimineringsombudsmannen att underlaget var så pass undermåligt att det inte kunde klargöras ifall lagen över huvud taget var förenlig med våra grundläggande rättigheter. Remissinstanser kan förvisso inte hindra regeringen från att gå vidare med en lag, men man kan då fråga sig vad poängen med att rådfråga dem är om man ändå inte bryr sig om deras utsago.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading
Debattörerna menar att regeringen fattade beslut om långtgående inskränkningar på den lagstadgade personliga friheten baserat på ett felaktigt underlag. Bild från den första demonstrationen mot restriktioner i Stockholm, november 2020. Foto: Sofia Drevemo
Debattörerna menar att regeringen fattade beslut om långtgående inskränkningar på den lagstadgade personliga friheten baserat på ett felaktigt underlag. Bild från den första demonstrationen mot restriktioner i Stockholm, november 2020. Foto: Sofia Drevemo
Pandemin

Debatt: En demokrati ska styras med välvilja och folkets bästa i åtanke

Markus Johansson-Martis och Hanna Sigunger

Alltsedan vaccinpassen infördes har det gått att fråga sig om inte regeringens agerande snarare visar prov på godtycklighet än omtanke. Under hela pandemins gång har de facto regeringen vid upprepade tillfällen tagit sig själva friheten att tumma på den demokratiska processen. Det hävdar juriststudenterna Markus Johansson-Martis och Hanna Sigunger.

Nationalekonomen Milton Friedman sade en gång att ”Nothing is so permanent as a temporary government program”. Vad citatet sätter fingret på är kanske det att om historien har lärt oss något, så är det att i händelser av kriser tar staten alla möjligheter den kan till att utöka sin makt över befolkningen genom att genomdriva extraordinära åtgärder, för att senare aldrig riktigt överge dem. Om vi nu backar tillbaka bandet och försöker oss på att förstå händelseförloppet är det svårt att blunda för vissa processuella oegentligheter i regeringens pandemihantering. Vissa beslut har juridiskt sett varit helt lagliga, men har emellertid inte alls legat i den demokratiska andan.

Till att börja med angavs det i underlaget till covidlagen att cirka två procent av alla människor som smittades riskerade att dö, fastän vi i dag vet att dödligheten hos viruset ligger någonstans i spannet mellan 0,15– 0,30 procent. Regeringen fattade alltså ett beslut om en författning baserat på ett felaktigt underlag som uppger att dödligheten är sju till 13 gånger högre än dagens konsensus. Under remissrundan till samma proposition uttalade både Justitie- och Diskrimineringsombudsmannen att underlaget var så pass undermåligt att det inte kunde klargöras ifall lagen över huvud taget var förenlig med våra grundläggande rättigheter. Remissinstanser kan förvisso inte hindra regeringen från att gå vidare med en lag, men man kan då fråga sig vad poängen med att rådfråga dem är om man ändå inte bryr sig om deras utsago.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025