8 saker du bör veta innan du blir vegan

Det är bra att veta varför man vill bli vegan, då är det enklare att sätta sitt mål och hålla sig till det. (Foto: Greg Raines, Unsplash)


Anledningarna till att man blir vegan är många. Det kan vara djurrätt, hälsa, för jorden och så vidare. I USA är dokumentärfilmer som Cowspiracy och Earthlings den största orsaken till att folk blir veganer. Men det är en sak att säga och en annan att göra.

Vad man äter för kost är en vana som inte är så lätt att bara ändra på. Det krävs att man tar ett medvetet beslut, att man vet varför man gör det. Sedan är det bara att börja samla information och det kan ta sin tid. The Vegan Society rekommenderar att man gör ändringar långsamt och att man känner efter vad som fungerar bäst för en själv.

Här är några fler punkter att tänka på:

1. Vilka tillskott bör jag ta?

Enligt Läkare för Framtiden är det bara B12 som det finns risk att få brist på om man äter en hälsosam kost. Om man inte har konstaterad brist av någon vitamin så får man i sig tillräckligt med en välbalanserad kost från växtriket. Så B12 är ingen dum idé att ha hemma.

2. Hur man svarar på alla knäppa frågor och behåller sina vänner

Det är något med människors kosthållning som är känsligt. Inget kan vara mer provocerande än att bli vegan. Bästa sättet är att utgå från att du gör det för din egen skull av olika anledningar och att du mår bra av det. Försök undvika att skuldbelägga andra människor. Det är lätt hänt att man går för djupt in på orsaker varför man inte vill äta djurlik och så vidare, då upplever den andre att den kanske måste försvara sig. Det är något man kan ta lite senare när människor i ens omgivning är vana vid att man är vegan. Går man ut för hårt på en gång och pådyvlar sin egen åsikt för enträget får det snarare motsatt effekt. Försök att inspirera i stället.

3. Protein

Det är vanligt att veganer i all välmening rekommenderas att tänka på proteinbehovet, men när man tittar närmare så innehåller en välbalanserad kost från växtriket tillräckligt med protein. Det är ovanligt med proteinbrist.

De sju bästa proteinkällorna för veganer

4. Lära känna andra veganer

Det är lätt att man inte håller ut för att man inte hunnit få in vanan eller för att man blir påverkad av en omgivning som inte är uppmuntrande, om man är ensam. Men genom sociala medier kan man hitta nya vänner, där man hjälper och stöttar varandra. Det kan vara allt från att dela recept till att utbyta tankar och kunskaper.

5. Hjärnsläpp, vad ska jag äta?

Hitta enkla alternativ. Leta recept och planera i förväg. Gör en matlista. Största felet veganer brukar göra är att de äter för lite. Se till att få i dig tillräckligt och ha snacks som nötter och frukt med dig.

6. Successiv övergång eller snabb konvertering

Antingen gör man en successiv övergång där man lägger till mer grönsaker och byter först ut kött, sedan mjölk och ägg. Då hinner man lära sig skapa olika rätter och kroppen hinner vänja om sig. Eller så bestämmer man sig och kör på. Risken med det är att man kanske inte håller ut på grund av bristen på kunskap om vad ska äta eller inte.

16 miljoner amerikaner väljer vego – film påverkar mest

7. Vegan är inte lika med hälsa

Bara för att man är vegan betyder det inte att man äter nyttigt. Det finns vegan junk food, det vill säga processad mat. Man måste sätta sig in och lära sig vad som är hälsosam veganmat. Men om man håller en bra kost så är veganmat väldigt hälsosamt. Studier bekräftar att mat från växtriket inte bara är hälsosamt utan även minskar risken för många kroniska sjukdomar, enligt Harvard Medical School.

8. Smink och andra produkter

Förbered dig på att läsa på innehållsförteckningar. Ja, det finns produkter som är testade på djur, sedan finns det produkter som är gjorda av djur, allt från valkräk till grishjärna och urin med mera. På Djurens Rätt kan du hitta en konsumentguide på produkter som inte är testade på djur. Vegokoll är en bra sida för att se vad som är animaliska tillsatser.