loadingLastfartyget Zhen Hua 33 anländer till Saltsjön och Slussen i Stockholm. Foto: Urban Andersson/TT
Lastfartyget Zhen Hua 33 anländer till Saltsjön och Slussen i Stockholm. Foto: Urban Andersson/TT
Inrikes

Bron från Kina har nått Stockholm

Epoch Times

Den över 3 000 ton tunga bron som ska förbinda Södermalm och Gamla Stan har efter drygt två månader till havs nu nått sin slutdestination vid Slussen i Stockholm.

– Känslorna är "all over the place", sade Eva Rosman från Slussenprojektet glatt när fartyget med bron började skymta i Stockholms inlopp.

På kajer, hustak och utsiktsplatser vid Saltsjön fanns många nyfikna som trots snålblåsten tagit sig ut för att se det kinesiska fartyget Zhen Hua 33, och framför allt bron som den fraktat, komma in i Stockholm.

På en takterrass hade flera medier samlats för att bevittna när det ganska slitna brandgula fartyget från Kina stävade in mot Slussen hack i häl på en Ålandsfärja. Till att börja med syntes bara fartygets brygga men ju närmare sin förtöjningsplats fartyget kom, desto mer av den nya bron gick att se.

Människor på kajen på Skeppsholmen tittar när lastfartyget Zhen Hua 33 anländer till Saltsjön och Slussen i Stockholm. Foto: Claudio Bresciani/TT

Beige färg

Från flera håll hördes mummel om att bron "inte var så stor" men mest förvåning väckte kanske färgen. Den har kallats för guldbro och gyllene bro eftersom den ska vara guldfärgad. Men den bro som på onsdagen anlände till huvudstaden var snarare beige.

– Tanken var från början att den skulle målas i Kina men det visade sig att på grund av luftfuktighet och annat är det bättre att den målas här uppe i sin naturliga miljö. Bron kommer därför hit grundmålad och ska nu tvättas. Sedan kommer vi att applicera färgen så småningom när temperaturen tillåter, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.

Lastfartyget Zhen Hua 33 anländer till Saltsjön och Slussen i Stockholm. Speciallastfartyget transporterar den nya Slussenbron på väg in till Slussen i Stockholm. Foto: Urban Andersson/TT

Sänker fartyget

Den 140 meter långa bron, som är en viktig del av nya Slussen och som byggts i Kina, har varit på väg till Sverige sedan i början av januari. Fartyget har stoppats av hårt väder flera gånger på sin färd, bland annat i Biscayabukten och i Medelhavet. Och nu återstår att först få bron av fartyget och sedan få bron på plats.

– Nästa steg blir att ta loss bron från fartyget. Bron är fastsvetsad i fartyget för att göra det så säkert som möjligt. Natten till i morgon sänks fartyget några meter så att man kan ta sig ombord och börja lossa bron från fartyget. Och natten mot fredag så sänks fartyget de sista metrarna så bron kan bogseras av och in till kaj, säger Eva Rosman.

Invigs i höst

Helgen den 20–22 mars ska bogserbåtar dra bron till den slutliga placeringen mellan Gamla Stan och Södermalm. Men sedan dröjer det ytterligare en tid innan bron kan börja trafikeras.

– Det är en hel del arbete som återstår. Men under hösten räknar vi med att kunna ha en stor invigning och öppna bron för all trafik, säger Eva Rosman.

(TT)

Huvudbron vid Slussen

(TT)

Material: Stål.

Mått: 140 meter lång, 45 meter bred med en vikt på över 3 000 ton.

Beräknad livslängd: 120 år.

Stålkonstruktionen har byggts färdig i sin helhet i Kina av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group) som är en av de största brotillverkarna i världen.

Bron har transporterats till Stockholm med lastfartyget Zhen Hua 33, ett så kallat semi-submersible ship som kan sänkas flera meter under vattenytan. Fartyget är 227 meter långt och 43 meter brett.

Källa: Stockholm stad och Slussenprojektet

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingLastfartyget Zhen Hua 33 anländer till Saltsjön och Slussen i Stockholm. Foto: Urban Andersson/TT
Lastfartyget Zhen Hua 33 anländer till Saltsjön och Slussen i Stockholm. Foto: Urban Andersson/TT
Inrikes

Bron från Kina har nått Stockholm

Epoch Times

Den över 3 000 ton tunga bron som ska förbinda Södermalm och Gamla Stan har efter drygt två månader till havs nu nått sin slutdestination vid Slussen i Stockholm.

– Känslorna är "all over the place", sade Eva Rosman från Slussenprojektet glatt när fartyget med bron började skymta i Stockholms inlopp.

På kajer, hustak och utsiktsplatser vid Saltsjön fanns många nyfikna som trots snålblåsten tagit sig ut för att se det kinesiska fartyget Zhen Hua 33, och framför allt bron som den fraktat, komma in i Stockholm.

På en takterrass hade flera medier samlats för att bevittna när det ganska slitna brandgula fartyget från Kina stävade in mot Slussen hack i häl på en Ålandsfärja. Till att börja med syntes bara fartygets brygga men ju närmare sin förtöjningsplats fartyget kom, desto mer av den nya bron gick att se.

Människor på kajen på Skeppsholmen tittar när lastfartyget Zhen Hua 33 anländer till Saltsjön och Slussen i Stockholm. Foto: Claudio Bresciani/TT

Beige färg

Från flera håll hördes mummel om att bron "inte var så stor" men mest förvåning väckte kanske färgen. Den har kallats för guldbro och gyllene bro eftersom den ska vara guldfärgad. Men den bro som på onsdagen anlände till huvudstaden var snarare beige.

– Tanken var från början att den skulle målas i Kina men det visade sig att på grund av luftfuktighet och annat är det bättre att den målas här uppe i sin naturliga miljö. Bron kommer därför hit grundmålad och ska nu tvättas. Sedan kommer vi att applicera färgen så småningom när temperaturen tillåter, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.

Lastfartyget Zhen Hua 33 anländer till Saltsjön och Slussen i Stockholm. Speciallastfartyget transporterar den nya Slussenbron på väg in till Slussen i Stockholm. Foto: Urban Andersson/TT

Sänker fartyget

Den 140 meter långa bron, som är en viktig del av nya Slussen och som byggts i Kina, har varit på väg till Sverige sedan i början av januari. Fartyget har stoppats av hårt väder flera gånger på sin färd, bland annat i Biscayabukten och i Medelhavet. Och nu återstår att först få bron av fartyget och sedan få bron på plats.

– Nästa steg blir att ta loss bron från fartyget. Bron är fastsvetsad i fartyget för att göra det så säkert som möjligt. Natten till i morgon sänks fartyget några meter så att man kan ta sig ombord och börja lossa bron från fartyget. Och natten mot fredag så sänks fartyget de sista metrarna så bron kan bogseras av och in till kaj, säger Eva Rosman.

Invigs i höst

Helgen den 20–22 mars ska bogserbåtar dra bron till den slutliga placeringen mellan Gamla Stan och Södermalm. Men sedan dröjer det ytterligare en tid innan bron kan börja trafikeras.

– Det är en hel del arbete som återstår. Men under hösten räknar vi med att kunna ha en stor invigning och öppna bron för all trafik, säger Eva Rosman.

(TT)

Huvudbron vid Slussen

(TT)

Material: Stål.

Mått: 140 meter lång, 45 meter bred med en vikt på över 3 000 ton.

Beräknad livslängd: 120 år.

Stålkonstruktionen har byggts färdig i sin helhet i Kina av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group) som är en av de största brotillverkarna i världen.

Bron har transporterats till Stockholm med lastfartyget Zhen Hua 33, ett så kallat semi-submersible ship som kan sänkas flera meter under vattenytan. Fartyget är 227 meter långt och 43 meter brett.

Källa: Stockholm stad och Slussenprojektet

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024