Kultur | Musikspalten

Vivaldis höstfest

Magnus Löwendahl
loading”Höst” av Corrado Giaquinto, målad cirka 1740–1750. Foto: Public Domain
”Höst” av Corrado Giaquinto, målad cirka 1740–1750. Foto: Public Domain

När vi nu avslutar serien om Vivaldis ”Årstiderna” med den av violinkonserterna som kallas ”Hösten”, bör vi inledningsvis nämna en fundamental skillnad mellan svensk och italiensk höstskörd. I den italienska skördar man vindruvor, man gör det i betydande mängd, och sedan gör man vin av dem.

”Hösten” är också mycket riktigt den mest lättsamma av Vivaldis ”Årstider”. Den inleds med en glad skördedans där de få och enkla ackorden imiterar harmoniken i bondska dansmelodier. Vinet har redan serverats, vilket man förstår av att partituret vid första violinsolot anger ”L’ubracio” (den berusade), och solisten får i sin alltmer vacklande färd kommentarer av till synes lika druckna orkestermedlemmar.

Resten av satsen är ett fint studium av den vindruckne solistens psykologi och hans lika plakata kamrater i orkestern. Ibland är musiken irrande, ibland glatt dansant. Gråtmild blir den också, likaså stillsamt värdig eller högtidligt deklamerande, men så småningom tar tröttheten över. Tempot skiftar från allegro till largetto, bönderna somnar och allt blir stilla. Några ännu vakna musiker avslutar genom att spela ett kort avsnitt av den inledande glada dansen.

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kultur | Musikspalten

Vivaldis höstfest

Magnus Löwendahl
loading”Höst” av Corrado Giaquinto, målad cirka 1740–1750. Foto: Public Domain
”Höst” av Corrado Giaquinto, målad cirka 1740–1750. Foto: Public Domain

När vi nu avslutar serien om Vivaldis ”Årstiderna” med den av violinkonserterna som kallas ”Hösten”, bör vi inledningsvis nämna en fundamental skillnad mellan svensk och italiensk höstskörd. I den italienska skördar man vindruvor, man gör det i betydande mängd, och sedan gör man vin av dem.

”Hösten” är också mycket riktigt den mest lättsamma av Vivaldis ”Årstider”. Den inleds med en glad skördedans där de få och enkla ackorden imiterar harmoniken i bondska dansmelodier. Vinet har redan serverats, vilket man förstår av att partituret vid första violinsolot anger ”L’ubracio” (den berusade), och solisten får i sin alltmer vacklande färd kommentarer av till synes lika druckna orkestermedlemmar.

Resten av satsen är ett fint studium av den vindruckne solistens psykologi och hans lika plakata kamrater i orkestern. Ibland är musiken irrande, ibland glatt dansant. Gråtmild blir den också, likaså stillsamt värdig eller högtidligt deklamerande, men så småningom tar tröttheten över. Tempot skiftar från allegro till largetto, bönderna somnar och allt blir stilla. Några ännu vakna musiker avslutar genom att spela ett kort avsnitt av den inledande glada dansen.

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025