loadingMånga inställda SJ-avgångar i vintras. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Många inställda SJ-avgångar i vintras. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Förlust för SJ – lanserar plan med krisåtgärder

TT

Statliga tågoperatören SJ:s pekar ut den stränga vintern som orsak till kvartalsförlusten. Nu lanserar bolaget en åtgärdsplan med tio punkter för att säkra trafiken kommande vintrar.

SJ gjorde en förlust på 74 miljoner kronor under första kvartalet, vilket kan jämföras med en vinst på 48 miljoner samma period i fjol.

Bolagsledningen pekar på en svår vinter som medförde fordonsbrist vilket ställde in många avgångar.

SJ

Dubblerad reparationskapacitet för snabbtåg.

50 procent fler nya X2000 i trafik julen 2024.

Förbättrad avisningsfunktionalitet i depåerna i Hagalund och Västerås.

Etablering av en depåskola för att utbilda verkstadspersonal.

Utökat reservdelslagret.

Förstärkt vinteranpassning av tidtabell, vilket innebär att trafiken dras ner i perioder med lägre resande för att öka när fler vill resa.

Förbättrad kommunikation vid trafikstörningar.

Ny AI-lösning för ökad tillgänglighet och kvalitet på kundservice.

Proaktiv ombokning av resa vid förändring.

Ledarspåret – träning för första linjens chefer.

Källa: SJ

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMånga inställda SJ-avgångar i vintras. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Många inställda SJ-avgångar i vintras. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Förlust för SJ – lanserar plan med krisåtgärder

TT

Statliga tågoperatören SJ:s pekar ut den stränga vintern som orsak till kvartalsförlusten. Nu lanserar bolaget en åtgärdsplan med tio punkter för att säkra trafiken kommande vintrar.

SJ gjorde en förlust på 74 miljoner kronor under första kvartalet, vilket kan jämföras med en vinst på 48 miljoner samma period i fjol.

Bolagsledningen pekar på en svår vinter som medförde fordonsbrist vilket ställde in många avgångar.

SJ

Dubblerad reparationskapacitet för snabbtåg.

50 procent fler nya X2000 i trafik julen 2024.

Förbättrad avisningsfunktionalitet i depåerna i Hagalund och Västerås.

Etablering av en depåskola för att utbilda verkstadspersonal.

Utökat reservdelslagret.

Förstärkt vinteranpassning av tidtabell, vilket innebär att trafiken dras ner i perioder med lägre resande för att öka när fler vill resa.

Förbättrad kommunikation vid trafikstörningar.

Ny AI-lösning för ökad tillgänglighet och kvalitet på kundservice.

Proaktiv ombokning av resa vid förändring.

Ledarspåret – träning för första linjens chefer.

Källa: SJ

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024