loadingVolvo Cars vd Håkan Samuelsson meddelar stort sparpaket. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson meddelar stort sparpaket. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Volvo Cars storvarslar – 3 000 jobb bort

Tobias Österberg/TT

Ett av Sveriges mest kända företag – Volvo Cars – drar ned med 3 000 tjänster. Varslet är ett av de största i företagets historia.

– Jag har full respekt för att det här kommer att leda till osäkerhet bland våra medarbetare, säger personalchefen Hanna Fager till TT.

Redan i slutet av april meddelade bolaget och nygamla vd:n Håkan Samuelsson att ett gigantiskt sparpaket på 18 miljarder skulle sjösättas. Nu står det klart hur det kommer att slå för bolagets anställda:

– Vi har fått fatta det tuffa beslutet att också jobba med neddragningar. Det berör tjänstemän som jobbar vid våra kontor varav 1 200 är tjänstemän i Sverige och övriga globalt. Det berör inte våra fabriker, säger Hanna Fager.

Av de 3 000 tjänsterna är 1 000 konsulter, varav merparten jobbar vid den svenska verksamheten. Sammanlagt handlar det alltså om närmare 2 000 tjänster i Sverige.

Anpassar sig

Totalt handlar det alltså om cirka 15 procent av företagets totala kontorsbaserade arbetsstyrka globalt. Enligt Hanna Fager är det en av större neddragningarna historiskt sett som Volvo Cars fått göra och reducerar nu personalstyrkan till samma nivå som 2012.

Finns det risk att ni behöver ta höjd för ytterligare varsel under 2025?

– Vi har nu satt våra strategiska prioriteringar och mål och anpassar nu mot en mera föränderlig värld. Vi ser nu att vi rustar oss för en stark framtid även om vi kommer att fortsätta med anställningsstopp.

Volvo Cars har de senaste åren kämpat i kraftig motvind. Bolaget, som valt att fokusera mot elbilsmarknaden, har drabbats av lågkonjunkturen, stigande räntor, tulloro och även ett priskrig på bland annat den kinesiska marknaden. Tidigare i år meddelades att vd:n Jim Rowan får gå och han har därefter ersatts med Håkan Samuelsson.

”Fordonsindustrin befinner sig i en utmanande period. För att hantera detta måste vi förbättra vår kassaflödesgenerering och strukturellt sänka våra kostnader”, skriver Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Stor oro

Från fackligt håll i form av Sveriges ingenjörer uttrycker man stor oro för att behöva genomgå ytterligare ett varsel igen.

Totalt kommer sparpaketet att kosta Volvo Cars upp till 1,5 miljarder kronor i en engångspost. Denna kostnad kommer att påverka bolagets finansiella resultat för det andra kvartalet 2025.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVolvo Cars vd Håkan Samuelsson meddelar stort sparpaket. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson meddelar stort sparpaket. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Volvo Cars storvarslar – 3 000 jobb bort

Tobias Österberg/TT

Ett av Sveriges mest kända företag – Volvo Cars – drar ned med 3 000 tjänster. Varslet är ett av de största i företagets historia.

– Jag har full respekt för att det här kommer att leda till osäkerhet bland våra medarbetare, säger personalchefen Hanna Fager till TT.

Redan i slutet av april meddelade bolaget och nygamla vd:n Håkan Samuelsson att ett gigantiskt sparpaket på 18 miljarder skulle sjösättas. Nu står det klart hur det kommer att slå för bolagets anställda:

– Vi har fått fatta det tuffa beslutet att också jobba med neddragningar. Det berör tjänstemän som jobbar vid våra kontor varav 1 200 är tjänstemän i Sverige och övriga globalt. Det berör inte våra fabriker, säger Hanna Fager.

Av de 3 000 tjänsterna är 1 000 konsulter, varav merparten jobbar vid den svenska verksamheten. Sammanlagt handlar det alltså om närmare 2 000 tjänster i Sverige.

Anpassar sig

Totalt handlar det alltså om cirka 15 procent av företagets totala kontorsbaserade arbetsstyrka globalt. Enligt Hanna Fager är det en av större neddragningarna historiskt sett som Volvo Cars fått göra och reducerar nu personalstyrkan till samma nivå som 2012.

Finns det risk att ni behöver ta höjd för ytterligare varsel under 2025?

– Vi har nu satt våra strategiska prioriteringar och mål och anpassar nu mot en mera föränderlig värld. Vi ser nu att vi rustar oss för en stark framtid även om vi kommer att fortsätta med anställningsstopp.

Volvo Cars har de senaste åren kämpat i kraftig motvind. Bolaget, som valt att fokusera mot elbilsmarknaden, har drabbats av lågkonjunkturen, stigande räntor, tulloro och även ett priskrig på bland annat den kinesiska marknaden. Tidigare i år meddelades att vd:n Jim Rowan får gå och han har därefter ersatts med Håkan Samuelsson.

”Fordonsindustrin befinner sig i en utmanande period. För att hantera detta måste vi förbättra vår kassaflödesgenerering och strukturellt sänka våra kostnader”, skriver Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Stor oro

Från fackligt håll i form av Sveriges ingenjörer uttrycker man stor oro för att behöva genomgå ytterligare ett varsel igen.

Totalt kommer sparpaketet att kosta Volvo Cars upp till 1,5 miljarder kronor i en engångspost. Denna kostnad kommer att påverka bolagets finansiella resultat för det andra kvartalet 2025.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025