Vintertrött? Ljusterapi kan hjälpa dig
Jenny Olofsson och Malin Andersson äter frukost på Iglo Ljuscafé i Stockholm. Det är kolmörkt utanför i det vintriga Stockholm, men inomhus sitter gästerna i bekväma fåtöljer och tar in det konstgjorda solljuset för att mota bort vinterdeppigheten. (Foto: AFP/Sven Nackstrand)


En av mina trevligaste upplevelser i vintermörkret var ett besök på Iglo Ljuscafé i Stockholm, ett av de få ställen i Sverige där man kan få ljusterapi utanför sjukhusmiljön. Jag satt i den mjuka fåtöljen i ett helt vitt rum, insvept i en vit morgonrock. Ögonen, svältfödda på ljus, öppnade sig stort och lapade in ljuset. Det var en stark kontrast mot det dystra och mörka vädret utanför, en gråmulen dag i Stockholm.

För Martin Sylwan har ljuset varit vägen tillbaka till energin. Martin fick symtom på höst- och vinterdepression, SAD (Seasonal Affective Disorder), för tio år sedan då han var 24 år. Problemen med trötthet var så svåra att han fick söka hjälp hos läkare.

– Jag var trött nästan hela tiden och det spelade ingen roll hur mycket jag sov, jag var lika trött ändå och jag fick mindre lust att ta kontakt med mina vänner, berättar Martin.

Han sökte hjälp och fick remiss till S:t Görans sjukhus för att få ljusterapi. Ljuset kändes mycket bra men han tyckte inte om att vara patient på den psykiatriska mottagningen, så han avbröt behandlingen.

För tre år sedan kom han på idén att starta ett ljuskafé där vem som helst kan komma och ”ljusa” utan att behöva söka läkare. Martin menar att ljusterapi inte behöver bara vara sjukvård, det kan vara friskvård också. Ljus är något alla människor behöver, oavsett ålder.

– Vi behöver få tillräckligt med ljus och sömn för att kunna reglera vår dygnsrytm. Får vi för lite ljus så kan vi bli trötta och deprimerade, dessutom kan libidot påverkas negativt. Framförallt är problemet att när vi får för lite ljus blir vi inte riktigt vakna, säger Martin.

Mellan tre och fyra procent av Sveriges befolkning lider av bristen på ljus under den mörka årstiden till den grad att de utvecklar vinterdepression. Man kan säga att SAD är en naturlig men ovanligt kraftig reaktion på på den mörka årstiden. Oftast är det personer mellan 18 och 30 år som drabbas men även barn kan påverkas av vintermörkret.


Martin Sylwan startade Iglo Ljuscafé på Södermalm i Stockholm för tre år sedan. (Foto: Pirjo Svensson/Epoch Times)

Martin Sylwan startade Iglo Ljuscafé på Södermalm i Stockholm för tre år sedan. (Foto: Pirjo Svensson/Epoch Times)

Några av de vanligaste symtomen på SAD är extrem trötthet, håglöshet och nedstämdhet. Ingenting känns roligt och det är svårt att koncentrera sig. Det är också vanligt att få ett starkt sug efter kolhydrater och därför går många upp i vikt.

För den som har lindriga besvär kan det hjälpa att skapa en bättre ljusmiljö i hemmet.

– Man kan tänka på att ha ljusa färger i rummet, till exempel ett vitt golv och en bra belysning. Men vill man skapa ett riktigt ljusrum hemma blir kostnaden ganska hög, säger Martin.

För att förebygga vinterdepression hjälper det att vistas mer utomhus och att motionera. Det är lätt att gå upp i vikt på grund av kolhydratsuget, därför är det viktigt att äta bra kost och balansera kolhydrater och proteiner.

Vid mer uttalade besvär kan man ta till ljusbehandling och vissa kan behöva medicinering. Vid ljusbehandling som ges i speciella vita rum används ljusrör med så kallat bredspektrumljus som ger ett vitt ljus.

Vi är många som är trötta efter den mörka vintern, men tappa inte hoppet, våren och ljuset är på väg – så snart blir vi piggare!

Källa: vårdguiden.se