loadingNyfikna utmed kajerna i hamnen när speciallastfartyget M/S Zhen Hua 33 med Slussens huvudbro på däcket passerar Helsingborg i diset på måndagen. I morgon kommer bron till Stockholm. Foto: Johan Nilsson/TT
Nyfikna utmed kajerna i hamnen när speciallastfartyget M/S Zhen Hua 33 med Slussens huvudbro på däcket passerar Helsingborg i diset på måndagen. I morgon kommer bron till Stockholm. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Stormsinkad bro har Stockholm i sikte

Epoch Times

Den bro som ska binda ihop Gamla stan och Södermalm i Stockholm börjar närma sig huvudstaden. Efter otaliga förseningar på väg från Kina väntas fartyget med den än så länge gula brojätten anlöpa Stockholm på onsdagen.

– Den har aldrig varit närmare än nu, säger Eva Rosman vid Slussenprojektet.

På tisdagseftermiddagen stävade det kinesiska fartyget Zhen Hua 33 med sin 3 400 ton tunga brolast fram i knappt 12 knop väster om Gotland. På onsdag morgon väntas bron och fartyget nå sin slutdestination Stockholm.

– Den kommer upp till lotsstationen vid 7-8 på morgonen och lotsarna kommer ombord. Sedan sätter man fart in mot Slussen och så tror och hoppas vi att den kommer fram runt 14-tiden, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.

Ska sänkas

När fartyget kommit in till Slussen kommer det att förtöjas mellan Skeppsholmen och Södermalm. Bron är nu fastsvetsad i fartyget med speciella anordningar och på torsdagen börjar arbetet med att lossa den. När bron väl är loss kommer den inte att lyftas av fartyget. I stället är det fartyget som sänks så att bron flyter fritt på pontoner som redan sitter på plats.

– På fredag morgon bogseras sedan bron in till kaj och blir liggande där till helgen 21–22 mars, säger Eva Rosman.

Under den helgen kommer sedan bogserbåtar placera bron på sin slutliga plats.

Farofylld färd

Den 140 meter långa bron, som är en viktig del av nya Slussen och har byggts i Kina, har varit på väg till Sverige sedan i början av januari. Fartyget har stoppats av hårt väder flera gånger på sin färd, bland annat i Biscayabukten och i Medelhavet. Men nu tror Eva Rosman inte att det kan hända så mycket mer som kan ytterligare försena bron.

– Det här fartyget har kommit från Kina, det har passerat Suezkanalen med beväpnade vakter ombord, sedan har den gått genom Medelhavet och passerat Biscayabukten med alla dramatiska turer som var där. Så det här är nog den lugnaste delen på resan. Jag känner mig ganska trygg med att den tagit sig igenom många farofyllda vatten.

Men den som vill se en guldfärgad bro i centrala Stockholm får ge sig till tåls. När den anländer på fartyget är den bara gul.

– Den kommer att få sin guldgula nyans här. Den kommer att målas på plats, säger Eva Rosman.

(TT)

Huvudbron vid Slussen

(TT)

Material: Stål.

Mått: 140 meter lång, 45 meter bred med en vikt på cirka 3 700 ton.

Beräknad livslängd: 120 år.

Stålkonstruktionen har byggts färdig i sin helhet i Kina av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group) som är en av de största brotillverkarna i världen.

Bron har transporterats till Stockholm med lastfartyget Zhen Hua 33, ett så kallat semi-submersible ship som kan sänkas flera meter under vattenytan. Fartyget är 227 meter långt och 43 meter brett.

Källa: Stockholm stad och Slussenprojektet

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNyfikna utmed kajerna i hamnen när speciallastfartyget M/S Zhen Hua 33 med Slussens huvudbro på däcket passerar Helsingborg i diset på måndagen. I morgon kommer bron till Stockholm. Foto: Johan Nilsson/TT
Nyfikna utmed kajerna i hamnen när speciallastfartyget M/S Zhen Hua 33 med Slussens huvudbro på däcket passerar Helsingborg i diset på måndagen. I morgon kommer bron till Stockholm. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Stormsinkad bro har Stockholm i sikte

Epoch Times

Den bro som ska binda ihop Gamla stan och Södermalm i Stockholm börjar närma sig huvudstaden. Efter otaliga förseningar på väg från Kina väntas fartyget med den än så länge gula brojätten anlöpa Stockholm på onsdagen.

– Den har aldrig varit närmare än nu, säger Eva Rosman vid Slussenprojektet.

På tisdagseftermiddagen stävade det kinesiska fartyget Zhen Hua 33 med sin 3 400 ton tunga brolast fram i knappt 12 knop väster om Gotland. På onsdag morgon väntas bron och fartyget nå sin slutdestination Stockholm.

– Den kommer upp till lotsstationen vid 7-8 på morgonen och lotsarna kommer ombord. Sedan sätter man fart in mot Slussen och så tror och hoppas vi att den kommer fram runt 14-tiden, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.

Ska sänkas

När fartyget kommit in till Slussen kommer det att förtöjas mellan Skeppsholmen och Södermalm. Bron är nu fastsvetsad i fartyget med speciella anordningar och på torsdagen börjar arbetet med att lossa den. När bron väl är loss kommer den inte att lyftas av fartyget. I stället är det fartyget som sänks så att bron flyter fritt på pontoner som redan sitter på plats.

– På fredag morgon bogseras sedan bron in till kaj och blir liggande där till helgen 21–22 mars, säger Eva Rosman.

Under den helgen kommer sedan bogserbåtar placera bron på sin slutliga plats.

Farofylld färd

Den 140 meter långa bron, som är en viktig del av nya Slussen och har byggts i Kina, har varit på väg till Sverige sedan i början av januari. Fartyget har stoppats av hårt väder flera gånger på sin färd, bland annat i Biscayabukten och i Medelhavet. Men nu tror Eva Rosman inte att det kan hända så mycket mer som kan ytterligare försena bron.

– Det här fartyget har kommit från Kina, det har passerat Suezkanalen med beväpnade vakter ombord, sedan har den gått genom Medelhavet och passerat Biscayabukten med alla dramatiska turer som var där. Så det här är nog den lugnaste delen på resan. Jag känner mig ganska trygg med att den tagit sig igenom många farofyllda vatten.

Men den som vill se en guldfärgad bro i centrala Stockholm får ge sig till tåls. När den anländer på fartyget är den bara gul.

– Den kommer att få sin guldgula nyans här. Den kommer att målas på plats, säger Eva Rosman.

(TT)

Huvudbron vid Slussen

(TT)

Material: Stål.

Mått: 140 meter lång, 45 meter bred med en vikt på cirka 3 700 ton.

Beräknad livslängd: 120 år.

Stålkonstruktionen har byggts färdig i sin helhet i Kina av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group) som är en av de största brotillverkarna i världen.

Bron har transporterats till Stockholm med lastfartyget Zhen Hua 33, ett så kallat semi-submersible ship som kan sänkas flera meter under vattenytan. Fartyget är 227 meter långt och 43 meter brett.

Källa: Stockholm stad och Slussenprojektet

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024