loadingNästan hälften av konsumenterna på internet handlar second hand-varor. Foto: Lynn Greyling/Pixabay
Nästan hälften av konsumenterna på internet handlar second hand-varor. Foto: Lynn Greyling/Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Begagnat – en fluga som är här för att stanna

Epoch Times

Det är inne att handla second hand och vi handlar inte bara på loppis och i second hand-butiker. En mängd prylar och kläder byter ägare via olika säljsajter för privatpersoner på nätet.

Trenden är tydlig. I takt med att e-handeln ökar växer också second hand-marknaden på nätet. Allt fler köper begagnade saker och kläder online av privatpersoner. Den kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps på Retail Day den 23 februari, visar att nästan hälften av konsumenterna har handlat begagnat på nätet det senaste året.

– Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan är här för att stanna. Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar – de verkar liksom i symbios, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett uttalande.

Enligt honom ställer yngre konsumenter betydligt högre krav och vill konsumera mer cirkulärt. Och för många är det även en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt.

Facebook utmanar Tradera och Blocket

De dominerande begagnatmarknaderna på nätet är Tradera och Blocket. Men även Facebook har lanserat en marknadsplats som slagit igenom stort. Det köps och säljs också i privata grupper.

Även en del online-butiker som i första hand säljer nyproducerat har börjat erbjuda kunder att köpa och sälja begagnat.

– Generellt har intresset för begagnat ökat. För 10 år sen var konsumenten mer ambivalent inställd till att handla second hand. Successivt har begagnat blivit allt mer allmängods, säger Carl-Fredrik Teder.

Heminredning och möbler var det som bytte ägare mest, 35 procent, medan 25 procent köpte begagnade kläder och skor. Strax efter följde barnprodukter och leksaker med 23 procent.

Det är ungefär lika många män och kvinnor som handlar second hand.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNästan hälften av konsumenterna på internet handlar second hand-varor. Foto: Lynn Greyling/Pixabay
Nästan hälften av konsumenterna på internet handlar second hand-varor. Foto: Lynn Greyling/Pixabay
Ekonomi & Näringsliv

Begagnat – en fluga som är här för att stanna

Epoch Times

Det är inne att handla second hand och vi handlar inte bara på loppis och i second hand-butiker. En mängd prylar och kläder byter ägare via olika säljsajter för privatpersoner på nätet.

Trenden är tydlig. I takt med att e-handeln ökar växer också second hand-marknaden på nätet. Allt fler köper begagnade saker och kläder online av privatpersoner. Den kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps på Retail Day den 23 februari, visar att nästan hälften av konsumenterna har handlat begagnat på nätet det senaste året.

– Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan är här för att stanna. Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar – de verkar liksom i symbios, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett uttalande.

Enligt honom ställer yngre konsumenter betydligt högre krav och vill konsumera mer cirkulärt. Och för många är det även en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt.

Facebook utmanar Tradera och Blocket

De dominerande begagnatmarknaderna på nätet är Tradera och Blocket. Men även Facebook har lanserat en marknadsplats som slagit igenom stort. Det köps och säljs också i privata grupper.

Även en del online-butiker som i första hand säljer nyproducerat har börjat erbjuda kunder att köpa och sälja begagnat.

– Generellt har intresset för begagnat ökat. För 10 år sen var konsumenten mer ambivalent inställd till att handla second hand. Successivt har begagnat blivit allt mer allmängods, säger Carl-Fredrik Teder.

Heminredning och möbler var det som bytte ägare mest, 35 procent, medan 25 procent köpte begagnade kläder och skor. Strax efter följde barnprodukter och leksaker med 23 procent.

Det är ungefär lika många män och kvinnor som handlar second hand.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024