loadingMänniskor flydde det brinnande planet på en nödrutschkana. Foto: Riccardo Dalla Francesca/TT
Människor flydde det brinnande planet på en nödrutschkana. Foto: Riccardo Dalla Francesca/TT
Utrikes

Flygbolag: Tekniska problem på kraschat plan

Epoch Times

Det ryska flygplan som kraschlandade i Moskva vände tillbaka och nödlandade av tekniska skäl, uppger flygbolaget Aeroflot.

41 personer omkom i kraschen.

Enligt Aeroflot var det något med tekniken på planet som tvingade det att vända om, och planet fattade sedan eld vid landningen.

"Efter starten rapporterade besättningen in en avvikelse och bestämde sig för att vända tillbaka till flygplatsen. Klockan 6.30 nödlandande flygplanet" meddelar flygplatsen Sjeremetjevo i ett uttalande.

Pilot: Blixt orsakade nödläge

Flera av passagerarna vittnar om att planet träffades av blixten innan det vände om och kraschade.

– Planet vände om och landade hårt. Vi var så rädda att vi nästan förlorade medvetandet. Planet hoppade på landningsbanan som en gräshoppa och fattade sedan eld på marken, säger Pjotr Egorov, en av de överlevande ombord, till den ryska tidningen Komsomolskaja Pravda.

Piloten säger också till reportrar att blixten slog ut kommunikationssystemet och att det var det som orsakade olyckan.

– Vi lyckades få tillbaka kommunikationen genom nödfrekvensen på radion. Men täckningen fungerade bara en kort stund och bröts hela tiden, säger piloten till Komsomolskaja Pravda.

Inga slutsatser

Utredare av kraschen vill inte dra några slutsatser om anledningen till haveriet innan en ordentlig utredning har slutförts, och de tittar på flera olika orsaker till att planet tvingades nödlanda.

Planet var ett regionalt flygplan med kapacitet för 75 till 95 passagerare av typen Suchoj Superjet 100. Det finns inga planer på att stoppa flygningar med planmodellen, uppger Rysslands katastrofdepartement, enligt den statliga ryska nyhetsbyrån Ria Novosti.

Vägrade lämna bagage

Källor uppger för den ryska nyhetsbyrån Interfax att evakueringen av planet sinkades av passagerare som försökte få med sig sitt handbagage på vägen ut ur det brinnande planet.

Planet var på väg till den nordvästra staden Murmansk. 41 människor av de 78 ombord på flygplanet omkom i kraschen, minst två av dem var barn enligt de inledande uppgifterna. Elva skadades och tillståndet är kritiskt för tre av dem.

En tre dagar lång landssorg är utlyst från måndagen i regionen.

President Vladimir Putin och premiärminister Dmitrij Medvedev har uttryckt sina kondoleanser efter kraschen.

(TT-AFP-Reuters)

Superjet 100

(TT)

Superjet 100 var det första passagerarflygplan som byggdes i Ryssland efter Sovjettiden. Det togs fram som en konkurrent till liknande kortdistansplan från kanadensiska Bombardier och brasilianska Embraer.

Planet, som flög första gången 2008, finns i två typer för 78 respektive 98 platser och är cirka 30 meter långt. Tillverkaren Suchoj var dessförinnan mest känd som tillverkare av stridsflygplan.

Den första trafikflygningen med Superjet 100 gjordes mellan Armeniens huvudstad Jerevan och Moskva i Ryssland 2011.

Den 9 maj 2012 störtade ett Superjet 100 på vulkanberget Salak, åtta mil om Indonesiens huvudstad Jakarta. Samtliga 45 ombord omkom i kraschen. Olyckan inträffade i samband med en demonstrationsflygning.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMänniskor flydde det brinnande planet på en nödrutschkana. Foto: Riccardo Dalla Francesca/TT
Människor flydde det brinnande planet på en nödrutschkana. Foto: Riccardo Dalla Francesca/TT
Utrikes

Flygbolag: Tekniska problem på kraschat plan

Epoch Times

Det ryska flygplan som kraschlandade i Moskva vände tillbaka och nödlandade av tekniska skäl, uppger flygbolaget Aeroflot.

41 personer omkom i kraschen.

Enligt Aeroflot var det något med tekniken på planet som tvingade det att vända om, och planet fattade sedan eld vid landningen.

"Efter starten rapporterade besättningen in en avvikelse och bestämde sig för att vända tillbaka till flygplatsen. Klockan 6.30 nödlandande flygplanet" meddelar flygplatsen Sjeremetjevo i ett uttalande.

Pilot: Blixt orsakade nödläge

Flera av passagerarna vittnar om att planet träffades av blixten innan det vände om och kraschade.

– Planet vände om och landade hårt. Vi var så rädda att vi nästan förlorade medvetandet. Planet hoppade på landningsbanan som en gräshoppa och fattade sedan eld på marken, säger Pjotr Egorov, en av de överlevande ombord, till den ryska tidningen Komsomolskaja Pravda.

Piloten säger också till reportrar att blixten slog ut kommunikationssystemet och att det var det som orsakade olyckan.

– Vi lyckades få tillbaka kommunikationen genom nödfrekvensen på radion. Men täckningen fungerade bara en kort stund och bröts hela tiden, säger piloten till Komsomolskaja Pravda.

Inga slutsatser

Utredare av kraschen vill inte dra några slutsatser om anledningen till haveriet innan en ordentlig utredning har slutförts, och de tittar på flera olika orsaker till att planet tvingades nödlanda.

Planet var ett regionalt flygplan med kapacitet för 75 till 95 passagerare av typen Suchoj Superjet 100. Det finns inga planer på att stoppa flygningar med planmodellen, uppger Rysslands katastrofdepartement, enligt den statliga ryska nyhetsbyrån Ria Novosti.

Vägrade lämna bagage

Källor uppger för den ryska nyhetsbyrån Interfax att evakueringen av planet sinkades av passagerare som försökte få med sig sitt handbagage på vägen ut ur det brinnande planet.

Planet var på väg till den nordvästra staden Murmansk. 41 människor av de 78 ombord på flygplanet omkom i kraschen, minst två av dem var barn enligt de inledande uppgifterna. Elva skadades och tillståndet är kritiskt för tre av dem.

En tre dagar lång landssorg är utlyst från måndagen i regionen.

President Vladimir Putin och premiärminister Dmitrij Medvedev har uttryckt sina kondoleanser efter kraschen.

(TT-AFP-Reuters)

Superjet 100

(TT)

Superjet 100 var det första passagerarflygplan som byggdes i Ryssland efter Sovjettiden. Det togs fram som en konkurrent till liknande kortdistansplan från kanadensiska Bombardier och brasilianska Embraer.

Planet, som flög första gången 2008, finns i två typer för 78 respektive 98 platser och är cirka 30 meter långt. Tillverkaren Suchoj var dessförinnan mest känd som tillverkare av stridsflygplan.

Den första trafikflygningen med Superjet 100 gjordes mellan Armeniens huvudstad Jerevan och Moskva i Ryssland 2011.

Den 9 maj 2012 störtade ett Superjet 100 på vulkanberget Salak, åtta mil om Indonesiens huvudstad Jakarta. Samtliga 45 ombord omkom i kraschen. Olyckan inträffade i samband med en demonstrationsflygning.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024