loading41 människor miste livet i flygkraschen den 5 maj. Foto: AP/TT-arkivbild
41 människor miste livet i flygkraschen den 5 maj. Foto: AP/TT-arkivbild
Utrikes

Blixtnedslag bidrog till rysk flygkrasch

Epoch Times

Det passagerarplan som fattade eld när det försökte nödlanda på flygplatsen Sjeremetjevo i Moskva hade strax dessförinnan träffats av blixten, vilket slog ut autopiloten.

Det visar preliminära resultat från den haverikommission som utreder olyckan den 5 maj, i vilken 41 av totalt 78 personer ombord omkom.

Planet hade bara varit i luften en kort stund när det vände tillbaka till flygplatsen, och under inflygningen hade det fulla tankar och höll för hög hastighet. Trots det pekar utredarna inte ut pilotmisstag som en orsak utan noterar att den aktuella flygplansmodellen – Sukhoi SSJ100 – regelbundet klarat liknande omständigheter tidigare.

Handels- och industriministern Denis Manturov antydde dock efter kommissionens besked att piloterna borde agerat annorlunda och i stället för att nödlanda med fulla tankar ha cirkulerat i luften för att förbruka bränsle.

– Det är alltid pilotens beslut, säger han enligt den ryska nyhetsbyrån Interfax.

(TT-AFP-Reuters)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading41 människor miste livet i flygkraschen den 5 maj. Foto: AP/TT-arkivbild
41 människor miste livet i flygkraschen den 5 maj. Foto: AP/TT-arkivbild
Utrikes

Blixtnedslag bidrog till rysk flygkrasch

Epoch Times

Det passagerarplan som fattade eld när det försökte nödlanda på flygplatsen Sjeremetjevo i Moskva hade strax dessförinnan träffats av blixten, vilket slog ut autopiloten.

Det visar preliminära resultat från den haverikommission som utreder olyckan den 5 maj, i vilken 41 av totalt 78 personer ombord omkom.

Planet hade bara varit i luften en kort stund när det vände tillbaka till flygplatsen, och under inflygningen hade det fulla tankar och höll för hög hastighet. Trots det pekar utredarna inte ut pilotmisstag som en orsak utan noterar att den aktuella flygplansmodellen – Sukhoi SSJ100 – regelbundet klarat liknande omständigheter tidigare.

Handels- och industriministern Denis Manturov antydde dock efter kommissionens besked att piloterna borde agerat annorlunda och i stället för att nödlanda med fulla tankar ha cirkulerat i luften för att förbruka bränsle.

– Det är alltid pilotens beslut, säger han enligt den ryska nyhetsbyrån Interfax.

(TT-AFP-Reuters)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024