loadingScania har släppt delårssiffror. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Scania har släppt delårssiffror. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Scania-ägarens aktie lyfter trots vinstras

Joakim Goksör/TT

Det var tummen upp från marknaden efter Scania-ägaren Tratons rapport för första kvartalet. Aktien lyfter med nästan 5 procent, trots ett vinstras och en kraftig inbromsning när det gäller försäljning, både räknat i antal fordon och i kronor.

Marknaden kan i delårsrapportens tabeller glädjas åt att framtiden ser ganska ljus ut – trots all osäkerhet kring Trumpregeringens tullar och geopolitisk oro i världen.

– Vi börjar se hur det stökar till sig i leveranskedjorna. Vissa prylar hamnar i kläm mellan Kina och USA, säger Christian Levin, som är vd för Södertäljebaserade Scania och koncernchef på det tyska moderbolaget Traton.

Han noterar även att det börjat leta sig in en tveksamhet bland kunder, även i Europa.

– Det är fortfarande på en bra nivå, men ökningen har mattats av.

Tar marknadsandelar

För Scania lyfter orderingången markant i första kvartalet, upp med 23 procent till 24 762 fordon för Scania. Samma trend syns för det tyska systerbolaget MAN.

"Trots utmaningar fortsatte orderingången att utvecklas positivt under kvartalet. Den starka orderingången i Europa kompenserade för en säsongsmässig nedgång i Brasilien", skriver Scania i ett pressmeddelande.

Det tydliga orderlyftet pekar mot en återhämtning senare i år och koncernen bekräftar prognosen för hela 2025. Dessutom stiger intäkterna från serviceverksamheten.

"Vi fortsatte att ta marknadsandelar på en hårt konkurrensutsatt marknad. Även om leveranserna minskade ser vi den starka orderingången som ett positivt tecken. Vi håller örat tätt mot rälsen för att kunna vara flexibla i en fortsatt oförutsägbar omvärld", säger Christian Levin, som är både vd för Scania och koncernchef på Traton.

Scanias marknadsandel på den viktiga hemmamarknaden i Europa fortsatte ökade till 18,8 procent i kvartalet, upp från 18,6 procent.

Rörelsemarginalen pressas nedåt

Men nettoomsättningen i första kvartalet i år föll 11 procent till 48,9 miljarder kronor, samtidigt som leveransvolymen föll 16 procent till 22 244 fordon.

Och det justerade rörelseresultatet blev en vinst på 5,1 miljarder, ned från 8,0 miljarder – ett vinstras på 36 procent. Och den så kallade rörelsemarginalen rensad från jämförelsestörande poster pressades nedåt till 10,5 procent, från 14,5 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingScania har släppt delårssiffror. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Scania har släppt delårssiffror. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Scania-ägarens aktie lyfter trots vinstras

Joakim Goksör/TT

Det var tummen upp från marknaden efter Scania-ägaren Tratons rapport för första kvartalet. Aktien lyfter med nästan 5 procent, trots ett vinstras och en kraftig inbromsning när det gäller försäljning, både räknat i antal fordon och i kronor.

Marknaden kan i delårsrapportens tabeller glädjas åt att framtiden ser ganska ljus ut – trots all osäkerhet kring Trumpregeringens tullar och geopolitisk oro i världen.

– Vi börjar se hur det stökar till sig i leveranskedjorna. Vissa prylar hamnar i kläm mellan Kina och USA, säger Christian Levin, som är vd för Södertäljebaserade Scania och koncernchef på det tyska moderbolaget Traton.

Han noterar även att det börjat leta sig in en tveksamhet bland kunder, även i Europa.

– Det är fortfarande på en bra nivå, men ökningen har mattats av.

Tar marknadsandelar

För Scania lyfter orderingången markant i första kvartalet, upp med 23 procent till 24 762 fordon för Scania. Samma trend syns för det tyska systerbolaget MAN.

"Trots utmaningar fortsatte orderingången att utvecklas positivt under kvartalet. Den starka orderingången i Europa kompenserade för en säsongsmässig nedgång i Brasilien", skriver Scania i ett pressmeddelande.

Det tydliga orderlyftet pekar mot en återhämtning senare i år och koncernen bekräftar prognosen för hela 2025. Dessutom stiger intäkterna från serviceverksamheten.

"Vi fortsatte att ta marknadsandelar på en hårt konkurrensutsatt marknad. Även om leveranserna minskade ser vi den starka orderingången som ett positivt tecken. Vi håller örat tätt mot rälsen för att kunna vara flexibla i en fortsatt oförutsägbar omvärld", säger Christian Levin, som är både vd för Scania och koncernchef på Traton.

Scanias marknadsandel på den viktiga hemmamarknaden i Europa fortsatte ökade till 18,8 procent i kvartalet, upp från 18,6 procent.

Rörelsemarginalen pressas nedåt

Men nettoomsättningen i första kvartalet i år föll 11 procent till 48,9 miljarder kronor, samtidigt som leveransvolymen föll 16 procent till 22 244 fordon.

Och det justerade rörelseresultatet blev en vinst på 5,1 miljarder, ned från 8,0 miljarder – ett vinstras på 36 procent. Och den så kallade rörelsemarginalen rensad från jämförelsestörande poster pressades nedåt till 10,5 procent, från 14,5 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025