loading

Audibilar parkerade utanför huvudkontoret i Ingolstadt, Tyskland. Foto: Matthias Schrader/AP/TT-arkivbild
Audibilar parkerade utanför huvudkontoret i Ingolstadt, Tyskland. Foto: Matthias Schrader/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Audis prestigemodeller dras in i skandalen

Epoch Times

Audi uppmanas återkalla omkring 24 000 lyxbilar, när den tyska biltillverkaren för första gången av regeringen på hemmaplan anklagas för det utsläppsfusk som moderkoncernen Volkswagen är så djupt indraget i.

Myndigheterna har hittat manipulerad mjukvara som uppenbarligen sitter i minst 24 000 Audi i Europa, säger Tysklands transportminister Alexander Dobrindt. Ungefär hälften av bilarna har sålts i Tyskland.

Mjukvaran är kopplad till V6- och V8-dieselmotorer som sitter i A7 och A8, tillverkade mellan 2009 och 2013, uppger Dobrindt.

– Det är tydligt att dessa fordon måste återkallas, säger Dobrindt till den tyska nyhetsbyrån DPA.

Myndigheterna ger bolaget två veckor på sig att komma med en plan för att utrusta bilarna med ny mjukvara. Och VW:s högste chef Matthias Müller har kallats upp till departementet för överläggningar.

I synnerhet vad gäller A8 är det en stor prestigeförlust för biltillverkaren, den limousineliknande bilen är Audis paradmodell. Och Audi som helhet har länge varit ett mer påkostat märke inom Volkswagen-koncernen. Enligt DPA är det första gången som Audibilar med utrustning för att manipulera utsläppsmätningar har hittats i Tyskland.

Motorerna är klassade enligt "euro 5", den näst senaste reningsstandarden i Europa. De har delvis redan utpekats i utsläppsskandalen i USA, då i såväl VW-, Porsche- som Audimodeller. Men enligt Reuters är det första gången lyxbilen A8 överhuvudtaget dras in i skandalen.

I mitten av mars gjordes stora tillslag mot Audi i Tyskland. Fabriker och andra lokaler genomsöktes i jakt på bevis. Tillslaget var det första mot Audi sedan skandalen kring Volkswagens fusk med avgaskontroller avslöjades i september 2015. Men såvitt känt då omfattade den utredningen bara 80 000 fordon med deras 3-liters dieselmotorer som sålts i USA.

I november 2015 erkände Audi att deras 3-liters V6:or försetts med apparatur av en typ som är olaglig i USA.

Tysklands transportdepartement beskriver det nu som att när ratten vrids mer än 15 grader så börjar motorn släppa ut höga halter av livsfarliga kväveoxider - ett enkelt sätt att se till att bilen släpper ut lite på testbänken, men mycket i trafiken.

Volkswagen har redan avsatt 22 miljarder euro (motsvarande cirka 215 miljarder kronor) för att täcka böter och andra kostnader i den stora utsläppsskandalen, men bedömare tror att slutnotan kan bli högre.

(TT-AFP-Reuters)

Volkswagens utsläppsbluff

Skandalen runt Volkswagen uppdagades 2015 när USA:s miljömyndighet upptäckte att bolaget manipulerat mjukvaran i ett flertal bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Dieselbilarna ska ha "känt av" när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.
Utsläppen ska ha varit upp till 40 gånger mer än vad som tillåts - vilket innebär stora bidrag till de luftföroreningar i städer som kräver många människoliv varje år.

Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, men det har nu bekräftats.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Audibilar parkerade utanför huvudkontoret i Ingolstadt, Tyskland. Foto: Matthias Schrader/AP/TT-arkivbild
Audibilar parkerade utanför huvudkontoret i Ingolstadt, Tyskland. Foto: Matthias Schrader/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Audis prestigemodeller dras in i skandalen

Epoch Times

Audi uppmanas återkalla omkring 24 000 lyxbilar, när den tyska biltillverkaren för första gången av regeringen på hemmaplan anklagas för det utsläppsfusk som moderkoncernen Volkswagen är så djupt indraget i.

Myndigheterna har hittat manipulerad mjukvara som uppenbarligen sitter i minst 24 000 Audi i Europa, säger Tysklands transportminister Alexander Dobrindt. Ungefär hälften av bilarna har sålts i Tyskland.

Mjukvaran är kopplad till V6- och V8-dieselmotorer som sitter i A7 och A8, tillverkade mellan 2009 och 2013, uppger Dobrindt.

– Det är tydligt att dessa fordon måste återkallas, säger Dobrindt till den tyska nyhetsbyrån DPA.

Myndigheterna ger bolaget två veckor på sig att komma med en plan för att utrusta bilarna med ny mjukvara. Och VW:s högste chef Matthias Müller har kallats upp till departementet för överläggningar.

I synnerhet vad gäller A8 är det en stor prestigeförlust för biltillverkaren, den limousineliknande bilen är Audis paradmodell. Och Audi som helhet har länge varit ett mer påkostat märke inom Volkswagen-koncernen. Enligt DPA är det första gången som Audibilar med utrustning för att manipulera utsläppsmätningar har hittats i Tyskland.

Motorerna är klassade enligt "euro 5", den näst senaste reningsstandarden i Europa. De har delvis redan utpekats i utsläppsskandalen i USA, då i såväl VW-, Porsche- som Audimodeller. Men enligt Reuters är det första gången lyxbilen A8 överhuvudtaget dras in i skandalen.

I mitten av mars gjordes stora tillslag mot Audi i Tyskland. Fabriker och andra lokaler genomsöktes i jakt på bevis. Tillslaget var det första mot Audi sedan skandalen kring Volkswagens fusk med avgaskontroller avslöjades i september 2015. Men såvitt känt då omfattade den utredningen bara 80 000 fordon med deras 3-liters dieselmotorer som sålts i USA.

I november 2015 erkände Audi att deras 3-liters V6:or försetts med apparatur av en typ som är olaglig i USA.

Tysklands transportdepartement beskriver det nu som att när ratten vrids mer än 15 grader så börjar motorn släppa ut höga halter av livsfarliga kväveoxider - ett enkelt sätt att se till att bilen släpper ut lite på testbänken, men mycket i trafiken.

Volkswagen har redan avsatt 22 miljarder euro (motsvarande cirka 215 miljarder kronor) för att täcka böter och andra kostnader i den stora utsläppsskandalen, men bedömare tror att slutnotan kan bli högre.

(TT-AFP-Reuters)

Volkswagens utsläppsbluff

Skandalen runt Volkswagen uppdagades 2015 när USA:s miljömyndighet upptäckte att bolaget manipulerat mjukvaran i ett flertal bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Dieselbilarna ska ha "känt av" när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.
Utsläppen ska ha varit upp till 40 gånger mer än vad som tillåts - vilket innebär stora bidrag till de luftföroreningar i städer som kräver många människoliv varje år.

Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, men det har nu bekräftats.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024