loading
Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig. Arkivbild. Foto: Per Larsson/TT
Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig. Arkivbild. Foto: Per Larsson/TT
Inrikes

Bedragare fejkar samtal från Konsumentverket

TT

Konsumentverket varnar återigen för att bedragare som påstår sig ringa från myndigheten. Bedragarna försöker skrämma sina offer genom att säga att de blivit id-kapade, eller har flera obetalda fakturor hos ett telekombolag.

Efteråt erbjuder bedragarna hjälp med att få fakturorna annullerade eller betalda. För att få hjälp uppmanas offren att legitimera sig med bank-id.

"Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-id", säger Henric Jonsson, vägledare på myndighetens upplysningstjänst Hallå konsument, i ett pressmeddelande.

"Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt bank-id oavsett vad de säger", fortsätter han.

Konsumentverket ringer aldrig sådana här typer av samtal och betalar aldrig ut någon ersättning.

"Tänk på att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen. Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger", skriver myndigheten i pressmeddelandet.

Så skyddar du dig

(TT)

Använd aldrig bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.

Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter.

Om du blir osäker när någon okänd ringer, lägg på luren, oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller ringa från en bank, ett företag eller en myndighet.

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig.

Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid.

Källa: Polisen

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig. Arkivbild. Foto: Per Larsson/TT
Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig. Arkivbild. Foto: Per Larsson/TT
Inrikes

Bedragare fejkar samtal från Konsumentverket

TT

Konsumentverket varnar återigen för att bedragare som påstår sig ringa från myndigheten. Bedragarna försöker skrämma sina offer genom att säga att de blivit id-kapade, eller har flera obetalda fakturor hos ett telekombolag.

Efteråt erbjuder bedragarna hjälp med att få fakturorna annullerade eller betalda. För att få hjälp uppmanas offren att legitimera sig med bank-id.

"Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-id", säger Henric Jonsson, vägledare på myndighetens upplysningstjänst Hallå konsument, i ett pressmeddelande.

"Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt bank-id oavsett vad de säger", fortsätter han.

Konsumentverket ringer aldrig sådana här typer av samtal och betalar aldrig ut någon ersättning.

"Tänk på att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen. Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger", skriver myndigheten i pressmeddelandet.

Så skyddar du dig

(TT)

Använd aldrig bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.

Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter.

Om du blir osäker när någon okänd ringer, lägg på luren, oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller ringa från en bank, ett företag eller en myndighet.

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig.

Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid.

Källa: Polisen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024