loadingDet första spadtaget till bygget av Västlänken togs 2018. Sedan dess har byggets försenats med flera år. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Det första spadtaget till bygget av Västlänken togs 2018. Sedan dess har byggets försenats med flera år. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Västlänken-entreprenör krävs på miljardbelopp

TT

Systematiska brister har lett till oacceptabla kostnadsökningar för ett av Västlänkens delprojekt i Göteborg, enligt Trafikverket. Nu riktar myndigheten skarp kritik mot en av entreprenörerna – och kräver tillbaka miljardbelopp.

Det är i en ny granskning som Trafikverket pekar på allvarliga brister i samband med bygget av det gigantiska infrastrukturprojektet Västlänken i Göteborg.

Enligt Trafikverket rör det sig om ett delprojekt vid Korsvägen där kostnadsökningar har uppstått bland annat genom att entreprenören gynnat egna och närstående bolag i upphandlingar och i val av tekniska lösningar.

Dessutom har höga påslag förekommit i flera led med ökade kostnader för skattebetalarna som följd.

”Vi ser mycket allvarligt på resultatet från granskningen av Korsvägen som visar på systematiska brister från entreprenören när det gäller både produktions- och inköpseffektivitet”, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Trafikverkets Stora Projekt i en kommentar.

Enligt avtal ska entreprenören stå för 20 procent av kostnaderna som överskrider riktkostnaden för projektet. Nu uppger Trafikverket att man kommer hålla inne betalningar som säkerhet för kraven mot entreprenören.

I ett pressmeddelande skriver Trafikverket även att man meddelat entreprenören om återkrav på miljardbelopp.

Västlänken

Västlänken är en åtta kilometer lång slinga för pendel- och regionaltåg, huvudsakligen i tunnel under Göteborgs centrum. Tre nya stationer under mark ska etableras: Göteborgs stad, Haga och Korsvägen.

Göteborgs central är sedan 1800-talet en så kallad säckstation, där alla spår slutar inne på stationen i stället för att vara genomgående. Det innebär att ankommande tåg måste köra ut igen samma väg, vilket påverkar stationens kapacitet. Västlänken är ett sätt att avlasta Göteborgs central.

Projektet är en del av det så kallade Västsvenska paketet, en stor satsning på infrastruktur i samarbete mellan bland annat Västra Götalandsregionen, Trafikverket och Göteborgs stad.

Fakta: Trafikverket, Göteborgs kommun

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDet första spadtaget till bygget av Västlänken togs 2018. Sedan dess har byggets försenats med flera år. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Det första spadtaget till bygget av Västlänken togs 2018. Sedan dess har byggets försenats med flera år. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Västlänken-entreprenör krävs på miljardbelopp

TT

Systematiska brister har lett till oacceptabla kostnadsökningar för ett av Västlänkens delprojekt i Göteborg, enligt Trafikverket. Nu riktar myndigheten skarp kritik mot en av entreprenörerna – och kräver tillbaka miljardbelopp.

Det är i en ny granskning som Trafikverket pekar på allvarliga brister i samband med bygget av det gigantiska infrastrukturprojektet Västlänken i Göteborg.

Enligt Trafikverket rör det sig om ett delprojekt vid Korsvägen där kostnadsökningar har uppstått bland annat genom att entreprenören gynnat egna och närstående bolag i upphandlingar och i val av tekniska lösningar.

Dessutom har höga påslag förekommit i flera led med ökade kostnader för skattebetalarna som följd.

”Vi ser mycket allvarligt på resultatet från granskningen av Korsvägen som visar på systematiska brister från entreprenören när det gäller både produktions- och inköpseffektivitet”, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Trafikverkets Stora Projekt i en kommentar.

Enligt avtal ska entreprenören stå för 20 procent av kostnaderna som överskrider riktkostnaden för projektet. Nu uppger Trafikverket att man kommer hålla inne betalningar som säkerhet för kraven mot entreprenören.

I ett pressmeddelande skriver Trafikverket även att man meddelat entreprenören om återkrav på miljardbelopp.

Västlänken

Västlänken är en åtta kilometer lång slinga för pendel- och regionaltåg, huvudsakligen i tunnel under Göteborgs centrum. Tre nya stationer under mark ska etableras: Göteborgs stad, Haga och Korsvägen.

Göteborgs central är sedan 1800-talet en så kallad säckstation, där alla spår slutar inne på stationen i stället för att vara genomgående. Det innebär att ankommande tåg måste köra ut igen samma väg, vilket påverkar stationens kapacitet. Västlänken är ett sätt att avlasta Göteborgs central.

Projektet är en del av det så kallade Västsvenska paketet, en stor satsning på infrastruktur i samarbete mellan bland annat Västra Götalandsregionen, Trafikverket och Göteborgs stad.

Fakta: Trafikverket, Göteborgs kommun

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025