loading
Signalfel och träd som blåser över kontaktledningar - tågförseningarna blir allt fler i landet, enligt nya siffror från Trafikverket som SvD tagit del av. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix/TT
Signalfel och träd som blåser över kontaktledningar - tågförseningarna blir allt fler i landet, enligt nya siffror från Trafikverket som SvD tagit del av. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix/TT
Inrikes

Antalet förseningar i tågtrafiken ökar

Epoch Times

Signalfel och träd som blåser över kontaktledningar - tågförseningarna blir allt fler i landet, enligt nya siffror från Trafikverket som Svenska Dagbladet tagit del av.

Trots upprustningar och reparationer på spåren så ökade antalet försenade timmar i tågtrafiken mellan 2013 och 2016, från76 100 timmar till 77 200 timmar. Samtidigt minskar antalet resenärer som söker och beviljas ersättning för förseningar.

– Man får komma ihåg att vi kör fler tåg nu än för fyra år sedan, då blir det också fler förseningar, säger Tommy Jonsson, biträdande planeringschef på Trafikverket till tidningen, och påpekar att alltifrån nedblåsta träd till fåglar som sitter på olämpliga ställen ställer till det och skapar kortslutningar.

Nu riggar Trafikverket för hur regeringens ökade anslag på 125 miljarder till järnvägsunderhåll de kommande elva åren bäst används, enligt Tommy Jonsson.

– Det är en stor anläggning och vi jobbar frenetiskt med det. Men en nästan lika stor del av felen finns på tågfordon, som ligger under SJ:s ansvar.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Signalfel och träd som blåser över kontaktledningar - tågförseningarna blir allt fler i landet, enligt nya siffror från Trafikverket som SvD tagit del av. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix/TT
Signalfel och träd som blåser över kontaktledningar - tågförseningarna blir allt fler i landet, enligt nya siffror från Trafikverket som SvD tagit del av. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix/TT
Inrikes

Antalet förseningar i tågtrafiken ökar

Epoch Times

Signalfel och träd som blåser över kontaktledningar - tågförseningarna blir allt fler i landet, enligt nya siffror från Trafikverket som Svenska Dagbladet tagit del av.

Trots upprustningar och reparationer på spåren så ökade antalet försenade timmar i tågtrafiken mellan 2013 och 2016, från76 100 timmar till 77 200 timmar. Samtidigt minskar antalet resenärer som söker och beviljas ersättning för förseningar.

– Man får komma ihåg att vi kör fler tåg nu än för fyra år sedan, då blir det också fler förseningar, säger Tommy Jonsson, biträdande planeringschef på Trafikverket till tidningen, och påpekar att alltifrån nedblåsta träd till fåglar som sitter på olämpliga ställen ställer till det och skapar kortslutningar.

Nu riggar Trafikverket för hur regeringens ökade anslag på 125 miljarder till järnvägsunderhåll de kommande elva åren bäst används, enligt Tommy Jonsson.

– Det är en stor anläggning och vi jobbar frenetiskt med det. Men en nästan lika stor del av felen finns på tågfordon, som ligger under SJ:s ansvar.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024