loadingVolvo Cars aktiekurs rasar. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Volvo Cars aktiekurs rasar. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Volvo Cars: Många jobb i Göteborg försvinner

Tobias Österberg och Olle Lindström/TT

Biltillverkaren Volvo Cars ska spara mångmiljardbelopp. Bolaget flaggar nu för stora personalneddragningar.

– I huvudsak görs de i Sverige och Göteborg. De flesta jobbar ju här, säger vd Håkan Samuelsson.

Volvo Cars lanserar ett gigantiskt sparprogram för att lyfta lönsamheten i en krisande tid för bilindustrin. Totalt ska 18 miljarder kapas för att lyfta det löpande kassaflödet. Av dessa är åtta miljarder kronor besparingar i produktionen. Tre av dem ska hämtas hem genom att köpa in billigare artiklar i produktionen. Fem miljarder berör bland annat personalbesparingar på ett eller annat sätt.

– Den största delen, drygt hälften (av de fem miljarderna), är personalkostnader, säger Samuelsson som ännu inte vill gå in på detaljer om exakt hur många det rör sig om och var.

– Så av de fem miljarderna, en stor del måste vara personalnedskärningar, annars kommer det inte att gå, men vi har ju också konsulter, fortsätter Samuelsson.

En enkel beräkning gör att drygt hälften av fem miljarder kan översättas till tusentals anställda, men Samuelsson vill inte bekräfta en sådan siffra. I dag har bolaget över 42 000 anställda.

Absolut ingen kris

Nyligen meddelade Volvo Cars att Håkan Samuelsson gör comeback som vd för biltillverkaren, som rasat på Stockholmsbörsen sedan börsintroduktionen för ett par år sedan. Efter att nu varit på sin post en knapp månad är han krass kring marknadsläget som kommit att påverkas av bland annat president Donald Trumps tullar.

Samuelssons återkomst ska ses som att det behövs fokus på lönsamhet och att ägarna ska få mer valuta för pengarna. Men hans nya plan fick ingen vidare reaktion av aktiemarknaden. Kursen rasar nästan tio procent på Stockholmsbörsen öppnar.

Är det kris för Volvo?

– Nej, det är det absolut inte. Det hade varit kris om vi inte agerat, säger Samuelsson

Värre än man trodde

Fordonsanalytiker Hampus Engellau på Handelsbanken anar att aktiemarknadens reaktion ska tolkas som en fara för att det är värre än befarat.

– Möjligtvis för att kostnadssituationen ser värre ut än man trodde, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Volvo Cars satsar också på att öka regionaliseringen för att möta tullkriget. Det innebär bland annat mer produktion i USA. Utmaningen för Volvo är att hitta balansen i det, för det är dyrt att sprida ut produktion, enligt Hampus Engellau.

Visst riskerar det bli dyrare produktion, men frakt-, lager- och tullkostnader minskar, enligt Samuelsson.

– Regionalisering är rätt svar i den här situationen.

Volvos kvartalsrapport i siffror

Volvo Cars rörelsevinst sjönk kraftigt, från 4,7 miljarder kronor föregående år till 1,9 miljarder kronor och bolaget drar nu tillbaka sin prognos gällande finansiella utsikter för 2025 och 2026.

Intäkterna låg samtidigt på 82,9 miljarder kronor jämfört med 93,9 miljarder kronor förra året.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVolvo Cars aktiekurs rasar. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Volvo Cars aktiekurs rasar. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Volvo Cars: Många jobb i Göteborg försvinner

Tobias Österberg och Olle Lindström/TT

Biltillverkaren Volvo Cars ska spara mångmiljardbelopp. Bolaget flaggar nu för stora personalneddragningar.

– I huvudsak görs de i Sverige och Göteborg. De flesta jobbar ju här, säger vd Håkan Samuelsson.

Volvo Cars lanserar ett gigantiskt sparprogram för att lyfta lönsamheten i en krisande tid för bilindustrin. Totalt ska 18 miljarder kapas för att lyfta det löpande kassaflödet. Av dessa är åtta miljarder kronor besparingar i produktionen. Tre av dem ska hämtas hem genom att köpa in billigare artiklar i produktionen. Fem miljarder berör bland annat personalbesparingar på ett eller annat sätt.

– Den största delen, drygt hälften (av de fem miljarderna), är personalkostnader, säger Samuelsson som ännu inte vill gå in på detaljer om exakt hur många det rör sig om och var.

– Så av de fem miljarderna, en stor del måste vara personalnedskärningar, annars kommer det inte att gå, men vi har ju också konsulter, fortsätter Samuelsson.

En enkel beräkning gör att drygt hälften av fem miljarder kan översättas till tusentals anställda, men Samuelsson vill inte bekräfta en sådan siffra. I dag har bolaget över 42 000 anställda.

Absolut ingen kris

Nyligen meddelade Volvo Cars att Håkan Samuelsson gör comeback som vd för biltillverkaren, som rasat på Stockholmsbörsen sedan börsintroduktionen för ett par år sedan. Efter att nu varit på sin post en knapp månad är han krass kring marknadsläget som kommit att påverkas av bland annat president Donald Trumps tullar.

Samuelssons återkomst ska ses som att det behövs fokus på lönsamhet och att ägarna ska få mer valuta för pengarna. Men hans nya plan fick ingen vidare reaktion av aktiemarknaden. Kursen rasar nästan tio procent på Stockholmsbörsen öppnar.

Är det kris för Volvo?

– Nej, det är det absolut inte. Det hade varit kris om vi inte agerat, säger Samuelsson

Värre än man trodde

Fordonsanalytiker Hampus Engellau på Handelsbanken anar att aktiemarknadens reaktion ska tolkas som en fara för att det är värre än befarat.

– Möjligtvis för att kostnadssituationen ser värre ut än man trodde, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Volvo Cars satsar också på att öka regionaliseringen för att möta tullkriget. Det innebär bland annat mer produktion i USA. Utmaningen för Volvo är att hitta balansen i det, för det är dyrt att sprida ut produktion, enligt Hampus Engellau.

Visst riskerar det bli dyrare produktion, men frakt-, lager- och tullkostnader minskar, enligt Samuelsson.

– Regionalisering är rätt svar i den här situationen.

Volvos kvartalsrapport i siffror

Volvo Cars rörelsevinst sjönk kraftigt, från 4,7 miljarder kronor föregående år till 1,9 miljarder kronor och bolaget drar nu tillbaka sin prognos gällande finansiella utsikter för 2025 och 2026.

Intäkterna låg samtidigt på 82,9 miljarder kronor jämfört med 93,9 miljarder kronor förra året.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025