loadingElbilar på laddning på en gata i London. Med nya ULEZ gynnas avgasfria bilar mer än tidigare. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT
Elbilar på laddning på en gata i London. Med nya ULEZ gynnas avgasfria bilar mer än tidigare. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT
Utrikes

325 kronor per dag för äldre bilar i London

TT/Henrik Samuelsson

Nu kostar det flera hundra kronor extra per dag att köra en miljösnuskig bil i stora delar av London. Miljözonen i den brittiska huvudstaden utökas kraftigt från och med denna vecka.

Området, kallat ULEZ (Ultra Low Emissions Zone), infördes 2019, men då bara i en väldigt liten del av centralaste London. Nu blir det nästan 20 gånger större, och täcker hela staden ut till den ringvägen North/South Circular. Det innebär "renare luft för miljoner Londonbor", skriver borgmästaren Sadiq Khan på Twitter.

Den som vill köra en äldre bensin- eller dieselbil i ULEZ måste betala 12:50 pund varje dag. I kombination med trängselskatten à 15 pund innebär det en extrakostnad på 325 kronor per dag för sådana bilar.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingElbilar på laddning på en gata i London. Med nya ULEZ gynnas avgasfria bilar mer än tidigare. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT
Elbilar på laddning på en gata i London. Med nya ULEZ gynnas avgasfria bilar mer än tidigare. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT
Utrikes

325 kronor per dag för äldre bilar i London

TT/Henrik Samuelsson

Nu kostar det flera hundra kronor extra per dag att köra en miljösnuskig bil i stora delar av London. Miljözonen i den brittiska huvudstaden utökas kraftigt från och med denna vecka.

Området, kallat ULEZ (Ultra Low Emissions Zone), infördes 2019, men då bara i en väldigt liten del av centralaste London. Nu blir det nästan 20 gånger större, och täcker hela staden ut till den ringvägen North/South Circular. Det innebär "renare luft för miljoner Londonbor", skriver borgmästaren Sadiq Khan på Twitter.

Den som vill köra en äldre bensin- eller dieselbil i ULEZ måste betala 12:50 pund varje dag. I kombination med trängselskatten à 15 pund innebär det en extrakostnad på 325 kronor per dag för sådana bilar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024