I början av april gästar Norska Kammarorkestern Sverige tillsammans med franska oboevirtuosen François Leleux. De spelar Mozart, Brahms och Pasculli, men även ett nytt verk av den norska tonsättaren Agnes Ida Pettersen. Epoch Times har pratat några ord med Pettersen.
Konserterna ges på Vara Konserthus den 5 april och Göteborgs Konserthus den 6 april. På programmet står Mozarts Symfoni nr 28, Pettersens "I det stille, Epilog", Pascullis konsert för oboe och orkester efter ett tema ur Donizettis La Favorita, samt Brahms serenad nr 1.
Agnes Ida Pettersens verk fungerar som en reflekterande vilopunkt i programmet. Stycket framförs med ytterst försiktiga stråkar, som spelar kring ett tema från norska folkvisan "Kjærleiksblomen". På sina ställen är stycket så mjukt att om publiken inte sitter tysta och lyssnar kommer de inte att höra instrumenten, säger Pettersen.
– Vill du höra den måste du försätta dig i ett stilla och koncentrerat tillstånd.
Pettersen är väldigt förtjust i det akustiska formatet.
– De traditionellt skolade musikerna framför levande musik, och det finns ingenting mellan musiken och publiken. Jag gillar möjligheten att presentera ett ögonblick av koncentration till lyssnaren på det här traditionella viset.
Den nordnorska tonsättaren Agnes Ida Pettersen. Foto: Håkon Elias Pettersen
Agnes Ida Pettersen avslutade sina studier på Norwegian Academy of Music med en kandidatexamen i komposition 2011. Hon har sagt att hon vill "utforska nya former av skönhet, uttryck och estetik utan att förlora kontakten med historien".
Bland hennes meriter finns flera verk för kammarorkester, kör, solopiano och -orgel, stråkorkester och blåsensemble. Hon har även komponerat elektronisk musik.
"I det stille, Epilog" var ett beställningsjobb för NMK och framfördes för första gången hösten 2014 av Telemark Chamber Orchestra.
NMK hade efterlyst en komposition via Norske Komponistforening som Pettersen är med i, en sammanslutning för musiker som vill etablera sig. De önskade ett stycke som var relaterat till norsk musiktradition.
Pettersen hade länge tänkt att hon ville göra något med folksången Kjærleiksblomen, som hon upptäckte på kursen i norsk folkmusik som var en del av hennes musikstudier för 15 år sedan.
Agnes Ida Pettersen. Foto: Nikita Solenov
Även om den inte är så framträdande så finns folkmusiken där i bakgrunden som en del av hennes musikaliska arv.
– Dessa sånger läcker in i våra liv. När jag lärde sig mer om den upptäckte jag att det är en väldigt trevlig tradition, som vi måste ta hand om. Musiken är så enkel, och det är inte så mycket runtomkring den.
Stycket var lite av ett experiment, då hon aldrig komponerat något liknande tidigare. Hon ville testa och se om idén var möjlig. Bland annat var hon nyfiken på hur mikrotonaliteten skulle fungera när alla instrumenten spelade tillsammans. Det gick bra, säger hon.
Men hade hon vetat att "I det stille, Epilog" skulle ges ut på cd hade hon antagligen gjort lite enklare val. Hon hade också kallat den för någonting som gav en ledtråd om att det är en folksång involverad.
Att Norska Kammarorkestern nu paketerar verket med mästare som Mozart, Pasculli och Brahms kom som en överraskning.
– De ringde i fjol och hörde med mig om noterna fanns tillgängliga. De sa att de skulle framföra det i april, men mer än så visste jag inte, säger Agnes Ida Pettersen.












