Delar av två broar i olika delar av Kina har spontant rasat samman inom ett och samma dygn. Flera personer skadades och en dödades. Båda broarna är mindre än 15 år gamla och lokalbefolkningen har uttryckt oro över den låga byggkvaliteten i Kina på senare år.
En full turistbuss ramlade ner från den norra änden av Wuyi Mountain Bridge, som går över Chongyangfloden i Fujianprovinsen, när en tredjedel av bron plötsligt rasade strax innan klockan nio på morgonen den 14 juli. Chauffören dog omedelbart och 22 personer skadades, inklusive turistguiden, som skadades allvarligt.
Yang, som arbetade i närheten av bron berättade för Epoch Times att han och andra rusade till platsen när de fick höra om olyckan.

En tredjedel av Wuyi Mountain Bridge i Fujian kollapsade den 14 juli. En turistbuss ramlade av och busschauffören dödades omedelbart. (Foto: Weibo.com)
– Det låg blodiga turister överallt, det var en verkligt tragisk syn, sade Yang, som också berättade att många polisbilar och ambulanser kom och att platsen snart stängdes av.
Yang undrade hur en såpass stor och ny bro bara kunde rasa ihop sådär.
– Det är ett fuskbygge. Förr i tiden byggdes broar som höll i mer än tusen år utan att rasa och en del av dem används fortfarande. Den här bron som byggdes för bara drygt tio år sedan har redan rasat. En sådan här låg byggkvalitet får folk att känna sig osäkra, sade Yang.
Liu, som också arbetade i närheten, sade att området är en turistattraktion och att bron är den enda vägen från stadskärnan till området. Enligt henne fanns ingenting som tydde på att den var på väg att rasa, utan det hände plötsligt.
En läkare, från det sjukhus i trakten som tog emot skadade, sade att sammanlagt 23 personer satt i turistbussen. Föraren dödades omedelbart och de andra passagerarna, turister och en guide, togs in på sjukhus med frakturer och yttre skador.
Wuyi Mountain Bridge öppnades den 20 november 1999 och är 301 meter lång och 18 meter bred. Den ritades av Fujian Commmunication Planning & Design Institute och byggdes av Fujian Forestry Engineering Company. Bron har varit ett viktigt nav för trafiken mellan olika turistområden och attraktioner i Wuyiområdet.
Dagen därpå, tidigt på morgonen den 15 juli, rasade delar av den Tredje bron över Qianjiangfloden i Hangzhou samman.

En BMW som fastnat i hålet på den Tredje bron över floden Qianjiang i Hangzhou, klockan två på natten, den 15 juli. (Foto: Weibo.com)
Hong kom körande på bron i sin BMW runt klockan 2 på natten när han såg ett hål i vägbanan framför sig, omkring en meter brett och mellan sex och sju meter långt. Trots att han omedelbart bromsade körde han ner med framänden av bilen i hålet och fastnade. Han ringde polisen.
Medan Hong talade med polisen i telefon kom ett stort 26-hjuligt lastfordon förbi och körde även det ner i hålet. Släpet lossnade och framdelen av fordonet rasade ner på påfarten till bron och därefter ner på marken nedanför.

Ett tungt lastfordon rasade över kanten på den Tredje bron över floden Qianjiang i Hangzhou efter att ha kört ner i ett stort hål där delar av vägbanan rasat, den 15 juli. (Foto: Weibo.com)
Enligt rapporteringen på Zhejiang Online kastade sig föraren ut ur fordonet och fick köras till sjukhus för att få vård för sina skador.
Den Tredje bron över Qianjiangfloden öppnades den 28 januari 1997. Huvuddelen av den är 1 280 meter lång, med påfarter på båda sidorna som lägger till ytterligare 4 420 meter.
Fuskbyggda skolor ledde till tusentals dödsfall i samband med jordbävningen i Sichuan 2008. Problemet anses vara att medel och material avsatta för byggen förskingras av korrupta tjänstemän, och den allmänna uppfattningen är att detta är ett utbrett problem i Kina.
Översatt från engelska.