loadingLångivarna har sagt ja – men Norwegians öde avgörs inte förrän i morgon. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB/TT
Långivarna har sagt ja – men Norwegians öde avgörs inte förrän i morgon. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB/TT
Inrikes

Analytiker om Norwegian: "Allt avgörs i morgon"

TT

Långivarna har sagt ja till räddningsplanen – men det är på måndag som allt avgörs för Norwegian. Ska det krisdrabbade bolaget få flyga vidare, eller ställs planen för gott? Flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs tror på en ljus framtid.

Konkursen är farligt nära och förhandlingarna har dragit ut på tiden i flera dagar. Men nu är Norwegian överens med långivarna.

— Mer än två tredjedelars majoritet har accepterat budet, det är väldigt goda nyheter, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

Långivarna sitter på obligationer utgivna av Norwegian på motsvarande 1,2 miljarder dollar. Norwegian erbjöd först dem 41,7 procent av aktierna som ersättning för dessa lån – men efter att förhandlingarna dragit ut på tiden kom bolaget med ett nytt, mer generöst bud.

Det "sista budet" gick ut på att hälften av skulderna samt 80 procent av ett så kallat konvertibelt obligationslån värt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slängdes intäkterna från försäljningen av de mest lukrativa avgångarna på Londons flygplats Gatwick in som pant.

"Allt avgörs i morgon"

Att långivarna nu har accepterat budet är ett steg i rätt riktning för att bolaget ska kunna överleva. Nu väntar förhandlingar med de 24 bolag som hyr ut flygplan till koncernen, med vilka Norwegian också måste komma överens med. Och tiden är knapp. Avtalet måste på plats innan bolagsstämman klockan åtta på måndag.

— Allt avgörs i morgon. Röstar aktieägarna nej så går Norwegian i konkurs. Röstar de ja så flyger Norwegian vidare, säger Hans Jørgen Elnæs.

Om räddningsplanen godtas är målet för vd:n Jacob Schram att få del av det statliga räddningspaketet på 2,7 miljarder norska kronor i mitten av maj. De planerar även att ta in 400 miljoner norska kronor i en nyemission.

— Det ger Norwegian luft under vingarna att fortsätta som bolag, men som ett betydligt mindre bolag.

Blir inte detsamma

TT: Så det kommer inte att bli detsamma igen?

— Nej, i varje fall inte inom överskådlig framtid. Bolaget själva säger att de ska dra ner från 160 flygplan till mellan 110 och 120. De ska skala ner, och sedan långsamt bygga upp igen med rutter som de kan tjäna pengar på, säger Hans Jørgen Elnæs.

Även om allt går bolagets väg så är det en tuff bransch de verkar i, särskilt i rådande tider. Trots det tror Hans Jørgen Elnæs att Norwegian har en chans att komma på fötter igen. Dels på grund av det omstruktureringsarbete som redan gjorts inom bolaget, dels på grund av det starka varumärket.

TT: Vad tror du själv, hur kommer det gå på bolagsstämman?

— Jag tror att aktieägarna kommer att rösta ja. Det är stora bolag och investerare som har godtagit planerna nu, och det bör vara en god anledning för aktieägarna att följa det, säger han och tillägger:

— Jag tror att det går Norwegians väg imorgon också.

(Alice Nordevik/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingLångivarna har sagt ja – men Norwegians öde avgörs inte förrän i morgon. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB/TT
Långivarna har sagt ja – men Norwegians öde avgörs inte förrän i morgon. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB/TT
Inrikes

Analytiker om Norwegian: "Allt avgörs i morgon"

TT

Långivarna har sagt ja till räddningsplanen – men det är på måndag som allt avgörs för Norwegian. Ska det krisdrabbade bolaget få flyga vidare, eller ställs planen för gott? Flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs tror på en ljus framtid.

Konkursen är farligt nära och förhandlingarna har dragit ut på tiden i flera dagar. Men nu är Norwegian överens med långivarna.

— Mer än två tredjedelars majoritet har accepterat budet, det är väldigt goda nyheter, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

Långivarna sitter på obligationer utgivna av Norwegian på motsvarande 1,2 miljarder dollar. Norwegian erbjöd först dem 41,7 procent av aktierna som ersättning för dessa lån – men efter att förhandlingarna dragit ut på tiden kom bolaget med ett nytt, mer generöst bud.

Det "sista budet" gick ut på att hälften av skulderna samt 80 procent av ett så kallat konvertibelt obligationslån värt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slängdes intäkterna från försäljningen av de mest lukrativa avgångarna på Londons flygplats Gatwick in som pant.

"Allt avgörs i morgon"

Att långivarna nu har accepterat budet är ett steg i rätt riktning för att bolaget ska kunna överleva. Nu väntar förhandlingar med de 24 bolag som hyr ut flygplan till koncernen, med vilka Norwegian också måste komma överens med. Och tiden är knapp. Avtalet måste på plats innan bolagsstämman klockan åtta på måndag.

— Allt avgörs i morgon. Röstar aktieägarna nej så går Norwegian i konkurs. Röstar de ja så flyger Norwegian vidare, säger Hans Jørgen Elnæs.

Om räddningsplanen godtas är målet för vd:n Jacob Schram att få del av det statliga räddningspaketet på 2,7 miljarder norska kronor i mitten av maj. De planerar även att ta in 400 miljoner norska kronor i en nyemission.

— Det ger Norwegian luft under vingarna att fortsätta som bolag, men som ett betydligt mindre bolag.

Blir inte detsamma

TT: Så det kommer inte att bli detsamma igen?

— Nej, i varje fall inte inom överskådlig framtid. Bolaget själva säger att de ska dra ner från 160 flygplan till mellan 110 och 120. De ska skala ner, och sedan långsamt bygga upp igen med rutter som de kan tjäna pengar på, säger Hans Jørgen Elnæs.

Även om allt går bolagets väg så är det en tuff bransch de verkar i, särskilt i rådande tider. Trots det tror Hans Jørgen Elnæs att Norwegian har en chans att komma på fötter igen. Dels på grund av det omstruktureringsarbete som redan gjorts inom bolaget, dels på grund av det starka varumärket.

TT: Vad tror du själv, hur kommer det gå på bolagsstämman?

— Jag tror att aktieägarna kommer att rösta ja. Det är stora bolag och investerare som har godtagit planerna nu, och det bör vara en god anledning för aktieägarna att följa det, säger han och tillägger:

— Jag tror att det går Norwegians väg imorgon också.

(Alice Nordevik/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025