loadingBild från i somras då det rådde förbud att flyga drönare över Spånga IP under Järvaveckan i Stockholm. Foto: Henrik Montgomery/TT
Bild från i somras då det rådde förbud att flyga drönare över Spånga IP under Järvaveckan i Stockholm. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Då kan du få fängelse för att flyga med drönare

Marcus Alexandersson/TT

Vid årsskiftet skärps straffen för drönarbrott – även för mindre drönare som inte kräver körkort.

– Det bör innebära en ökad säkerhet för allmänheten, säger Karl-Axel Edén, flyginspektör på Transportstyrelsen.

Från den 1 januari skärps straffen för den som bryter mot reglerna vid flygning med drönare. Som minst kan det bli dagsböter och i allvarligare fall fängelse.

– Det är klart det är skillnad på att med vilje lägga sig mitt i en flyglinje för ett passagerarplan eller att glömma körkortet för drönare, säger Edén.

Bakgrund är enligt Edén ett trafikmässigt alltmer belamrat luftutrymme.

– Vi kan acceptera en viss risknivå. Men ju fler som flyger desto bättre säkerhet måste vi ha för att minska andelen olyckor som vi har, säger han.

”Gå mot rött”

I dagsläget krävs det så kallad operatörsregistrering för den som vill flyga drönare – oavsett vikt – om drönaren har kamera eller annan sensor. Därutöver krävs drönarkort om drönaren väger mer än 250 gram.

I nuläget blir det i praktiken ingen straffpåföljd för den som slarvar.

– Man skulle kunna jämföra drönarkortet med att gå mot rött, ställer du inte till med en olycka i dag så blir det inga böter, säger Karl-Axel Edén.

Mörkertal

I Sverige har cirka 45 000 drönarkort utfärdats sedan 2021. Någon exakt uppdaterad siffra för antalet drönare finns inte, enligt Transportstyrelsen. I slutet av 2022 uppskattade Försvarsmakten att det fanns en halv miljon civila drönare i landet. Många av dem är under 250 gram i vikt, vilket innebär att det inte krävs drönarkort eller, om drönaren saknar sensor, operatörsregistrering.

– De här nya reglerna gäller all luftfart, alltså även trafik som inte är drönare, säger Edén.

Den senaste tiden har flera incidenter rapporterats där drönare flugit över eller nära skyddsobjekt och flygplatser. Skärpningen av reglerna vid årsskiftet är inte ett resultat av de händelserna, enligt Edén.

– Det här har varit en utveckling som regeringskansliet har arbetat med under en längre tid.

Regler kring drönare

Den som vill flyga drönare i Sverige behöver i huvudsak förhålla sig till två övergripande regler.

Operatörsregistrering: Gäller både privatpersoner och företag. Drönaren måste väga minst 250 gram, eller kunna överföra över 80 joule kinetisk energi vid en kollision mot en människa, eller vara utrustad med kamera, ljudupptagning eller annan sensor.

Det krävs även operatörsregistrering om drönaren tillhör en viss specifik kategori.

Drönarkort: För drönare som väger över 250 gram krävs även drönarkort.

Straffmässigt kommer från 1 januari den som gör fel riskera 30–150 dagsböter á 50 kronor eller upp till högst sex månaders fängelse för vårdslöshet i flygtrafik. För grov vårdslöshet i flygtrafik kan det bli fängelse i högst två år.

Källa: Transportstyrelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBild från i somras då det rådde förbud att flyga drönare över Spånga IP under Järvaveckan i Stockholm. Foto: Henrik Montgomery/TT
Bild från i somras då det rådde förbud att flyga drönare över Spånga IP under Järvaveckan i Stockholm. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Då kan du få fängelse för att flyga med drönare

Marcus Alexandersson/TT

Vid årsskiftet skärps straffen för drönarbrott – även för mindre drönare som inte kräver körkort.

– Det bör innebära en ökad säkerhet för allmänheten, säger Karl-Axel Edén, flyginspektör på Transportstyrelsen.

Från den 1 januari skärps straffen för den som bryter mot reglerna vid flygning med drönare. Som minst kan det bli dagsböter och i allvarligare fall fängelse.

– Det är klart det är skillnad på att med vilje lägga sig mitt i en flyglinje för ett passagerarplan eller att glömma körkortet för drönare, säger Edén.

Bakgrund är enligt Edén ett trafikmässigt alltmer belamrat luftutrymme.

– Vi kan acceptera en viss risknivå. Men ju fler som flyger desto bättre säkerhet måste vi ha för att minska andelen olyckor som vi har, säger han.

”Gå mot rött”

I dagsläget krävs det så kallad operatörsregistrering för den som vill flyga drönare – oavsett vikt – om drönaren har kamera eller annan sensor. Därutöver krävs drönarkort om drönaren väger mer än 250 gram.

I nuläget blir det i praktiken ingen straffpåföljd för den som slarvar.

– Man skulle kunna jämföra drönarkortet med att gå mot rött, ställer du inte till med en olycka i dag så blir det inga böter, säger Karl-Axel Edén.

Mörkertal

I Sverige har cirka 45 000 drönarkort utfärdats sedan 2021. Någon exakt uppdaterad siffra för antalet drönare finns inte, enligt Transportstyrelsen. I slutet av 2022 uppskattade Försvarsmakten att det fanns en halv miljon civila drönare i landet. Många av dem är under 250 gram i vikt, vilket innebär att det inte krävs drönarkort eller, om drönaren saknar sensor, operatörsregistrering.

– De här nya reglerna gäller all luftfart, alltså även trafik som inte är drönare, säger Edén.

Den senaste tiden har flera incidenter rapporterats där drönare flugit över eller nära skyddsobjekt och flygplatser. Skärpningen av reglerna vid årsskiftet är inte ett resultat av de händelserna, enligt Edén.

– Det här har varit en utveckling som regeringskansliet har arbetat med under en längre tid.

Regler kring drönare

Den som vill flyga drönare i Sverige behöver i huvudsak förhålla sig till två övergripande regler.

Operatörsregistrering: Gäller både privatpersoner och företag. Drönaren måste väga minst 250 gram, eller kunna överföra över 80 joule kinetisk energi vid en kollision mot en människa, eller vara utrustad med kamera, ljudupptagning eller annan sensor.

Det krävs även operatörsregistrering om drönaren tillhör en viss specifik kategori.

Drönarkort: För drönare som väger över 250 gram krävs även drönarkort.

Straffmässigt kommer från 1 januari den som gör fel riskera 30–150 dagsböter á 50 kronor eller upp till högst sex månaders fängelse för vårdslöshet i flygtrafik. För grov vårdslöshet i flygtrafik kan det bli fängelse i högst två år.

Källa: Transportstyrelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025