loading



Solisten Alexandre Kantorow framförde Franz Liszts andra pianokonsert tillsammans med Kungliga Filharmonikerna och Simone Young. Foto: Nadja Sjöström
Solisten Alexandre Kantorow framförde Franz Liszts andra pianokonsert tillsammans med Kungliga Filharmonikerna och Simone Young. Foto: Nadja Sjöström
Musik

Alexandre Kantorow framför Liszt

Jenny Ljungkvist

Lyriskt och passionerat framförde Alexandre Kantorow tillsammans med Kungliga Filharmonikerna Liszts virtuosa andra pianokonsert på Konserthuset i Stockholm. Simone Young dirigerade konserten som avslutades med Bruckners Symfoni nr 6.

Franz Liszt var den unike, virtuose konstnären som kunde göra saker på pianot som ingen före honom hade kunnat göra. Han utvecklade vägar så att han kunde få pianot att låta som en hel orkester och använde sin kropp för att få ut så mycket ljud som möjligt ur pianot. Med sin egenutvecklade teknik tog han pianospelet till nya dimensioner och är en viktig länk till dagens pianospel. Han använde pianot så som Paganini använde fiolen.

Liszt förmedlade sin musik med stora ackord, snabba staccatopartier och dundrande oktaver, men också med mer stillsamma och lyriska delar. I den andra pianokonserten får vi möta en mer personlig och intim sida av Liszt. Det tog honom över tjugo år att slutföra den.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



Solisten Alexandre Kantorow framförde Franz Liszts andra pianokonsert tillsammans med Kungliga Filharmonikerna och Simone Young. Foto: Nadja Sjöström
Solisten Alexandre Kantorow framförde Franz Liszts andra pianokonsert tillsammans med Kungliga Filharmonikerna och Simone Young. Foto: Nadja Sjöström
Musik

Alexandre Kantorow framför Liszt

Jenny Ljungkvist

Lyriskt och passionerat framförde Alexandre Kantorow tillsammans med Kungliga Filharmonikerna Liszts virtuosa andra pianokonsert på Konserthuset i Stockholm. Simone Young dirigerade konserten som avslutades med Bruckners Symfoni nr 6.

Franz Liszt var den unike, virtuose konstnären som kunde göra saker på pianot som ingen före honom hade kunnat göra. Han utvecklade vägar så att han kunde få pianot att låta som en hel orkester och använde sin kropp för att få ut så mycket ljud som möjligt ur pianot. Med sin egenutvecklade teknik tog han pianospelet till nya dimensioner och är en viktig länk till dagens pianospel. Han använde pianot så som Paganini använde fiolen.

Liszt förmedlade sin musik med stora ackord, snabba staccatopartier och dundrande oktaver, men också med mer stillsamma och lyriska delar. I den andra pianokonserten får vi möta en mer personlig och intim sida av Liszt. Det tog honom över tjugo år att slutföra den.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024