En patient i 40-årsåldern dog av en stroke efter att det dröjde att få en diagnos. Nu lex Maria–anmäler region Kalmar sig själv, rapporterar SVT Nyheter Småland.
Patienten sökte vård efter en så kallad TIA-attack, en lättare stroke, och lades därefter in för utredning och observation.
Under tiden på sjukhuset visade denne även tecken på akut stroke. Men diagnosen dröjde på grund av att personalen inte följde rutinerna. Patienten avled några dagar senare.
I lex Maria–anmälan framgår det att patienten har utsatts för en allvarlig vårdskada och hanteringen av ärendet har sannolikt bidragit till dennes död.













