loading"Det har varit mycket stora tekniska utmaningar", säger projektchefen Kjell-Åke Averstad. Foto:
Claudio Bresciani/TT. Arkivbild
"Det har varit mycket stora tekniska utmaningar", säger projektchefen Kjell-Åke Averstad. Foto: Claudio Bresciani/TT. Arkivbild
Inrikes

Citybanan invigs – tågkapaciteten dubblas

Epoch Times

Det är dags att säga adjö till en av svensk tågtrafiks värsta flaskhalsar.

Sedan 1871 har tågen fått samsas på två ynka spår på getingmidjan söder om Stockholms Centralstation.

I dag invigs Citybanan efter nästan nio års arbete, och i ett slag fördubblas kapaciteten.

Det har krävts 10 000 sprängningar, en sänktunnel i Riddarfjärden och bortschaktande av fyra miljoner ton berg. Men nu är Citybanan färdig och från och med måndag går pendeltågen i den nya tunneln under Stockholm.

– Äntligen är vi klara, vi vet vilken nytta det kommer att göra. Det känns bra att kunna lämna över till resenärerna, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel som byggts i Stockholm under nio års tid. Tunneln fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm. Tunneln invigs i dag och det första pendeltåget går vid 05 på måndagsmorgonen. Citybanan går mestadels genom berg men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattenytan för att den ska kunna gå i en bergtunnel. I stället byggdes en 300 meter lång betongtunnel som sänktes ner i vattnet. Tunneln består av tre 100 meter långa delar som sänkts på plats vid olika tillfällen under 2013.

Påverkar landets tågtrafik

Även om det främst är pendlare i Stockholm som kommer att utnyttja de två nya pendeltågsstationerna och färdas i Citybanan, är den en angelägenhet för hela Sveriges tågtrafik.

– Vi har bara två spår genom centrala Stockholm. Nu dubbleras det eftersom vi byggt två nya i tunneln. I och med att alla pendeltåg flyttar ner frigörs väldigt mycket kapacitet på spåren och på Stockholm central. Där kan regional- och fjärrtågstrafiken växa till sig och utvecklas och där kan man i framtiden ta emot höghastighetståg, vilket skapar väldigt stora möjligheter, säger han.

Under de nio årens bygge har fem personer förolyckats.

– Det är något som verkligen tagit hårt på alla. Det är klart att man tänker särskilt på dem en sådan här dag, säger Averstad.

Räddade liv

Samtidigt har tunnelarbetarna också fått hjälpa till. Under vinterns snökaos – då trafiken stod stilla på ytan – fick de lotsa en ambulans mellan Södersjukhuset och Karolinska genom tunnlarna.

– Vi fick höra att det räddat livet på den patienten, säger han.

Den så kallade getingmidjan som går mellan Riddarholmen och Gamla Stan är från 1871. Citybanan är byggd för att hålla lika länge.

– Men man hoppas verkligen att utvecklingen kan gå snabbare framöver, för behoven kommer att stiga, säger Averstad och fortsätter:

– Men Citybanan är byggd för att hålla över hundra år.

(TT)

Bakgrund Citybanan

Länge brottades man med frågan om hur problemet med getingmidjan skulle lösas. Sträckningen, från Centralstationen i Stockholm till Stockholm Södra, går mellan Riddarholmen och Gamla Stan, och är en av landets mest trafikerade. 500 fjärrtåg, pendeltåg och godståg passerar varje dygn.

Den tvåspåriga sammanbindningsbanan över Riddarfjärden byggdes redan 1871, och har inte genomgått någon större upprustning sedan 1950-talet. På 1980-talet växte frågan om nya järnvägsspår, bland annat ett tredje bredvid de två befintliga.

År 2000 fick dåvarande Banverket i uppdraget att lösa problemet med getingmidjan. Två år senare presenterades projektet Citybanan, en sex kilometer lång, tvåspårig pendeltågstunnel från Tomteboda, via Odenplan och Stockholm Central, under vattnet till Södermalm och Stockholm södra.

Enligt de första prognoserna skulle tunneln stå klar 2011 och kosta sju miljarder kronor.

Trots att regeringen sade ja var det inte slutet för följetongen. 2006 satte den nya regeringen stopp för bygget, och det tredje spåret återutreddes. 2007 fick Citybanan grönt ljus igen och 2009 sattes spaden i marken under fyrverkerier mot en regngrå Stockholmshimmel. Den 10 juli rullar pendeltågen i ordinarie trafik för första gången.

Kostnaden landade till slut på 16,8 miljarder kronor, enligt 2007 års prisnivå.

Källa: Trafikverket, regeringen

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading"Det har varit mycket stora tekniska utmaningar", säger projektchefen Kjell-Åke Averstad. Foto:
Claudio Bresciani/TT. Arkivbild
"Det har varit mycket stora tekniska utmaningar", säger projektchefen Kjell-Åke Averstad. Foto: Claudio Bresciani/TT. Arkivbild
Inrikes

Citybanan invigs – tågkapaciteten dubblas

Epoch Times

Det är dags att säga adjö till en av svensk tågtrafiks värsta flaskhalsar.

Sedan 1871 har tågen fått samsas på två ynka spår på getingmidjan söder om Stockholms Centralstation.

I dag invigs Citybanan efter nästan nio års arbete, och i ett slag fördubblas kapaciteten.

Det har krävts 10 000 sprängningar, en sänktunnel i Riddarfjärden och bortschaktande av fyra miljoner ton berg. Men nu är Citybanan färdig och från och med måndag går pendeltågen i den nya tunneln under Stockholm.

– Äntligen är vi klara, vi vet vilken nytta det kommer att göra. Det känns bra att kunna lämna över till resenärerna, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel som byggts i Stockholm under nio års tid. Tunneln fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm. Tunneln invigs i dag och det första pendeltåget går vid 05 på måndagsmorgonen. Citybanan går mestadels genom berg men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattenytan för att den ska kunna gå i en bergtunnel. I stället byggdes en 300 meter lång betongtunnel som sänktes ner i vattnet. Tunneln består av tre 100 meter långa delar som sänkts på plats vid olika tillfällen under 2013.

Påverkar landets tågtrafik

Även om det främst är pendlare i Stockholm som kommer att utnyttja de två nya pendeltågsstationerna och färdas i Citybanan, är den en angelägenhet för hela Sveriges tågtrafik.

– Vi har bara två spår genom centrala Stockholm. Nu dubbleras det eftersom vi byggt två nya i tunneln. I och med att alla pendeltåg flyttar ner frigörs väldigt mycket kapacitet på spåren och på Stockholm central. Där kan regional- och fjärrtågstrafiken växa till sig och utvecklas och där kan man i framtiden ta emot höghastighetståg, vilket skapar väldigt stora möjligheter, säger han.

Under de nio årens bygge har fem personer förolyckats.

– Det är något som verkligen tagit hårt på alla. Det är klart att man tänker särskilt på dem en sådan här dag, säger Averstad.

Räddade liv

Samtidigt har tunnelarbetarna också fått hjälpa till. Under vinterns snökaos – då trafiken stod stilla på ytan – fick de lotsa en ambulans mellan Södersjukhuset och Karolinska genom tunnlarna.

– Vi fick höra att det räddat livet på den patienten, säger han.

Den så kallade getingmidjan som går mellan Riddarholmen och Gamla Stan är från 1871. Citybanan är byggd för att hålla lika länge.

– Men man hoppas verkligen att utvecklingen kan gå snabbare framöver, för behoven kommer att stiga, säger Averstad och fortsätter:

– Men Citybanan är byggd för att hålla över hundra år.

(TT)

Bakgrund Citybanan

Länge brottades man med frågan om hur problemet med getingmidjan skulle lösas. Sträckningen, från Centralstationen i Stockholm till Stockholm Södra, går mellan Riddarholmen och Gamla Stan, och är en av landets mest trafikerade. 500 fjärrtåg, pendeltåg och godståg passerar varje dygn.

Den tvåspåriga sammanbindningsbanan över Riddarfjärden byggdes redan 1871, och har inte genomgått någon större upprustning sedan 1950-talet. På 1980-talet växte frågan om nya järnvägsspår, bland annat ett tredje bredvid de två befintliga.

År 2000 fick dåvarande Banverket i uppdraget att lösa problemet med getingmidjan. Två år senare presenterades projektet Citybanan, en sex kilometer lång, tvåspårig pendeltågstunnel från Tomteboda, via Odenplan och Stockholm Central, under vattnet till Södermalm och Stockholm södra.

Enligt de första prognoserna skulle tunneln stå klar 2011 och kosta sju miljarder kronor.

Trots att regeringen sade ja var det inte slutet för följetongen. 2006 satte den nya regeringen stopp för bygget, och det tredje spåret återutreddes. 2007 fick Citybanan grönt ljus igen och 2009 sattes spaden i marken under fyrverkerier mot en regngrå Stockholmshimmel. Den 10 juli rullar pendeltågen i ordinarie trafik för första gången.

Kostnaden landade till slut på 16,8 miljarder kronor, enligt 2007 års prisnivå.

Källa: Trafikverket, regeringen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024