Sverige utvecklade egen kärnkraftteknik på 1960- till 1980-talen. Sedan eroderades det världsunika kunnandet på grund av politisk motvilja, och det företag som levererade kompletta kärnkraftverk såldes med tiden till utländskt ägande. Nu görs ett försök att återta förlorad mark. Först ut är den svenska energipolitikens sorgebarn Barsebäck.
Kärnkraftverket Barsebäck har haft en närmast ikonisk status som exempel på den svenska energidebattens brist på saklighet och konsekvens. Verket planerades i mitten av 1960-talet och togs i drift 1975. Placeringen valdes utifrån stora behov av el i södra Sverige, särskilt i Skåne.
Att Barsebäck placerades norr om Malmö berodde till viss del på att Danmark uppvaktat den svenska regeringen i mitten av 1960-talet och bett om ett kärnkraftverk för att försörja Köpenhamn med el och värme. På denna tid planerade Danmark egna kärnkraftverk, men Sverige låg många år före i utvecklingen. Senare har ändrades politiken i Danmark, med krav på stängning av Barsebäck.










